Minulla on pieni lato pihallani (100m2 pinta-ala alatasolla) ja minulla on ollut idea, jonka nyt ajattelin yrittää toteuttaa. Aion muuttaa sen asunnoksi yhdistettynä mekaanikon halliin ja varastoksi autoilleni.
Tähän mennessä minulla on suunnitelma vain päässäni eikä piirustuksia, mutta pääsuuntaviivana on rakentaa parvella ja luoda yläkerta asunnolle. Ajattelen kattoon kahta erkkeriä, jotta saadaan lisää tilaa suorilla seinillä. Sitten ajattelin, että etelänsuuntaisella terassilla olisi aurinkopaneelit kattopintana.
Kun kyse on autotallista/mekaanikkotilasta, suunnitelmana on tehdä aukko perusmuuriin ladon matalassa osassa, jotta voidaan luoda mekaanikkohalli, jossa on riittävä huonekorkeus pylväsnosturia varten, ja jäljellä oleva tila alatasolla olisi hieno "autohalli" rentoutumisalueineen ja kaikilla niillä hauskuuksilla, joita on aina toivonut Joulupukilta.
Koko rakennus on eristetty ja ajattelin lattialämmitystä nykyisestä maalämpöpumpusta.
Näen edessäni nykyaikaisesti sisustetun asunnon, mutta ulkopuolelta se olisi vanhempaa tyyliä.
Tässä varhaisessa vaiheessa suunnittelua mietin nyt, onko kustannuksista johtuen edullisempaa muuttaa olemassa olevaa rakennusta vai purkaa se ja rakentaa uusi. Mitä paneeli sanoo tästä upeasta foorumista?
Ajattelin tehdä suurimman osan työstä itse, mutta hankkia asiantuntijoita osiin, joita en hallitse, kuten sähköön ja LVI-asioihin.
Kiitollinen kaikista näkemyksistäni projektistani!
Minun tylsä ehdotukseni: Revi ja rakenna uusi.
Kaiken vinon oikaiseminen tuollaisessa ladossa tekee lopulta hulluksi.
Lopulta joudut rakentamaan uutta vanhan sisään ja antaamaan ladon olla vain kuorena.
Hauska projekti! En purkaisi, koska on paljon työtä ja rahaa vain rakentaa se, mitä sinulla jo on tänään. Mutta tietysti on monia asioita, jotka vaikuttavat siihen päätökseen.
Yksi ajatus vain. Asunto ja verstas samassa talossa saattavat monimutkaistaa asioita, vai mitä? Ja pystytkö täyttämään rakennuksen esteettömyysvaatimukset ja muut asuinrakennuksille asetetut säännöt? En tiedä säännöistä mitään, mutta ajattelin vain. Voin allekirjoittaa sen, että on hankalaa koko ajan sovitella vanhaa ja uutta eli vinoa ja suoraa.
Saab säilytetään Carcoonissa. Pitää kosteuden ja muut epämiellyttävät asiat poissa, joita ei halua pitkän aikavälin säilytyksessä omalla helmellään.
Voin kuvitella, että vanhan saaminen järjestykseen ei ole täysin helppoa ja se tulee viemään paljon aikaa. Aikani on "ilmaista", mutta vaikeuttaako se myös muita osapuolia kuten sähköasentajia ja putkimiehiä?
En ole vielä täysin perillä sääntelystä, mutta olen ottanut yhteyttä kunnan käsittelijään saadakseni selvyyden tähän. Esteettömyyden huomioiminen, en tiennyt että minun täytyy ottaa se huomioon. Sen tarkistan.
Jos en pura, ajatukseni oli puhdistaa rakennus kaikesta paitsi runko ja katto, jotta voisin sitten aloittaa uuden rakentamisen rungosta. Nyt mieleeni tuli ajatus, että ehkä koko rakennus pitäisi purkaa ja rakentaa uudelleen niin paljon kuin mahdollista olemassa olevasta materiaalista, jolloin välttyisivät kaikki vinoudet ja vastaavat. Mitä mieltä olette siitä?
