130 882 lukukertaa ·
270 vastausta
131k lukukertaa
270 vastausta
Naapuri purkaa mineriittikattoa!
- Tilanne
- Keskustelu on suljettu.
Mielestäni sinun pitäisi soittaa jollekin, joka on hyvin perillä asiasta. Jos haluat soittaa saneeraajalle, löysin yhden https://miramix.se/faq/asbestsanering/är-tillfällig-kortvarig-exponering-av-asbest-farligG greenhouse sanoi:Soittaa yritykselle ja kysyä voi olla hyvä idea!
Asbestin vertaaminen sokeriin on vain lapsellista.
Kyse ei ole siitä, että haluaisin saada tukea naapurin kritisoimiseen. Kyse on aidosta huolesta ainetta kohtaan, joka on erittäin vaarallinen terveydelle.
Oikeutettu pelko tai ei, hyvä käytös on odotettavaa.
Teidän pitäisi siis olla ei tai vähäisessä altistuksessa. Mahdollisuutesi sairastua, koska naapuri 80 metrin päässä on ottanut alas muutaman levyn, on minimaalinen.
Mitä tulee sokeriin, se on valitettavasti erittäin haitallista terveydelle, ja sen aiheuttamat kuolemat ovat paljon pahempia kansanterveydelle kuin asbesti.
Talon omistaja
· 3 348 viestiä
Kiinnostavia näkemyksiä ketjussa. Olen erittäin utelias, mitä esimerkiksi Staffan tarkoittaa vaarallisella lastenruoassa, mutta se on hyvin ot, joten jätämme sen sikseen toistaiseksi. Meillä oli suunnitelmia vaihtaa kuitusementtikattoomme (ei itse) syksyllä ja olisin ehdottomasti ottanut yhteyttä lähimpiin naapureihini ja varoittanut sitä etukäteen. Vaikka se ei ole vaarallista xx metrin etäisyydellä ja jos et ole tupakoitsija jne., voi silti olla, että joku kokee sen epämiellyttäväksi ja siksi mieluummin välttää olemasta ulkona juuri sinä päivänä. Varoitin kyllä lähintä naapuria mahdollisesti putoavista oksista, kun annoimme kaataa ison päärynäpuun lähellä tontin rajaa. Luulen, että sitä kutsutaan huomaavaisuudeksi, tarkistakaa se, te jotka kyseenalaistatte ts.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Maria, huomioonottaminen. Kun on pieniä lapsia, on sitä paitsi erityisen tarkkana, ettei heitä altisteta vaaralle.MariaiÖstergötland sanoi:
Mielenkiintoisia näkökulmia ketjussa. Olen erittäin utelias, mitä esimerkiksi Staffan tarkoittaa vaaroilla lastenruoassa, mutta se on erittäin off-topic, joten jätämme sen hetkeksi.
Meillä oli suunnitelmia vaihtaa eterniittikatto (emme itse) viime syksynä, ja olisin ehdottomasti ottanut yhteyttä lähimpiin naapureihini ja varoittanut siitä etukäteen. Vaikka se ei ole vaarallista xx metrin etäisyydellä, eikä jos et ole tupakoitsija jne., voi olla niin, että joku kokee sen epämiellyttäväksi ja mieluummin välttää ulkona olemista juuri sinä päivänä. Varoitin muuten lähintä naapuriamme mahdollisesti putoavista oksista, kun annoimme kaataa suuren päärynäpuun lähellä tontinrajaa. Luulen, että sitä kutsutaan huomioonottamiseksi, tarkista se, te jotka kyseenalaistatte ts.
Talon omistaja
· 3 348 viestiä
Tässä kysyit viidennen kerran (mukasi), ja olet kysynyt joitakin kertoja lisää ennen tätä ketjua.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/
On tapana etsiä foorumilta nähdäksesi, onko joku muu esittänyt kysymyksen aiemmin. Nyt olet itse esittänyt kysymyksen lukemattomia kertoja jo. Olet vastannut minulle jo tähän, mutta se on sama materiaali ja sama huoli ja sama vastaus osittain samoilta foorumin jäseniltä, vain eri sovelluksia.
