10 949 lukukertaa ·
10 vastausta
11k lukukertaa
10 vastausta
Muovata seinät vai EI?
Hei!
Minulla on talo 50-luvun alusta.
Nyt olen remontoimassa "master bedroomia", ja sen myötä aion harventaa katon ja asentaa lyhytlautoja ja kipsilevyä kaikkiin seiniin, vaihtaa ikkunat ja parvekkeen ovi jne jne jne...
Mutta, pitäisikö minun muovittaa ulkoseinät ja katto vai ei?
Voitteko selittää, miksi minun pitäisi/ei pitäisi tehdä niin?
Ja jos minun pitäisi tehdä se, onko olemassa hyvää sivustoa, josta voisi lukea tarkalleen MITEN muovittaa?
(liitän yksinkertaisen piirustuskartan talon suunnitelmista...)
Erittäin kiitollinen vastauksesta!
Ystävällisin terveisin
Simon
Minulla on talo 50-luvun alusta.
Nyt olen remontoimassa "master bedroomia", ja sen myötä aion harventaa katon ja asentaa lyhytlautoja ja kipsilevyä kaikkiin seiniin, vaihtaa ikkunat ja parvekkeen ovi jne jne jne...
Mutta, pitäisikö minun muovittaa ulkoseinät ja katto vai ei?
Voitteko selittää, miksi minun pitäisi/ei pitäisi tehdä niin?
Ja jos minun pitäisi tehdä se, onko olemassa hyvää sivustoa, josta voisi lukea tarkalleen MITEN muovittaa?
(liitän yksinkertaisen piirustuskartan talon suunnitelmista...)
Erittäin kiitollinen vastauksesta!
Ystävällisin terveisin
Simon
Muovi estää kosteaa sisäilmaa pääsemästä seiniin ja ullakolle aiheuttamaan homevahinkoja eristeille jne. Siihen asti se on hyvä asia. Mutta jos muovitat VAIN makuuhuoneen, siitä ei ole niin valtavasti hyötyä. Jos taas suunnitelmissasi on jatkaa talon muiden osien remontointia, niin minä ainakin muovittaisin. Sitten täytyy myös ratkaista huoneen kostean ilman pois kuljetus hyvällä tavalla (todennäköisesti jonkinlaisen parannetun ilmanvaihdon avulla).
Olin aikeissa laittaa kattoon plaseerausta, mutta ei seiniin ja samalla varmistaa, että seinät olisivat diffuusioavoimia (eikö se niin sanota?) eikä kosteusherkkiä. En oikeastaan osaa selittää miksi, enkä ole lainkaan asiantuntija, mutta talon tiivistäminen/kosteuden sisään sulkeminen itsestään selvästi voi aiheuttaa ongelmia.
Paras vakuutus on halpa sääasema, jossa on muutamia ulkoisia mittauspisteitä, jotka osoittavat kosteuden.
Paras vakuutus on halpa sääasema, jossa on muutamia ulkoisia mittauspisteitä, jotka osoittavat kosteuden.
Ei, se ei ole itsestään selvää. On yleinen väärinkäsitys, että "suljetaan kosteus sisään", mutta siitä ei ole lainkaan kyse. Lämmin ilma voi sisältää enemmän kosteutta kuin kylmä. Jos tämä lämmin ilma pääsee eristykseen, se saavuttaa lopulta kohdan, jossa on niin kylmää, että kosteus kondensoituu. Tämä puolestaan johtaa kosteaan eristykseen. Jos on riittävän kylmä, se jäätyy syväjäädytykseen.sblixten sanoi:
Sääasema on hauska, mutta sillä ei ole mitään tehtävää tässä yhteydessä.sblixten sanoi:
Kiitos vastauksistanne!
Andersmc vaikuttaa varmemmalta asiastaan, ei tarkoitus loukata teitä muita!
Kuten sanottu, talo on 1950-luvun alkupuolelta, mitä suosittelisitte? (Haluaisin kuulla ns. "asiantuntijaneuvoja")
Ajattelen, ettei talo ole nykyään muovitettu, talo ei vaikuta voivan huonosti, miksi sitten aloittaa muovittaminen?
Ainoa järkevä ratkaisu voisi olla ehkä vintti... mutta samalla, miksi?
Katto on rakennettu näin:
Raakapuu->Palkisto sahanpuru eristeenä->raakapuu->vintti
Toisin sanoen, vintillä on raakapuuta lattiana....
Hitto, en tiedä mitä tehdä...
Muovittamisen haitat?
"Veden tiivistyminen" saatan osittain ymmärtää, mutta samalla, talo on itseään tuulettava... eikö kosteus pitäisi lähteä ulos silloin?
hmm....
