Hei, minulla on joitakin ajatuksia vapaa-ajan asunnosta, josta olen kiinnostunut.
Tontilla on useita rakennuksia,
kuten päärakennus, jonka rakennuspinta-ala on noin 25m² kuistilla
ja hieman uudempi varasto, jonka rakennuspinta-ala on noin 20m² kuistilla.

Ne ovat noin 3 m päässä toisistaan.

Ajatukset etenevät näin:
vaihe 1
Muokkaa varastoa niin, että siellä voi nukkua,
rakentaa kuistia eristämällä ja tehdä kaksi makuuhuonetta sinne.
Siinä on vahvat palkit ja kattotuolit,
joten ajattelin, onko mahdollista rakentaa sisältä, tuulensuoja, eristys, höyrysulku, eristys, ja sitten pintakerros.
Onko se mahdollista? Vai onko pakko poistaa paneeli saadakseen tuulensuojan paikoilleen?
Onko muita asioita, joita pitäisi miettiä?

Vaihe 2
Tehdä laajennus noin 3x3m rakennusten väliin,
joka saa olla keittiö,
ottaa oviaukko molempiin rakennuksiin.

Vaihe 3
Kunnostaa päärakennus, joka toimii olohuoneena/ruokailutilana.

Olen laskemassa sitä ja kuinka kauan se voi kestää,
eniten pohditaan, onko mahdollista eristää varasto sisäpuolelta.
Mitä mieltä olette?

Rakentaminen sisältäpäin tarkoittaa käytännössä vain pääsyä - jos näet paneelin "sisältäpäin", voit kiinnittää hieman (tyyliin 22 mm), laittaa tuulensuojapaperia, eristystä, tarpeen mukaan muovia (tai ei, riippuen kuinka olet ajatellut kylmäsäilytystä jne.) ja levyä (pintakerros).

Ilmastointiin tarkoitetut koolaukset ei ehkä tarvitse asentaa, jos kyseessä on jo sisäpuoli ilman ilmanvaihtoa...

Juuri eristysmuoto (esim. selluloosa) ja muovin käyttö tai ei (ei muovia selluloosan kanssa) ovat miettimisen arvoisia asioita. Jos talo aiotaan jossain vaiheessa kylmäsäilyttää, on muovittomuus suositeltavaa. Mikäli kosteuspitoisuus on korkea (paljon ihmisiä, ruoanlaittoa, kylpyhuone jne.) ja kyseessä on vakituinen asunto, on muovi hyvä valinta. Riippuu myös siitä, miten talo (t) muuten on tehty...

Jos se ei tällä hetkellä ole asuintila, rakennuslupaa saattaa tarvita...
muuten kannattaa miettiä myös, haluatko sähköistyksen samassa yhteydessä...

/K

Ei sähköä, ajattelin asentaa aurinkopaneelin
Ehkä valmistaudun sähkölle tai vedän 12/24 seinään tai a converter 12/230vac
Se tulee olemaan kylmänä mutta käytetään talvella välillä.
Ajattelin käyttää Bison-tuulisuojaa ja höyrynsulkua, ei muovia.
Ja tavallinen lasivillaeristys

Jos asennan tuulisuojan sisäpuolelta, joudun kiertämään palkit ja ne tulevat tuulisuojan ulkopuolelle, ainoa riski on kondenssi, joka muodostuu paneelin ja tuulisuojan väliin
Ehkä ei tule mitään isompaa ongelmaa.

Tarvitsen rakennuslupaa laajennukselle, joten se saa mennä samalla.

Koskien selluvillaeristystä,
eristys tulee tehtäväksi 2 tai 3 eri kertaan, eivätkä pinta-alat ole suuria,
onko olemassa jotain järjestelmää, jolla voisi tehdä työn itse?

Voin kuvitella, että kustannukset karkaavat käsistä, kun ensin eristetään 20 neliömetriä seinää/kattoa/lattiaa.
Sitten 10 neliömetriä samaa asiaa ja viimeisestä tilasta en tiedä, pitäisikö se tehdä täysin uudestaan vai voiko sen säilyttää sellaisenaan.

Sitten ei ole 400VAC:tä, mitä epäilen tarvitsevani puhallusta varten, mutta ongelman voinee ratkaista generaattorilla.

ason sanoi:
Koska kyseessä on selluloosaeristys,
eristäminen tehdään 2 tai 3 kertaa, ja se ei ole suurista alueista,
onko olemassa järjestelmää, jolla voisi tehdä työn itse?

voin hyvin kuvitella, että kustannukset voivat nousta paljon, kun ensin eristetään 20 neliömetriä seinä/katto/lattia.
sitten 10 neliömetriä sama juttu, ja viimeinen tila... en tiedä vielä, miten se on tänään, jos se täytyy tehdä uudelleen tai voidaan säilyttää.

sitten ei ole 400VAC, jota epäilen tarvittavan puhaltamiseen, voihan sen ratkaista aggregaatilla.
On myös selluloosalevyjä...puhalluseristys voi olla hankalaa?
(Esimerkiksi Isolina tai Isocell)
/K

Olen tutkinut vähän nyt Huton flex maksaa noin 200% enemmän kuin tavallinen lasikuitu
Isolina vaikuttaa olevan vielä kalliimpi,
näkemäni perusteella selluvillaeristyksellä on suunnilleen sama lambdaväri mutta korkeammalla tiheydellä.