Minulla on kaksi taloa välissäni ja naapurissa 80 metrin päässä. Kaikissa suunnissa. En kertoisi koko naapurustolle, jos purkaisin eterniittiä tai muuta. En myöskään ole huolissani tai häiriintynyt siitä, mitä he tekevät sillä etäisyydellä.
Nauti siitä, että sinulla on suuri tontti ja pitkä matka naapuriin. Tämä ei ole minkäänlaista syytä huoleen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/
On tapana etsiä foorumilta nähdäksesi, onko joku muu esittänyt kysymyksen aiemmin. Nyt olet itse esittänyt kysymyksen lukemattomia kertoja jo. Olet vastannut minulle jo tähän, mutta se on sama materiaali ja sama huoli ja sama vastaus osittain samoilta foorumin jäseniltä, vain eri sovelluksia.
Minulla on kaksi taloa välissäni ja naapurissa 80 metrin päässä. Kaikissa suunnissa. En kertoisi koko naapurustolle, jos purkaisin eterniittiä tai muuta. En myöskään ole huolissani tai häiriintynyt siitä, mitä he tekevät sillä etäisyydellä.
Nauti siitä, että sinulla on suuri tontti ja pitkä matka naapuriin. Tämä ei ole minkäänlaista syytä huoleen.
Et tule löytämään tällaista tutkimusta, sillä tutkimukset maksavat rahaa eikä kukaan halua rahoittaa sellaista, kun on selvää, että on olemassa paljon merkityksellisempiä tutkimuksia, joihin rahaa kannattaa sijoittaa. Jos haluat oppia enemmän asbestin aiheuttamista terveysriskeistä, löysin sivuston CDC:stä. Siellä mainitaan, että asbesti yleensä poistuu keuhkoista, ongelmaksi muodostuu, kun makrofagit ylikuormittuvat suuren altistuksen, erityisesti hyvin suurien, noin 15 mikronin tai suurempien kuitujen vuoksi. Niin suuret kuidut eivät leviä ilmassa, täytyy olla nenä keskellä pölyä saadakseen mitään itseensä. Koronaviruspisarat ovat vertailuksi enimmäkseen suurempia kuin 5 mikronia (ts. kevyempiä kuin asbesti) ja ne eivät leviä juuri pidemmälle kuin metrin päähän yskiessä. Niin suuret partikkelit tarttuvat nenän limakalvon kerrokseen, joka sitten nielaistaan. Todellisessa ilmassa leviävässä tartunnassa, kuten tuhkarokossa, partikkelit voivat olla murto-osia mikronista ja levitä pidemmälle, koska ne ovat liian kevyitä laskeutumaan maahan.
Yhteenvetona voi siis väittää, että on todennäköisempää, että ukko tartutti lapsen koronaviruksella 80 metrin etäisyydellä, kuin että yhtäkään asbestikuitua olisi päätynyt keuhkoon.
Toivottavasti ukko käytti suojavarusteita, muuten hän ansaitsee moitteet siitä syystä.
QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Olen lukenut keskustelun ja siellä on monia hyviä näkökulmia. Ymmärrän erittäin hyvin, että riski on suoraan yhteydessä altistuksen asteeseen.
Haluan ennemminkin tietää kokemuksia ja vastaavaa siitä, kuinka paljon pölyä vapautuu, kun puretaan eterniittikattoa. Tiedämme, että sitä vapautuu. Kysymys on, kuinka paljon ja kuinka vaarallista se on 80 metrin päässä.
Vaikka on erittäin vaarallista hypätä laskuvarjolla ilman varjoa, ei se tarkoita, että kaikki muut riskit ja vaarat kannattaisi kohdata. Huoli asioista perustuu harvoin tarkkaan tilastotietoon. Esimerkiksi ihmiset melkein kuolevat huolesta koronaviruksen suhteen, vaikka onkin hyvin epätodennäköistä, että siihen kuolisi. Asbestialtistuksen vertaaminen oman lapsen kantamiseen on vain epäoleellista.
