Hei!

Tänä vuonna aion kokeilla projektia, joka on ollut suunnitteluvaiheessa pitkään, mutta jota ei ole vielä toteutettu. Kyseessä on siis tuuli/näkösuoja meidän terassille. Olen miettinyt ja pohtinut ulkonäköä vaimon kanssa ja olemme nyt päässeet maaliin tämän osalta. En ole kuitenkaan koskaan ennen rakentanut tällaista, joten tarvitsisin vähän vinkkejä ja neuvoja foorumilta.

Näin sen on tarkoitus näyttää:

3D-kuva terassin kaiteista, joissa on siirtyviä säleikköjä. Hahmo kävelee terassin ovea kohti. Taustalla näkyy seinä ja säleiköt.

Kuten näkyy, kyseessä on klassinen rima/rima vuorotellen varsinaisille aitaosille. Avoimet kohdat on tarkoitus helposti peittää markiisikankaalla näkösuojaksi, kun niin halutaan (vaimo haluaa ottaa aurinkoa bikineissä) tai jos tuulee vähän kylmästi. Syy siihen, ettemme rakenna kokonaan suljettua aitaa, on että se estää myös näkymän ulospäin. Haluamme pystyä katsomaan puutarhaan, kun tuntuu, ettei haittaa vaikka naapurit katsoisivat terassillemme.

Kulman olen lisännyt vakauttamaan rakennetta sekä saadakseni hyvän kulman kaasugrillille.

Nyt miettimisiin, joihin kaipaisin vähän palautetta.

Olen asettanut kaiteen 100 cm korkeuteen, onko se järkevä korkeus terassinkaiteelle? On sanottava, että tämä on terassi, joka sijaitsee noin kolmekymmentä senttimetriä maanpinnasta, joten kaidetta ei sinänsä tarvitse ollenkaan, paitsi tuulensuojaksi. Suuret osat sitä peitetään myös kasvillisuudella.

Mikä on järkevä korkeus ylälautalle? Kohdassa, jossa ukko kävelee piirustuksessa, on väylä terassilta nurmikolle, joten sen pitäisi tuntua luonnolliselta kulkea siitä, vaikka sattuisikin olemaan pitkä. Pitäisikö minun käyttää normaalia oven korkeutta, vai pitäisikö minun nostaa sitä vielä korkeammalle?

Kun rakennan rimarakennetta, pelkään, että se näyttää "täplikkäältä", jos ruuvaan jokaisen riman päistä. Ajattelin ruuvata 45x45 listan pystyssä oleviin "pylväisiin", kaiteen ja lattian väliin, joihin rimat sitten kiinnitetään. Onko olemassa parempaa ratkaisua? En ole kovin innostunut tulppaamaan/proppaamaan, koska siitä tulee hirveän monta tulppaa...

"Pylväät" aion valmistaa kolmesta osasta. Ydin on 45x120, joka on sama kuin palkit, joilla terassi lepää. Ytimen päälle ruuvaan 28x120 terassilaudat, jotka menevät alustan tason alle ja ikään kuin ympäröivät palkin ylösalaisen "U":n muotoon. Rakenne kiinnitetään vaunupultilla palkin läpi. Kuulostaako tämä hyvältä ratkaisulta?

Lisää kysymyksiä tulee varmasti jatkossa. Kaikki ajatukset, vinkit ja neuvot otetaan kiitollisina vastaan! :)

Terveisin
Fred

S
On varmaan hyvä ajatus, mutta korkeus 1 metri on liian korkea, jos haluatte nähdä ulos puutarhaan eikä vain taivaalle. Istukaa jotain, joka tulee olemaan terassilla, ja mitatkaa silmätasolle, niin saat oikean korkeuden riboille. Muuten voitte laittaa pari narua (ei rautalankaa, se ruostuu) ylä- ja alareunaan kankaan kanssa, jonka voitte vetää eteen. Ne voivat olla tolppien vieressä, kun haluatte avata, vain valitkaa yksi tai kaksi verhoa.

Ratkaisu voi olla todella tyylikäs, mutta vaatii pirun tarkkaa asentamista. Asettaisin yläriman (alakantti) 210 cm korkeudelle trallista. Se on melko vakiintunut mitta. "Ikkuna-aukkojen" yläreunan ja kaiteen ei pitäisi olla enemmän kuin noin 70 cm lattian yläpuolella, jos ne eivät saa häiritä näköalaa, kun istuu ruokapöydän ääressä. Muuten minulla ei ole huomautettavaa.

Minulla on lauta vaakasuorilla laudoilla, 110 mm leveitä ja 110 mm välein. Toisella puolella 90-tolppia on samanlaiset, mutta siirtyneet 110 mm. Se on siis todella harva, mutta ei anna yhtään näkösuojaa.

Ikävä kokemus on, että se ei todellakaan anna 0% suojaa tuulelta. Tuuli puhaltaa suoraan läpi. Kannattaa pitää mielessä.

S skutten11 sanoi:
On kyllä hyvä, miten ajattelette, mutta korkeus 1 metri on liian korkea, jos haluatte nähdä ulos puutarhaan eikä vain taivaalle. Istuukaa jollekin, mikä tulee olemaan terassilla ja mitatkaa silmiin asti, niin saatte mitan korkeudeltaan säleille. Muuten voitte laittaa pari narua (ei teräslankaa, se ruostuu) ylä- ja alareunaan kankaalla, jonka voi vetää eteen, ne voi olla tolppien vieressä, kun halutaan auki, vain valitse yksi tai kaksi verhoa.
Kuten sanottu, paljon kasvillisuutta on terassin vieressä, joten se näkymä ei muutenkaan oikeastaan ole olemassa. Silloin tuntuu tärkeämmältä, että kaide on "normaalilla" korkeudella mukavuuden vuoksi. Miten markiisikangas ripustetaan, siitä minulla on jo vähän ajatuksia. Ne poistetaan kokonaan, kun niitä ei käytetä.

J justusandersson sanoi:
Ratkaisu voi olla todella tyylikäs, mutta se vaatii pirun tarkkuutta asennettaessa. Asettasin päällyslaudan (alarajan) 210 cm korkeudelle terassista. Se on melko vakiintunut mitta. "Ikkuna-aukkojen" ja kaiteen yläreunan ei pitäisi olla yli 70 cm lattian yläpuolella, jotta ne eivät peitä näkymää, kun istutaan ruokapöydän ääressä. Muuten minulla ei ole huomautettavaa.
210 cm, check! :) (Suunnitelmissa olin valinnut 95 cm...joten minun täytyy päivittää se!)

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Minulla on lauta vaakasuorilla laudoilla, 110 mm leveät 110 mm välein. Toisella puolella 90-pylväitä on samanlaisia, mutta siirretty 110 mm. Se on siis hyvin harva mutta antaa silti nolla näkösuojaa.

Ikävä kokemus on, että se todella antaa 0 % suojaa tuulelta. Se puhaltaa suoraan läpi. Kannattaa pitää mielessä.
Ymmärrän, että se ei anna kovin paljon tuulensuojaa. Valitsemillani rimoilla (28x45) ei varmasti tuuli puhaltaisi läpi, mutta ei myöskään olisi niin tiivis, että syntyisi turbulenssia.

Meidän tapauksessa meidän on myös oltava paljon tiheämpiä, koska naapurin talo sijaitsee paljon korkeammalla, joten he katsovat alas meidän terassille.

Onko kenelläkään vinkkejä siitä, miten rimat voidaan kiinnittää ilman, että jää niin paljon ruuvinpäitä näkyviin? Voinko naulata niitä dyckertpistoolilla?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.