Sauvaparketti, joka piti poistaa, oli varmaan liimattu mustaliimalla, noin 10 neliömetriä revittyämme tajusin tämän...

joten kysymys kuuluu, kuinka suuri riski on irrottaa lankut mustaliimasta? olen ymmärtänyt, että kun sitä hiotaan, voi asbestikuitujen leviämistä tapahtua?

tietääkö joku?

Jos liima halkeilee, se todennäköisesti pölisee.

Suurimmaksi osaksi se oli muovimattoa, joka liimattiin mustalla liimalla, jossa oli asbestia.
Kaikki mustavärinen liima ei sisällä asbestia.
Sinun täytyy lähettää se analysoitavaksi tietääksesi.
Ongelma on, että asbestikuitu jää ilmaan hyvin pitkäksi aikaa, joten ei ole kysymys vain purkamisen/hiomisen aikana suojautumisesta, vaan myös siitä, että tilaa tuuletetaan ja pyyhitään märällä yhä uudestaan ja uudestaan...

Mikael_L
Voit ainakin ryhtyä joihinkin yksinkertaisiin perussuojatoimenpiteisiin, kuten käyttää hengityssuojaa, eristää työhuoneesi ympäristöstä ja lopuksi pyyhkiä märällä.

Silloin olet ainakin tehnyt erittäin suuren parannuksen koko tilanteeseen, jos sattuu olemaan asbestia liimassa.

Hengityssuojaimessa tulisi olla P3-suodatin ja pölynimurissa HEPA-suodatin, niin on ainakin se asia hoidossa. Sitten on tärkeää rajoittaa leviämistä muovilla ja teipillä. Minimoi vahinkoalue niin sanotusti. Älä luo ylipainetta huoneeseen, tee mitä teetkin.

Olen törmännyt parkettilattiaan, jossa on mustaa liimaa, joka sisälsi asbestia, joten täysin epätavallista se ei ole. Olisin mieluummin pyyhkinyt kostealla kuin imuroinut.

jaa, siellä on ollut pölynkerääjä/kierrätysilmanpuhdistin päällä asunnossa torstaista lähtien ja olen yrittänyt välttää imuroimista siellä, missä on mustaliimaa, mutta olen imuroidut pölynpuhdistajalla muualla asunnossa joka päivä perjantaista lähtien, olen käyttänyt maalarin maskeja, joissa on kaksi sivuilla vaihdettavaa suodatinpurkkia, joissa on ruskea raita ympärillä, mitä tulee alipaineeseen, poistoilmakanavalla ei ole säätöventtiiliä vaan se on ollut auki, en ole kuitenkaan voinut eristää, koska kaikki seinät on purettu.
Huoneen lattialla on tummaa liimaa, jonka päällä on työkaluja, taustalla näkyy keittiön kaappeja ja ikkuna.
kuten näette, lattia on ollut liimattu suoraan betoniin... mitä tämän hionnalla poistaminen maksaisi uskotteko?
vai pitääkö se hioa pois, jos aikoo asentaa uuden lattian päälle?

Ehdottomasti parasta poistaa se. Tarvitset silloin yrityksen, jolla on varusteet mahdollisen asbestin käsittelemiseen. Jos jätät sen, tasoittaisin sen joka tapauksessa tasoitteella peittääkseni sen. Vaihtoehtoisesti maalaisin tai jotain.

Ruskea viiru on hiilisuodatin. Näillä on joissakin tapauksissa P3-hiukkassuojeluominaisuuksia, mutta niitä ei tule käyttää ensisijaisesti hiukkasia vastaan, vaan liuottimia ja vastaavia vastaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.