Andersmc vaikuttaa varmemmalta asiastaan, ei tarkoitus loukata teitä muita!
Kuten sanottu, talo on 1950-luvun alkupuolelta, mitä suosittelisitte? (Haluaisin kuulla ns. "asiantuntijaneuvoja")
Ajattelen, ettei talo ole nykyään muovitettu, talo ei vaikuta voivan huonosti, miksi sitten aloittaa muovittaminen?
Ainoa järkevä ratkaisu voisi olla ehkä vintti... mutta samalla, miksi?
Katto on rakennettu näin:
Raakapuu->Palkisto sahanpuru eristeenä->raakapuu->vintti
Toisin sanoen, vintillä on raakapuuta lattiana....
Hitto, en tiedä mitä tehdä...
Muovittamisen haitat?
"Veden tiivistyminen" saatan osittain ymmärtää, mutta samalla, talo on itseään tuulettava... eikö kosteus pitäisi lähteä ulos silloin?
hmm....
Ei, en ole asiantuntija (eikä siinä ole haittaa), mutta useimmilla on tänä päivänä kosteampi sisäilma vanhoissa taloissaan kuin silloin, kun talot rakennettiin. Muutamia syitä:
- Käytämme kylpyhuonetta enemmän
- Meillä on enemmän kosteutta tuottavia koneita (astianpesukone ym.)
- Olemme vaihtaneet lämmitysjärjestelmää puusta tai öljystä sähkölämmitykseen tai lämpöpumppuun.
- Olemme tehneet talon tiiviimmäksi tiivisteiden, uusien ikkuniden, lisäeristyksen ym. avulla.
Niin kauan kuin kostea ilma voidaan tuulettaa pois eikä antaa tiivistyä eristeeseen, se toimii todistetusti hyvin ilman muovia.
- Käytämme kylpyhuonetta enemmän
- Meillä on enemmän kosteutta tuottavia koneita (astianpesukone ym.)
- Olemme vaihtaneet lämmitysjärjestelmää puusta tai öljystä sähkölämmitykseen tai lämpöpumppuun.
- Olemme tehneet talon tiiviimmäksi tiivisteiden, uusien ikkuniden, lisäeristyksen ym. avulla.
Niin kauan kuin kostea ilma voidaan tuulettaa pois eikä antaa tiivistyä eristeeseen, se toimii todistetusti hyvin ilman muovia.
Tämä tarkoittaa, että paras tapa on käyttää höyrynsulkua ja tarkistaa ilmanvaihto.andersmc sanoi:Ei, se ei ole itsestään selvää. On yleinen väärinkäsitys, että "suljetaan kosteutta sisään", mutta siitä ei ole lainkaan kyse. Lämmin ilma voi sisältää enemmän kosteutta kuin kylmä. Jos tämä lämmin ilma pääsee eristykseen, se lopulta saavuttaa pisteen, jossa on niin kylmä, että kosteus tiivistyy. Tämä puolestaan johtaa märkään eristykseen. Jos on riittävän kylmä, eristys jäätyy.
Tavoitteena on välttää ilmanvaihdon tarkistamista ja luottaa perusrakenteeseen, mutta silloin ei ehkä päästä tästä eroon?
Tarkoitin, että voisi olla mittauspisteitä seinän keskellä eristekerrosten välissä, mutta nyt en ole varma, antaako se hälytyksen vai ei?andersmc sanoi:
Aloittaa muovin käyttö rakentamisessa, missä sitä ei ennen ole ollut, on asia, jota olen miettinyt ja saanut erilaisia neuvoja. Vanha rakennusmestarini ei enää nykyään käytä muovia lisärakennuksissa ja remonteissa, ainoastaan uusissa rakennuksissa. Hän tarkoittaa, että on tärkeämpää, että seinät ovat tiiviitä, ja viimeisimmässä remontissani jätimme muovin kokonaan pois ja käytimme lasivillaeristystä, OSB-levyä, tuulensuojaa ja viimeisenä kipsilevyä. Voin mainita, että minulla on poistoventilaatio ja raikasilmaventtiilit ikkunoissa.
Olen ollut hieman huolissani siitä, mitä voi tapahtua, ja yrittänyt löytää tietoa.
esim. http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc
Ekofiber puhuu hieman omasta puolestaan, joten en tiedä, nostavatko he esiin vain sellaista, joka puhuu heidän tuotteensa puolesta. He myös viittaavat BBR:ään "Uudessa BBR:ssä vaatimus on, että sisempi tiiviyskerros on viisi kertaa tiiviimpi kuin ulompi seinässä ja kymmenen kertaa tiiviimpi katossa"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf
Tätä en kuitenkaan ole itse löytänyt BBR:stä.
