Hei,
Ajattelin muurata kohotetun penkin, joka koostuu 3 rivistä lecatiiliä (9*19*59 cm). Se tulee L-kulmaan, 4-5 metriä kumpaankin suuntaan. Tarkoituksena on myöhemmin rapata ja maalata se valkoiseksi. Sen on määrä toimia kahvittelupaikka-penkkinä, johon tulee vähän erilaisia kasveja.

Mietintöni:
  • Kuinka syvälle minun on kaivettava ja laitettava soraa? Tai pikemminkin kysymys: Kuinka vähän voin kaivaa? (Maa on äärimmäisen kivistä)
  • Tarvitseeko minun laittaa jonkinlaista raudoitusta pohjaan? Vaihtoehtona jonkin rivin väliin?
  • Tulisiko pohjalle laittaa jonkinlaisia betonia/laastia, jotta siitä tulisi vakaampi
  • Onko tarpeellista rapata myös sisäpuoli, vai riittääkö ulkopuoli?
Onko jotain yleisiä vinkkejä? :)

SUPERSUURI kiitos kaikista vinkeistä ja neuvoista!

Kuka tahansa? :)

Leca:ta pelkästään suoraan maahan muuraamalla ei tule mitään vakaata, pitäisi kaivaa ja valaa perusta, jotta se pysyisi.

Tein pari suorakaiteista viljelyalustaa.
Kuvassa on rektangulaarinen viljelylaatikko, jossa on puinen runko ja peittävä pressu, taustalla punainen talo ja vehreä piha.
Minulla on lähellä kalliota, joten ajattelin, että vähäinen maa-aines ei haittaa niin paljon.
3 riviä lecaa ja raudoitus jokaisen rivin välissä. Rappaus ulkopuolelle ja yksi lohko sisäpuolelle.
Reunustettu, suorakaiteen muotoinen istutuslaatikko puutarhassa, jossa on kolme riviä murrettuja lecaharkkoja ja betonilla viimeistelty ulkopinta.

Sinun tapauksessasi, kun laatikot ovat niin suuria, valaisin betonikourun alasivua pitkin ja vahvistaisin sen sekä vahvistaisin lohkojen välejä.

FreQa FreQa sanoi:
Tein pari suorakulmaista kasvilavaa.
[kuva]
Minulla on lähellä kalliota, joten ajattelin, että pieni maa-aines ei haittaa.
3 riviä lecaharkkoja ja koriteräs joka rivin välissä. Rapattu ulkopuolelta ja yksi harkko alas sisäpuolelle.
[kuva]

Sinun tapauksessasi niin suurten laatikoiden kanssa valaisin uran betonilla alareunaa pitkin ja vahvistaisin sen sekä vahvistaisin harkkojen välissä.
Joo, se kuulostaa järkevältä. Ajattelin tehdä jotain uramaista betonilla ja raudoitusraudalla pohjalla, jonka päälle sitten muuraan. Onko jollain mielipidettä siitä, kuinka paksua betonin tulisi olla? Riittääkö 2 cm vai pitääkö olla noin 5-10 cm?
Ensimmäinen harkko tulee kuitenkin vain muutaman senttimetrin maanpinnan alle, jos sitäkään. Uskotaanko, että se voi toimia silti?

Olen kaivanut noin 10-15 cm syvyyden ja täyttänyt sen soralla ja pakannut, ja sitten tehdä kuten yllä...

K Billy Skånbeck sanoi:
Ja det låter ju klokt. ska nog göra något ränn-aktigt med betong och armeringsjärn i botten som jag sedan murar från. Någon som har en åsikt om hur tjockt med betong det bör vara? Räcker det med 2 cm eller måste det va typ 5-10?
Dock så blir det första blocket bara någon centimeter under marknivå om ens det. Tror vi att det kan tänkas funka ändå?

Jag har grävt ur ca 10-15 cm som jag fyllt med grus och packat, och sedan att göra som ovan...
Lähempänä 8-10cm betoni on tarpeeksi vahvaa.

Minun maa kallistuu kaikkiin suuntiin, mutta että lohkot jäävät pari cm maan alle on ok.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.