Hei,
minulla on portaat, joissa on askelmat ja nousulaudat tammesta uudessa talossa. Talo rakennettiin 2013 ja siitä lähtien portaissa on ollut natinaa ja napsumista (kaikissa askelissa). Mielestäni jopa tunnen, että jotkut askelmat joustavat, kun kävelen. Olen lukenut useita keskusteluja tästä ja mitä toimenpiteitä voi tehdä.
Teimme reklamaation ja saimme lopulta 2015 portaaseen korjauksen "portaitten asiantuntijalta". En ollut kotona, kun se suoritettiin, joten en tiedä, mitä he tekivät, mutta näen tuloksen. He eivät näytä asentaneen portaita uudelleen, koska ruuvit ovat samassa ruuvinreiässä nousulaudoissa. Sen sijaan he ovat puristaneet kaksi palaa jotain kumimateriaalia jokaisen nousulaudan yläosaan (askelmän uran sisälle).
Odotin, että he kiristäisivät portaat kunnolla ja kiinnittäisivät nousulaudat uuteen paikkaan. Nyt askelma voi edelleen liikkua, koska se on tuettu vain muutamasta kohdasta ja lisäksi pehmeällä materiaalilla.
Toimenpide oli aluksi jonkin verran tehokas, mutta nyt, vuoden kuluttua, natina on palannut herättää-vauva-tasolle (ellei ole ninja).
Kysymykseni: Onko tämä oikea toimenpide tehdä tällä tavalla?
Ja juridisesti: Minkälainen oikeus minulla on tehdä reklamaatio korjauksesta reklamaatioon, joka ei täytä odotuksia?
Loppukatselmuksessa tarkastaja totesi, että puuportaissa on hyväksyttävä jonkin verran natinaa (mutta se on siitä lähtien lisääntynyt). Olen myös vieraillut useissa samanlaisissa taloissa naapurustossa ja niiden portaat ovat täysin äänettömiä eikä niissä ole natinaa.