Hei, olen lasittamassa verantaa ja minulla on pieni aukko ylhäällä liukuovien yläpuolella, johon harkitsen asettaa Plastglas tai Plexiglas lisätäkseni tilantuntua pienessä verannassa. Mutta minulla on kaksi kysymystä
1. Mikä on näiden kahden materiaalin ero?
2. Mikä materiaali sopisi parhaiten "lasiksi"/pienen aukon peittämiseksi?

Paras materiaali tarkoitukseen on tärkeintä, mutta sen tulisi myös olla helppo työstää, sillä minun täytyy leikata levy.

Muovilasi ja Plexiglas ovat sama asia, Plexi on vain tavaramerkki. Akryylimuovi on toinen nimi ja se on sopiva. Löytyy melkein kaikista rakennuskaupoista ja Biltema.
Sopii erinomaisesti leikattavaksi pistosahalla tai hienolla terällä varustetulla kuviosahalla, mutta tee se rauhassa.

Polykarbonaatti on myös saatavilla, mutta se ei kestä UV-valoa ilman erikoiskäsittelyä.

Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Muovilasi ja Plexiglas ovat sama asia, Plexi on vain tavaramerkki. Akryylimuovi on toinen nimi ja se on sopiva. Löytyy tyyliin kaikista rakennustavarataloista ja Biltema. Voi sahata hienosti kaarisahalla tai hienohampaisella sahaterällä, ota rauhallisesti vain. Polykarbonaattia on myös, mutta se ei kestä UV-valoa ilman erikoiskäsittelyä
Ahaa, katsoin Biltemasta ja niiden välillä oli 100kr ero muovi/plexiglasi, mutta kuvaus oli melkein sama.

Katsoin liye tarkemmin nyt ja Akryyli- ja Plexiglas ovat molemmat PMMA, kun taas muovilasi on SAN, mutta sinun osaltaan sillä ei näytä olevan suurempaa merkitystä.

• Tykkään
Jonas 77
  • Laddar…
Hmmm, laitoin "trottoarpratarplast" leikkimökin ikkunaksi, se halkesi vuoden kuluttua.
Minulla oli pala Lexan/polykarbonaattia ja se toimi erinomaisesti.

Protte

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
prototypen prototypen sanoi:
Hmm, laitoin "trottoarpratarplast" leikkimökin ikkunaksi, se halkesi vuoden jälkeen.
Minulla oli pala Lexan/polykarbonaattia ja se toimi erinomaisesti.

Onko levylläsi käyttäjäystävällisempää nimeä, vai ovatko nämä ne nimet, joilla on haettava?

Onko niitä helppo leikata ym.?

Protte

SAN on hieman hankalampaa työstää kuin PMMA, koska se on hieman pehmeämpää. Niin kauan kuin aiot vain sahata sitä, se on luultavasti ok, mutta laserleikkaus ja jyrsintä ovat hieman vaikeampia SAN:n kanssa, mutta onnistuu sekin.

M MatCan sanoi:
SAN on hieman hankalampi työstää kuin PMMA, koska se on hieman pehmeämpää. Niin kauan kuin aiot vain sahata sitä, se on varmaan OK, mutta laserleikkaus ja jyrsintä ovat hieman vaikeampia SAN:lla, mutta se toimii myös
Minun mielestäni reunat eivät ole ongelma, jos ne eivät ole täydelliset, koska ne voidaan piilottaa. Toisaalta on hyvä, jos on "lasi", joka kestää säätä ja ei muutu sameaksi.

N Nygge72 sanoi:
Mielestäni reunojen ei tarvitse olla täydellisiä, sillä ne voi/piilottaa. Kuitenkin on hyvä, että se on "lasi", joka kestää sään eikä muutu himmeäksi.
Osta oikeaa lasia, ainoa joka kestää pitkällä aikavälillä ja maksaa saman verran.
Joko lasimestarilta tai tilaa verkosta.
https://interglas.se/shop/vanligt-klarglas-21s1.html

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Lexan toimii loistavasti. Mutta on vähän kalliimpi. Mutta säilyttää kirkkauden.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
P perkag sanoi:
Lexan toimii erinomaisesti. Mutta on vähän kalliimpaa. Mutta säilyttää kirkkauden
Onko Lexan sitä polykarbonaattia vai?

Japp
Protte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.