Hei,

On ongelmia kun natina on lisääntynyt paljon viimeisen vuoden aikana. Uudistalo rakennettu 5 vuotta sitten. Olen katsonut muita ketjuja portaiden natinasta, mutta en ole löytänyt ratkaisua, joka sopisi portailleni. Luulen, että natisu tulee siitä, missä askelmat kohtaavat porrasnousun (vaikea kumartua kuuntelemaan, kun pitää laittaa painoa samanaikaisesti). Arvelen, että askelmissa on ura alapuolella, johon porrasnousu nousee. En voi helposti nostaa askelmaa katsoakseni, koska siellä on laitettu lateksia kuten näette kuvassa.

Olin ajatellut laittaa palikoita porrasnousuja vastaan ja sitten lyödä kiiloja, jotka painavat askelmia ylöspäin. Ongelma on, että porrasnosut ovat mdf:ää (luulen) ja ovat noin 13 mm paksuisia, joten luulen, ettei ole hyvä idea ruuvata niitä.

Mitä näen muilla ketjuilla täällä, pitäisi välttää liimaamista. Onko muita ratkaisuja?

Kiitollinen kaikista vastauksista.

• Portaikko, jossa on puiset askelmat ja harmaat matot jokaisella askelmalla. Yläosassa on pystysuora valkoinen seinä.
  • Portaat alhaalta katsottuna, askelmat kiinnitetty pystysuoriin taustoihin, näkyvissä ruuvit ja puukuvio. Mahdollinen aiheuttaja portaikon narinaan.
T
Meillä on samanlaisia ongelmia, mutta meillä askelmat ovat tammi-liimapuuta. Olen lukenut hieman siitä, mitä voi tehdä, ja ennen vanhaan näytti olevan tapana höylätä askelma hieman kaarevaksi, jotta se ei narisisi. Olen miettinyt, että irrottaisin yhden tai kaksi askelmaa ja katsoisin, voisinko höylätä niihin pienen kaarevuuden ja katsoa, auttaako se.

Haasteena on, että reiät on jo porattu, joten minun on joko tulppattava ne ja porattava uudet, kun askelma on kiristettynä, tai tehtävä uusia reikiä. Se on kylläkin portaiden alla, mutta se ei näytä kovin kauniilta, jos siinä on paljon reikiä...

Sain myös vinkin poistaa askelman ja asettaa ohut kaistale huopaa uraan ja asentaa takaisin. Sen mukaan joka antoi vinkin, se voi liikkua hieman ilman narinaa, mutta toiset sanoivat, että se on väliaikainen ratkaisu, joten en tiedä, kannattaako kokeilla.

Joka tapauksessa on muita asioita, jotka ovat tärkeämpiä, joten arvaan, että pääsen hoitamaan tämän syksyllä/talvella.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.