15 154 lukukertaa ·
21 vastausta
15k lukukertaa
21 vastausta
Näkipohja eristykseen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mutta jos sinulla on klinkkerilattia, sinullahan täytyy olla lattialämmitys?
Lapiot muuttuvat kylmiksi ja hauraiksi muuten
Lapiot muuttuvat kylmiksi ja hauraiksi muuten
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Jotka sahattiin pituuteen = etäisyys lattiahirsien välillä ja asetettiin 1"x1" riman päälle, joka oli naulattu hirsien alareunaan. Ja sitten sanomalehtipaperia, jotta sahanpuru/lastu ei alkaisi valua alas ryömintätilaan ennen kuin rotat olivat järsineet reiän ja rakentaneet pesän. Tuloksena oli ihanan hyvin tuuletetut ja vetoisat lattiat!useless sanoi:
Jäsen
· Stockholms län
· 81 viestiä
Testar att väcka liv i en tråd med sista inlägg för 4 år sen. Behöver era åsikter om olika varianter av blindbottenskivor. Fibercement går bort, för dyrt (för ett tillbygge på sommarstugan).
Trodde jag!! Byggmax har samma pris för fibercementskiva som för oljehärdad träfiber med nästan samma mått. De skriver att den oljehärdade är lättarbetad. Jämfört med fibercement som man riskerar att spräcka i hanteringen?
(Byggmax säljer också asfaltboard. Det har jag under det befintliga huset och det har klarat sig utan att svikta sen 1979, men jag trodde det var ute ur leken nu.)
K-Rauta har också oljehärdade. Men limmet verkar avskräckande: fenol, polymer med formaldehyd. Läste nånstans att formaldehyd är okej om halten i luften hålls under gränsvärdet. Sånt tar jag med en nypa salt.
Bauhaus likaså oljehärdad träfiber.
Enligt ett tidigare inlägg i den här tråden var Byggmax fibercementskiva ett bra alternativ och så visade det sig att de slutat sälja. Nu har de tydligen börjat igen.
Ni märker att jag lutar åt fibercement. Om någon har dystra erfarenheter av Byggmax fibercemenskivor så vore jag tacksam för en varning.
Trodde jag!! Byggmax har samma pris för fibercementskiva som för oljehärdad träfiber med nästan samma mått. De skriver att den oljehärdade är lättarbetad. Jämfört med fibercement som man riskerar att spräcka i hanteringen?
(Byggmax säljer också asfaltboard. Det har jag under det befintliga huset och det har klarat sig utan att svikta sen 1979, men jag trodde det var ute ur leken nu.)
K-Rauta har också oljehärdade. Men limmet verkar avskräckande: fenol, polymer med formaldehyd. Läste nånstans att formaldehyd är okej om halten i luften hålls under gränsvärdet. Sånt tar jag med en nypa salt.
Bauhaus likaså oljehärdad träfiber.
Enligt ett tidigare inlägg i den här tråden var Byggmax fibercementskiva ett bra alternativ och så visade det sig att de slutat sälja. Nu har de tydligen börjat igen.
Ni märker att jag lutar åt fibercement. Om någon har dystra erfarenheter av Byggmax fibercemenskivor så vore jag tacksam för en varning.
Klikkaa tästä vastataksesi