Ensimmäinen ajatus oli käyttää 95+45 lasikuitua (isover)

voiko paksuutta pienentää, jos käyttää selluvillaeristystä?
tarvitaanko samaa tyyppistä tuuli- ja höyrynsulkua?

Kyllä, se on kalliimpaa, joten se riippuu vähän siitä, kuinka suuri pinta-ala on, tuleeko siitä paljon rahaa vai ei...
Lasikuitu tai selluloosa luulen, että on sama eristysarvo (noin) joten siitä tulee sama paksuus. Vindpapp tarvitaan mutta käytetään toisenlaista höyrynsulkua (eli höyryNSULKU ei tavallisen muovin muodossa oleva vesitiivis kerros) :9

/K

Joustavasti eteenpäin suunnitelmassa,
Kallistuu huton flexiin tai feelingwood 95 eristykseen, 95 seinään ja kaksinkertainen kattoon.
Lattia on vähän epäselvä, kävin katsomassa, siellä on 95 palkit lattiassa,
en tiedä riittääkö laittaa 95,
Sitten maksaa rossipohjan levy noin 100 kr/neliömetri,
joten ajattelin, toimisiko hyvin solumuovi S80 50mm, ruuvata sen alapuolelta,
Saa epäorgaanisen materiaalin alaspäin, joten ei ole riskiä homevaurioista, niin saan enemmän eristettä samalla rahalla.
sitten 95 eristys siihen päälle,
Luulen, että hiiret ja rotat eivät pääse siitä läpi, mutta en saa kunnollista vastausta siihen.
Etsin tiheää verkkoa laittaa rossipohjaan, jos solumuovi ei riitä estämään, mutta en löydä hyvää, enintään 7 mm silmät saa olla.

Olen puhunut useiden kanssa, jotka myyvät selluloosaeristystä, ja rossipohjaan saa erilaisia vastauksia, ei mitään selkeää.
yksi käytti tuulensuojakangasta alla estääkseen homeen, kosteuden, toinen sanoi asfabord, yksi lisää rossipohjavillaa.

sitten koskien solumuovia, jotkut uskoivat sen toimivan, toiset ajattelivat niiden syövän sen pois, joku, että siitä tulee liian tiivis.

Sitten oli se ilmarako ulkovuorauksen ja eristyksen välillä, sekin erosi, yksi sanoi ettei tarvitse, toinen - voi olla lisäturvana, ja yksi lisää - kyllä, se pitää olla.

Samoin mikä höyrysulku, yksi sanoi että pitäisi ottaa valmistajan höyrysulku, mutta tuulensuoja käy minkä tahansa,
toinen sanoi ottaa tuulipaperia, sisäänpäin riittää paneeli tai levyt.

Tuntuu siltä, että tämän kanssa täytyy luottaa vaistoon ja toivoa parasta.

Kuinka olette rakentaneet selluloosaeristyksellä?
Mikä höyrysulku, tuulensuoja, rossipohja jne...

Viimeksi muokattu:
En ole rakentanut mitään trossibottenia selluloosalla (vain maalla tavallisella lasivillalla),
Mutta katossa olen käyttänyt (ulkoapäin sisälle): Yttertak, takpapp, pontti, tuuletusrako, vindpapp (tavallinen), selluloosalevyt (isolina), höyryjarru (isolina), paneeli

/K

Kiitos, kävin rakennustarvikeliikkeessä (XL) ja keskustelin hieman paneeleista ja hinnoista, kysyin heiltä eristeestä :p heillä ei ole selluloosapohjaista, mutta sanoivat, että tavallinen lasivilla toimii hyvin, käytä tuulensuojana halotex W5 ja jätä höyrynsulku pois, näin tehtiin ennen, hän sanoi. Hm.. mietin hetken, ajattelin että se säästää paljon rahaa, mutta mietin vielä hetken lisää, on sääli riskeerata rakennus vain pihistelyn takia, olen myös lukenut, että esim. hunton flex pystyy kuljettamaan kosteutta 10 kertaa enemmän kuin lasivilla.

Olen kallistumassa siihen, että jätän solumuovin pois alajuoksusta ja käytän jotain alajuoksulevyä, mitä suositellaan,
4,5 mm epäorgaaninen kuitusementtilevy alajuoksulle, 6 mm öljykarkaistu levy tai jotain muuta?

Klaskarlsson: miksi olet käyttänyt isolina katossa, mutta et muissa paikoissa?
Ja mikä sai sinut valitsemaan isolinan?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.