Tämän sanottuani, pidetään hyvä sävy keskustelussa. En halua osallistua "minun isoisäni söi asbestia aamupalaksi ja eli 92-vuotiaaksi" keskusteluun, koska se on hedelmätöntä.[/QUOTE]
Yhteenvetona voi siis väittää, että on todennäköisempää, että ukko tartutti lapsen koronaviruksella 80 metrin etäisyydellä, kuin että yhtäkään asbestikuitua olisi päätynyt keuhkoon.
Toivottavasti ukko käytti suojavarusteita, muuten hän ansaitsee moitteet siitä syystä.
QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Olen lukenut keskustelun ja siellä on monia hyviä näkökulmia. Ymmärrän erittäin hyvin, että riski on suoraan yhteydessä altistuksen asteeseen.
Haluan ennemminkin tietää kokemuksia ja vastaavaa siitä, kuinka paljon pölyä vapautuu, kun puretaan eterniittikattoa. Tiedämme, että sitä vapautuu. Kysymys on, kuinka paljon ja kuinka vaarallista se on 80 metrin päässä.
Vaikka on erittäin vaarallista hypätä laskuvarjolla ilman varjoa, ei se tarkoita, että kaikki muut riskit ja vaarat kannattaisi kohdata. Huoli asioista perustuu harvoin tarkkaan tilastotietoon. Esimerkiksi ihmiset melkein kuolevat huolesta koronaviruksen suhteen, vaikka onkin hyvin epätodennäköistä, että siihen kuolisi. Asbestialtistuksen vertaaminen oman lapsen kantamiseen on vain epäoleellista.
Tämän sanottuani, pidetään hyvä sävy keskustelussa. En halua osallistua "minun isoisäni söi asbestia aamupalaksi ja eli 92-vuotiaaksi" keskusteluun, koska se on hedelmätöntä.[/QUOTE]
Vaara voi olla lähempänä!
Vauvajauheessa asbestijäämiä!
https://www.svd.se/spar-av-asbest-i-babypuder--aterkallas
Niinpä naapurin katon purkaminen vähän matkan päässä ei tee siitä vaarallisempaa.
Vauvajauheessa asbestijäämiä!
https://www.svd.se/spar-av-asbest-i-babypuder--aterkallas
Niinpä naapurin katon purkaminen vähän matkan päässä ei tee siitä vaarallisempaa.
Minusta ts saa täällä ansaitsemattoman paljon kritiikkiä. Ts oli epävarma ja halusi kuulla, onko se vaarallista, mieluiten vakavia vastauksia ihmisiltä, jotka työskentelevät asbestin puhdistamisen parissa.
Silloin vastaukset standardimassalta, joka pitää kaikkia asbestikysymyksiä tyhminä, eivät ehkä ole ne kaikkein lohduttavimmat vastaukset.
Vertailu sokeriin on suorastaan naurettavaa. Totta kai se on haitallista suuremmissa annoksissa, mutta ei missään nimessä pienissä annoksissa.
Asbestille ei ole olemassa turvallisia annoksia.
Ja asbestin vertailu viruksiin ei ole myöskään relevanttia. Asbestia on kaikkialla maailmassa, ilmassa, joten sen pitäisi todistaa, että kuidut voivat pysyä ilmassa äärimmäisen pitkään.
Silloin vastaukset standardimassalta, joka pitää kaikkia asbestikysymyksiä tyhminä, eivät ehkä ole ne kaikkein lohduttavimmat vastaukset.
Vertailu sokeriin on suorastaan naurettavaa. Totta kai se on haitallista suuremmissa annoksissa, mutta ei missään nimessä pienissä annoksissa.
Asbestille ei ole olemassa turvallisia annoksia.