Mielestäni sinun pitäisi säilyttää. Jos olet hemmapulare ja teet suurimman osan itse, säästät monia raskaita työvaiheita, kuten purkaminen, poisvienti, rungon ja kattotuolien pystytys, katon asennus jne. Nämä ovat asioita, jotka vievät voimia, jos teet ne yksin. Kun runko ja katto ovat paikoillaan, säästytään sääriippuvaisilta töiltä, voit järjestää hyvän valaistuksen ja voit jättää työpaikan ilman työkalujen ja materiaalien sisään- ja uloskuljetusta. Tämä tarkoittaa, että voit hyödyntää pitkät syys- ja talvi-illat tehokkaaseen työskentelyyn ja tehdä hauskempia asioita, kun on kaunis sää ja päivänvaloa.
Muista myös, että et välttämättä saa rakennuslupaa uudelle rakennukselle, jos puret vanhan. Joitakin meidän yhteisössämme halusi purkaa huonokuntoisen ulkorakennuksen ja rakentaa samannäköisen talon ulkopuolelle, mutta he saivat kielteisen päätöksen ja ovat nyt pakotettuja kunnostamaan vanhan kokonaan.
Tietysti säilyttää! Rakennus näyttää olevan hyvässä kunnossa ja uusi rakennus ei todennäköisesti saa samaa luonnetta. Ota esim. vain tuo ihana kivijalka
Ajattele myös, että ei ole varmaa, että saat rakennusluvan uuteen rakennukseen, jos revit vanhan. Jotkut meidän yhteisöstä halusivat purkaa huonoon kuntoon menneen ulkorakennuksen ja rakentaa ulkoisesti samanlaisen talon, mutta saivat kielteisen päätöksen ja ovat nyt pakotettuja kokonaan remontoimaan vanhan.
Minulla ei ole asemakaavaa siellä missä asun, mikä luultavasti antaa minulle hyvän aseman riippumatta siitä, mitä valitsen tehdä. Mutta olen epävarma siitä, missä menevät rajat sille, mitä saan tai en saa... Toivon mukaan saan selkeän vastauksen kunnalta.
Mielestäni sinun pitäisi säilyttää se. Jos olet "hemmapulare" ja teet suurimman osan itse, säästät monia raskaita vaiheita, kuten purkamisen, poisviennin, rungon- ja kattoristikon pystyttämisen, katon asentamisen jne. Nämä ovat asioita, jotka vaativat voimaa, jos teet ne yksin. Kun sinulla on runko ja katto paikallaan, sääriippuvaiset työt vähenevät minimiin, voit järjestää hyvän valaistuksen ja voit jättää työpaikan ilman, että tarvitset ottaa työkaluja ja materiaaleja esille ja pois. Tämä tarkoittaa, että voit käyttää pitkät syksy- ja talvi-illat tehokkaaseen työskentelyyn ja tehdä hauskempia asioita, kun on hyvä sää ja päivänvaloa.
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Rungon- ja kattoristikon pystyttäminen tuntuu minulle kuitenkin liian vaativalta.
Minulla on pieni lato pihallani (100m2 pinta-ala maan tasalla) ja minulla on ollut idea, jonka aion nyt yrittää toteuttaa. Aion muuttaa sen asunnoksi yhdistettynä remonttihalliin ja autotalliksi autoilleni.
[kuva]
Pidän sekä suunnitelmastasi että autovalinnastasi, minulla oli itse monia ja pitkälle meneviä suunnitelmia vastaavasta ratkaisusta ennen kuin tapasin tulevan (ex-)vaimoni.
Onko kyseessä -84 minkä näen, ja "pussissa" Lux? Nykyään ajan hienosti 2D -84:llä ilman avattavia takasivuikkunoita ja kaasuttimella
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.