3 899 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Naulaa paneeli, korvaa kipsi OSS-levyllä?
Aion asentaa vaakalaudoituksen ja mietin, voinko purkaa olemassa olevat kipsilevyt ja korvata ne OSB-levyillä, jotta seinä ei ulotu liikaa ulospäin.
Menetänkö näin seinän vakautta? Onko parempi laittaa jonkin muun tyyppinen levy OSB:n sijaan?
Kyseessä ovat osittain ulkoseinät terästolpilla, eikä naulapyssyllä pysty ampumaan niistä läpi. Olen jo kokeillut makuuhuoneessa, jossa minun piti lisätä OSB-levy ennen kuin pystyin asentamaan laudoituksen.
Menetänkö näin seinän vakautta? Onko parempi laittaa jonkin muun tyyppinen levy OSB:n sijaan?
Kyseessä ovat osittain ulkoseinät terästolpilla, eikä naulapyssyllä pysty ampumaan niistä läpi. Olen jo kokeillut makuuhuoneessa, jossa minun piti lisätä OSB-levy ennen kuin pystyin asentamaan laudoituksen.
Kaikkitietävä
· Stockholms län
· 822 viestiä
Olen liimannut pystypaneelin kipsiin PL600:lla. Toimi hyvin mielestäni.
Seinällä on nyt lasikuitutapetti, tyyppiä kalanruoto. En tiedä, miten hyvin liima tarttuisi siihen ilman, että tarvitsisi myös naulata.
Miten onnistuit saamaan painetta, kun asetit laudan paikoilleen?
Miten onnistuit saamaan painetta, kun asetit laudan paikoilleen?
Kaikkitietävä
· Stockholms län
· 822 viestiä
Luulen, että se toimii myös lasikuitukankaan kanssa, kunhan sitä ei ole maalattu hilsevällä maalilla tai jotain. PL600-tuubin tekstin mukaan liimassa on imukuppiefekti tai jotain, joten se kiinnittyy melko hyvin. Onnistuin ostamaan helmiponttia, joka oli kohtalaisen suoraa, joten riitti, että vedin liimajuovia useimpien lankkujen taustapuolelle. Jos ne silti halusivat kääntyä irti seinästä, laitoin pieniä ruuveja ylös ja alas pari kohtaan liiman kuivuessa. Ruuveja poistin sitten myöhemmin. Laitoin listoilla, jotka peittivät ruuvinreiät myöhemmin.
En usko, että liimaus on vaihtoehto minun tilanteessani.
Joten takaisin kysymykseen, menetetäänkö seinän vakaus, jos korvaan kipsilevyn OSB-levyllä ja naulaan paneelin siihen?
Joten takaisin kysymykseen, menetetäänkö seinän vakaus, jos korvaan kipsilevyn OSB-levyllä ja naulaan paneelin siihen?
En voi kuvitella, että seinä menettää vakautta, jos vaihdat kipsilevyn OSB:hen. Nyt en ole tutkinut kipsin ja OSB:n kestävyysominaisuuksia, mutta spontaanisti haluan väittää, että seinästä tulee jopa vakaampi. Mitä reguleita sinulla on kipsin takana? Jos sinulla on puureguleita, voit naulata paneelin suoraan reguleihin ja jättää OSB:n pois. Jos asetat jonkun lisäreguan diagonaalisesti johonkin reikään tai tuet diagonaleja nauhalla, siitä tulee varmasti yhtä vahva kuin kipsistä. Nauhoja löytyy mm. täältä http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ttor-vinklar/balkskor-platband/237210/halband
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Miksi et säilyttäisi kipsiä?Dahlgren79 sanoi:Aion asentaa vaakasuoran puupaneelin ja mietin voinko ottaa pois nykyiset kipsilevyt ja korvata ne OSB:llä sen sijaan, jotta välttäisin, että seinä työntyy liikaa ulospäin.
Menetänkö seinän vakautta tässä? Onko parempi laittaa jonkin muun tyyppinen levy OSB:n sijaan?
Ne ovat osittain ulkoseiniä teräspalkkien kanssa, ja niihin ei ole helppoa ampua naulapistoolilla.
Olen jo kokeillut makuuhuoneessa, jossa jouduin täydentämään OSB:llä ennen kuin pystyin asentamaan paneelin.
Sen painon vuoksi se on paljon parempi äänieriste kuin OSB, ja myös parantaa hieman paloturvallisuutta.
OSB:tä käytetään enimmäkseen, jotta olisi jotain "mihin ruuvata" kun kipsi on pintamateriaalina.
Mutta kun puupaneeli on pintamateriaalina, et tarvitse OSB:tä?
Klikkaa tästä vastataksesi