Ja asbestin vertailu viruksiin ei ole myöskään relevanttia. Asbestia on kaikkialla maailmassa, ilmassa, joten sen pitäisi todistaa, että kuidut voivat pysyä ilmassa äärimmäisen pitkään.
Kaikki on tappavaa väärissä annoksissa, jopa tavallinen juomavesi on tappavaa väärässä määrässä. Alle kymmenen vuotta sitten kuoli nuori tyttö, koska hän joi liikaa vettä. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-drack-for-mycket-vatten-dog
Muutama vuosi aikaisemmin kuoli kolmen lapsen äiti liiallisen vedenjuonnin takia, https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling
Jopa suola on sekä elintärkeää että haitallista (tappavaa), https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/
Muutama vuosi aikaisemmin kuoli kolmen lapsen äiti liiallisen vedenjuonnin takia, https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling
Jopa suola on sekä elintärkeää että haitallista (tappavaa), https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 586 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 586 viestiä
Isäni auttoi viereisen korttelin naapuria laittamaan eterniittilaattoja talon julkisivuun, hänellä oli myös itse eterniittilaattoja tuulensuojana talomme terassin ympärillä. Hän oli noin 40-vuotias silloin, ja kun hän menehtyi 50 vuotta myöhemmin, se ei johtunut asbestista.
Ajattelin vain kertoa esimerkin todellisesta elämästä.
Ajattelin vain kertoa esimerkin todellisesta elämästä.
Där vill jag allt protestera. Om det mot förmodan är någon av er tre som kommer lida eller dö av asbest så är det gubben då det är mycket större risk att han exponerats mer under sitt liv än vad båda ni kommer bli tillsammans,G greenhouse sanoi:
Att han river tak 80 meter från er har rimligtvis ingen som helst inverkan på erat välmående, vilket redan nämnts.
Det är visserligen sant att vissa bevisligen är lite väl hysteriska när det kommer till asbest men på andra sidan av myntet finns de som förminskar riskerna. Asbest är livsfarligt, det kan man inte säga emot. Men som sagt, i det här och många andra fall är det inget att vara orolig över.Staffan2000 sanoi:
Inte för att vara dryg men om de femtioelva svaren som sade samma sam inte var tillräcklig så hade du kunnat få samma lugnande svar med en sökning på google. Då hade du dessutom vetat vart påstående kom ifrån, istället för att som i det här fallet inte har en aning. Bara för att någon verkar kunnig så ska man ta det som skrivs på forum med en stor nypa salt.G greenhouse sanoi:
Jag läste i en av dina tio startade trådar om asbest. Där hade du ringt till en hantverkare för att fråga vilka säkerhetsåtgärder han tog när han borrade tre hål i eternit. Tio år tidigare...G greenhouse sanoi:
Vem vet vad som står i de andra trådarna.
Jag säger detta med all välmening; ”ängslig” är inte rätt ord att använda i ditt fall.
Barnsligt eller inte låter jag vara osagt men det är en bra exempel på saker som är betydligt farligare än asbest och som TS troligtvis ändå inte visar samma respekt gentemot som med asbest.G greenhouse sanoi:
Nu gissar jag förstås så hela ansiktet blir blått, men socker leder idag till tusenfalt gånger mer lidande och död än vad asbest gör. Kanske till och med någon tiopotens eller tre mer ändå.
Men ja, att stoppa ansiktet i asbestfibrer och ta några djupa andetag är förstås farligare än att knapra några deceliter socker. Men det var nog inte det personen menade.
Fast nu var det i och för sig så att nästintill alla svaren hade en lika god ton som de var lugnande. Vissa hade även belägg för att TS kunde vara lugn. Så den mobb som dumförklarar alla som ställer frågor om asbest verkar hålla sig borta från den här tråden. Det finns förstås en eller två som man med lite vilja skulle kunna kalla dryg, numera kanske jag själv hör till den kategorin, men vi är en stor minoritet.harry73 sanoi:
Och de flesta som visar ett bristande tålamod gör det också först när TS är smått ovillig att ta in den informationen som förmedlats.