2 923 lukukertaa ·
1 vastausta
3k lukukertaa
1 vastausta
Muuraa kerros Lecasta
Tarvitsen muutamia vinkkejä pienen laajennuksen suhteen, jota olen tekemässä. Rakennan 3x4m kahteen kerrokseen. Alempi osa tulee olemaan maanvarainen laatta ja Leca-seinät, ylempi osa puurakenteinen kerros ja puurankainen runko. Lecan osalta minulla on muutamia kysymyksiä.
Laajennus sijaitsee talon kulmassa, siihen tulee yksi 3m:n seinä, yksi 4m:n seinä ja pieni pätkä, joka liittyy olemassa olevaan noin 1m:n matkalta. Kellarikerrokseen ei tulla täyttämään maata (maanpinnalla). Minulla ei ole rakennepiirustuksia, koska kyseessä on niin pieni ja yksinkertainen rakenne.
Kysymykseni:
Kellari on eristämätön, eikä sitä voida koskaan eristää rakenteen vuoksi (rakennettu vuonna 1907). Myöskään uusi kellaritila ei tule olemaan täysin eristetty, vaan sitä käytetään työpajana. Mutta minkä paksuinen Leca minun pitäisi valita? 20 vai 25cm?
Miten teen seinien raudoituksen? Onko jotain yleistä ohjetta, mitä voisi seurata?
Laatan suhteen. Pitäisikö minun laittaa ensimmäinen kerros laastilla, vai jotain muuta? Näin jonkun, joka oli laittanut keskittyppipaperin alle ja väitti, että se sitten liimasi Lecan kiinni laattaan.
Pitäisikö saumojen muuraus tehdä vai voiko sen jättää tekemättä?
Kiitollinen kaikista vinkeistä, koska en ole koskaan muurannut Lecalla....
Laajennus sijaitsee talon kulmassa, siihen tulee yksi 3m:n seinä, yksi 4m:n seinä ja pieni pätkä, joka liittyy olemassa olevaan noin 1m:n matkalta. Kellarikerrokseen ei tulla täyttämään maata (maanpinnalla). Minulla ei ole rakennepiirustuksia, koska kyseessä on niin pieni ja yksinkertainen rakenne.
Kysymykseni:
Kellari on eristämätön, eikä sitä voida koskaan eristää rakenteen vuoksi (rakennettu vuonna 1907). Myöskään uusi kellaritila ei tule olemaan täysin eristetty, vaan sitä käytetään työpajana. Mutta minkä paksuinen Leca minun pitäisi valita? 20 vai 25cm?
Miten teen seinien raudoituksen? Onko jotain yleistä ohjetta, mitä voisi seurata?
Laatan suhteen. Pitäisikö minun laittaa ensimmäinen kerros laastilla, vai jotain muuta? Näin jonkun, joka oli laittanut keskittyppipaperin alle ja väitti, että se sitten liimasi Lecan kiinni laattaan.
Pitäisikö saumojen muuraus tehdä vai voiko sen jättää tekemättä?
Kiitollinen kaikista vinkeistä, koska en ole koskaan muurannut Lecalla....
En voi sanoa olevani asiantuntija, mutta olen äskettäin muurannut samankaltaisen rakenteen kuin sinun (minun tapauksessani laajennettu sisäänkäynti), mitat 3,5 x 2 m, maanvarainen laatta kellarikerroksessa (10 cm paksu, paitsi reunoilla, joissa jäykisteet ovat 20 cm paksuja). Valitsin tehdä seinät 25 cm (en edes harkinnut 19 cm lohkoja, se tuntuu liian ohuelta kantavalle kellariseinälle). Asetin bitumianturan laatan ja ensimmäisen kerroksen väliin. Tämä ei ole siksi, että se "liimaisi" lohkot kiinni laattaan, vaan päinvastoin ehkäisemään mahdollisia halkeamia; seinä ja laatta voivat liikkua hieman toisiinsa nähden ilman, että halkeamia syntyy. Jos maapaine on suuri (syvä kellari ja pitkät seinät), on varmistettava, ettei seinää voida painaa sisään taloon, esim. L-muotoisen raudan avulla kulmassa lattian ja seinän välillä (on muitakin tapoja). Vahvistin joka toisen kerroksen sinkityllä raudalla, yksi kummassakin leca-lohkossa olevassa urassa. Muuraisin myös pystysaumat. Ylimmässä kerroksessa muurasin lisäksi muutamia pystyssä olevia kierretankoja, joihin voin kiinnittää aluspuun (se kiinnitetään lisäksi julkisivutulpalla).
Klikkaa tästä vastataksesi