aion rakentaa yksinkertaisen vaja/puiden varaston, jossa pienempi osa eristetään pakkaselta suojattavaksi.

Siitä tulee painekyllästetty palkisto 45x170 pilareiden varaan maan tasoon. Kuinka rakentaa parhaiten alapohjan eristys? Se täytyy tehdä yläpuolelta.

Kiinnitä 45x45 lattianiskojen alareunaan ja laita asfaboard?

Miksi et asentaisi 28x120 lattian kannattimien alapuolelle.
Kyllä kai pystyt ruuvaamaan ne kiinni vaikka olisit itse päällä?

Minulla on huonoja kokemuksia asfaboardista alapuolena, se taipuu ja roikkuu helposti.
Rakennusvaneri on parempi, jos ei halua käyttää blindbottenskivor.

Mutta jos seuraat suunnitelmaasi, niin 45x45 on liioittelua.
Rimat/tuet 25x38 riittävät varmasti.

• Tykkään
ClasseClas
  • Laddar…
Miksi painettu? Ei pitäisi tarvita siellä...

On hyviä sokeapohjalevyjä saatavana. Tarvitsee vain olla listan päällä. 22x95 alapuolelta on helppo, muuten 22x45 tai 22x35 jos saat käsiisi. Luulen, että 25x25 höyläämätön oli "standardi" ennen vanhaan.....

Edit: kakkosena pallolla... Ja 25x38 on luultavasti oikea mitoitus, en ole enää mestari sahalla :D

Viimeksi muokattu:
ClasseClas
Trossbottenskiva från bgrmax on erinomainen, ja silloin voin käyttää myös ohuempaa listaa.

Tryckt - 2/3 tästä mökistä on puuvarasto, joka kuivattaessa ei tule olemaan seiniä, joten on hyvä, jos lattia kestää hieman vettä. Lisäksi tämä rakennetaan maan tasalle eikä 20 cm korkeuteen, joten talvella/keväällä voi kuvitella, että tulee kosteaa.

• Tykkään
Tornhuset
  • Laddar…
Byggmaxilla ei ole enää näitä levyjä, joten on pakko ostaa tavallisia sementtilevyjä. Valitettavasti ei täysin edullinen vaihtoehto.

MathiasS sanoi:
Byggmax ei enää tietenkään tarjoa näitä levyjä, joten täytyy ostaa tavallisia sementtilevyjä. Valitettavasti ei ole täysin halpa vaihtoehto.
Lidköpingissä on jäljellä 30 levyä, Skånessa näyttää olevan myös melko paljon, mutta sääli, että he lopettavat tämän levyn myynnin, vaikuttaa muuten hyvältä tuotteelta.

Harmi, että Byggmax lopettaa sementtilevyjen myynnin. Ne myydään kovettumattomina ja haisevat lipeälle ja ovat helppoja murtaa istutuksen aikana. Asennuksen jälkeen ne kovettuvat ja muuttuvat tiilenkoviksi. Ei kuhmuja siellä. En tiedä, toimiiko se samalla tavalla muiden valmistajien kanssa? Ystävällisin terveisin, PerOF

ClasseClas
Luulin, että se oli asfaboard, mutta se saattaa olla masoniitti. Uskon oikeastaan, että sillä ei ole mitään väliä, tai tarkemmin sanottuna, minulle sillä ei ole mitään väliä, mutta tuntuu paremmalta käyttää "oikeita" asioita. Tässä on kyse 4 neliömetristä tilassa, joka vain säilyttää lapioita jne., joten minun pitäisi oikeastaan jättää koko eristäminen tekemättä.

ClasseClas
Asfaboard on paljon huokoisempaa - 12 mm paksu verrattuna masoniittiin, joka on 6 mm - ja soveltuu tuulensuojaksi seinissä. Pohjalaudoituksena se roikkuu ajan myötä eikä sovellu myöskään suuren homekasvuriski takia.

MathiasS sanoi:
...Tässä on kyse 4m2 tilasta, joka tulee vain säilyttämään lapiot jne, joten oikeastaan minun pitäisi jättää eristämättä kokonaan.
Ei, älä laiskottele nyt vaan tee se kunnolla!
Oikeastaan sinun pitäisi olla lattialämmitys myös, ja pyyhekuivain hanskoille :)
Ja älä unohda kattospotteja.

Hanskojen kuivaaja on minulla muualla, mutta olin ajatellut LED-tähtitaivasta spottien sijaan, luuletko, että se voisi toimia ja antaa oikean tunnelman lapioiden joukossa?

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Asfaboard on liian pehmeä pohjalevyksi. Se roikkuu ajan mittaan ja saattaa lopulta pudota kokonaan alas.

Jos sen alla olisi tuki, se toimisi, mutta silloin työvaiheita ja materiaaleja tulee niin paljon, että se tavallaan putoaa pois kuitenkin.

Tähtitaivas kuulostaa hyvältä. Panosta siihen.
Lapioijat tulevat lisäksi olemaan onnellisempia töissä sen jälkeen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.