Olemme sisustamassa ullakkoa 1930-luvulla rakennetussa huvilassamme. Laasti savupiipun ympärillä oli irtonaista joissakin paikoissa, joten aloitin sen poistamisen. Tiilinen savupiippu vanhassa talossa, osittain poistettu rappaus näkyvissä. Ympäröivä ullakko paljastaa puupalkit ja eristemateriaalia.
Mielestämme se näyttää tyylikkäältä ilman laastia. Saumat ovat ”hiekkaisia”, joten ajattelin jyrsiä pois 2 cm ja saumata uudelleen. Mitä laastia tähän tulisi käyttää? Kc 50/50 vai kalkkilaasti? Savupiippua ei käytetä tällä hetkellä, mutta aikomuksemme on ottaa käyttöön kaakeliuuni ja valurautainen liesi. Mutta mitä tulee laastiin, onko sillä jokin rooli savupiipun tiiviydessä? Tiedämme, että se vuotaa, joten aiomme tehdä sisäpuolisen liukuvalun, kun sen aika tulee. Mutta laastin mielellään jättäisimme pois ja pitäisimme sen rosoisena ullakolla. Onko tämä mahdollista? Vai vahingoittaako se rakennetta ilman laastia?

Luulen, että nuohoojat vaativat laasti. Mutta se on luultavasti pikemminkin siksi, että halkeamat näkyvät paremmin kuin että se tiivistää. Keskustele paikallisen nuohoojan kanssa siitä, mitä vaaditaan. Heidän tehtävänään on hyväksyä.

Kalkkilaasti sen tulee olla ja syy siihen, että se murenee, on juuri se, että se on kalkkilaastia. Se ei koskaan kovetu kunnolla ja yleensä sellaisen savupiipun voi purkaa erinomaisesti. Harjaa pois pahin ja laasti uudelleen vain. Ei tarvitse kaivaa syvältä saumoista, koska se on luultavasti samanlaista "soraista" läpi koko sauman.

Okei, onko jokin erityinen kalkkilaasti jota käytetään saumoihin?
Luin jostain, että sen pitäisi olla hydraulinen laasti.
Onko jollakulla hyvä merkki?

Viimeksi muokattu:
Itse käytin sitä, mitä Bauhaus myy, combimix hydraulinen kalkkilaasti karkea. Sillä olen sekä muurannut savupiipun että tehnyt vähän rappausta. Heillä on myös jotain, joka ei ole hydraulista, mutta en ole perehtynyt erotuksiin kovin paljon. Tuotelehtiset kuvaavat suunnilleen samaa käyttöä.

• Tykkään
oakleafh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Juuri niin, rappaus on osa reunasuojelua, osittain tiivistämiseen mutta myös vuotojen havaitsemiseen.

Tavallinen kalkkilaasti toimii hyvin sisätiloissa. Se on sammutettua kalkkia (=muurauskalkki) sekoitettuna rappaushiekan kanssa. Se sekoitetaan veteen eikä kovetu. Voit pitää kannellista ämpäriä viikkoja tai kuukausia, ja säilytys vain parantaa sen joustavuutta. Kun vesi haihtuu rappauksen jälkeen, se kovettuu hitaasti karbonatisoitumalla ilman hapen kanssa.

Hydrauliseen kalkkilaastiin on lisätty tuhkaa (vulkaaninen tuhka), joka saa laastin kovettumaan myös vedessä. Se sopii ulkona oleviin savupiippuihin. Se on kovempaa kuin kalkkilaasti.

• Tykkään
oakleafh
  • Laddar…
Ok, olen ollut ostamassa joitakin teräsharjoja, löysin myös pienen teräsharjalaikan, jonka voin laittaa kiillotuskoneeseeni/hiomakoneeseeni. Aion kokeilla viikonloppuna, jos voin saada vähän pois saumoista.
Huomenna yritän tavoittaa nokikolarin, niin saadaan nähdä mitä hän sanoo puhdistamattomasta savupiipusta.

Ei hydrauliikkakalkkia sisätiloissa, vai mitä?

Hakkasin saumani 2-3 cm käsin, käyttäen vasaraa ja erilaisia talttaita. Saumain sitten uudelleen tavallisella rappauslaastilla ja lakkasin koko savupiipun matalla betonilakalla. Sitten kutsuin paikalle yrityksen, joka liukupinnoitti piipun. Ei ollut ongelmia saada nuohoojan hyväksyntää. Juuri liukupinnoitus tekee siitä tiiviin.

Joo, mutta juuri samalla lailla ajattelen, että liukuvalu tekee siitä tiivistä. Ajattelin, että minun savupiippumieheni hoitaa sen. Meillä on tiukka budget och jag behöver göra så mycket som möjligt själv. Mutta tämä muuraus/saumaus/laastitus on minulle uusi luku. Joten se saa olla peruskoulu à la YouTube.

Claes Sörmland
P Pannkaksparty sanoi:
Ei hydraulista kalkkia sisätiloihin, vai?
Se sopii myös.

Ero tavallisen ja hydraulisen välillä on varsin pieni. Se kovettuu, mutta ei kuitenkaan samoin kuin sementtilaasti. On edelleen mahdollista veistää veitsellä saumoista.

Claes Sörmland
Se, mistä pidän tavallisessa kalkkilaastissa, on se, että voi sekoittaa muutaman ämpärin ja pitää ne kannen alla niinä päivinä-viikkoina kun tarvitsee sitä. Se vain paranee ja muuttuu tahmeammaksi ajan kuluessa. Hydraulinen kuivuu nopeasti, joten sekoitetaan vain tarvittava määrä ja levitetään heti.

Rakennusten hoitajat pitävät modernia hydraulista liian kovana moniin tarpeisiin.

Olen puhdistanut vähän saumoja käyttäen talttaveistä ja sitten ostin saumojen puhdistajan kaakeleille, joka oli todella hyvä käyttää.
. Tiiliseinä sisäkatossa, jossa näkyy kuluneita punatiiliä ja laastia. Ympärillä puupanelointia ja eristysmateriaalia. Tiiliseinän pinta, jossa näkyy tiilien saumat. Seinä on osittain puhdistettu ja valmisteltu ylimääräiseksi suojaksi takan ulkopuolelle.
Puhuin nuohoojan kanssa ja valitettavasti kaiken tulisijan ulkopuolella tulee olla rapattua lisäsuojana.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.