Olen ollut hieman huolissani siitä, mitä voi tapahtua, ja yrittänyt löytää tietoa.
esim. http://www.ekofiber.se/images/stories/eva_sikander_pa_sveriges_provnings.doc
Ekofiber puhuu hieman omasta puolestaan, joten en tiedä, nostavatko he esiin vain sellaista, joka puhuu heidän tuotteensa puolesta. He myös viittaavat BBR:ään "Uudessa BBR:ssä vaatimus on, että sisempi tiiviyskerros on viisi kertaa tiiviimpi kuin ulompi seinässä ja kymmenen kertaa tiiviimpi katossa"
http://www.ekofiber.se/images/stories/utbyte_plastfolie.pdf
Tätä en kuitenkaan ole itse löytänyt BBR:stä.
Jos ollaan rehellisiä, tulen vain yhä enemmän hämmentyneeksi =/
Mutta luulen, että skippaan muovin...
onko olemassa jotain välimuotoa? joka ei ole niin 100% kosteudenkestävä?
Koska kuten minä näen sen, jos muovittaa ja vaihtaa ikkunat jne. (mikä on suunnitelma) niin riski on melko suuri, että sisällä tulee liian tiivis talo...
Mikä voi johtaa siihen, että täytyy tehdä enemmän ilmanvaihtoa jne...
mikä tuo lisää kustannuksia ja enemmän työtä...
vai olenko väärässä?
Mutta luulen, että skippaan muovin...
onko olemassa jotain välimuotoa? joka ei ole niin 100% kosteudenkestävä?
Koska kuten minä näen sen, jos muovittaa ja vaihtaa ikkunat jne. (mikä on suunnitelma) niin riski on melko suuri, että sisällä tulee liian tiivis talo...
Mikä voi johtaa siihen, että täytyy tehdä enemmän ilmanvaihtoa jne...
mikä tuo lisää kustannuksia ja enemmän työtä...
vai olenko väärässä?
Kysymyksesi on sellainen tyypillinen "vaikea tilanne".
Jättää muovi pois, ei hyvä ...
Laittaa muovia, mutta ei saada muovia kaikkialle + tiiviisti kaikkialle, ei hyvä.
Itse en varmaan laittaisi muovia, jos en saa muovia aivan kaikkialle.
Nyt rakennan uutta, ja silloin on helppo saada muovia kaikkialle ja todella tiiviisti, todennäköisesti ostan jopa tiiveysmittauksen tarkistaakseni, että olen onnistunut hyvin. Silloin puhalletaan ilmaa, jotta koko taloon tulee ylipaine, ja sitten mitataan, kuinka paljon vuotaa ulos siinä ylipaineessa.
Talosi voi todennäköisesti pärjätä melko hyvin ilman muovia, jos varmistat, että on kunnollinen ilmanvaihto ja alipaine kaikissa talon osissa. Yläkerta on yleensä vaikein saada alipaineiseksi.
Joten asenna mekaaninen poistoilmanvaihto, esim. PAX-tuulettimet kylpyhuoneisiin, keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen, tai jokin muu ilmanvaihto, joka imee ilmaa talosta ulos.
Jättää muovi pois, ei hyvä ...
Laittaa muovia, mutta ei saada muovia kaikkialle + tiiviisti kaikkialle, ei hyvä.
Itse en varmaan laittaisi muovia, jos en saa muovia aivan kaikkialle.
Nyt rakennan uutta, ja silloin on helppo saada muovia kaikkialle ja todella tiiviisti, todennäköisesti ostan jopa tiiveysmittauksen tarkistaakseni, että olen onnistunut hyvin. Silloin puhalletaan ilmaa, jotta koko taloon tulee ylipaine, ja sitten mitataan, kuinka paljon vuotaa ulos siinä ylipaineessa.
Talosi voi todennäköisesti pärjätä melko hyvin ilman muovia, jos varmistat, että on kunnollinen ilmanvaihto ja alipaine kaikissa talon osissa. Yläkerta on yleensä vaikein saada alipaineiseksi.
Joten asenna mekaaninen poistoilmanvaihto, esim. PAX-tuulettimet kylpyhuoneisiin, keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen, tai jokin muu ilmanvaihto, joka imee ilmaa talosta ulos.
Sinä sanoit juuri mitä tarvitsin kuulla! Kiitos!
Ei tule muovia, mutta paxfläkt/poistopuhallin minulla on kylpyhuoneessa toisessa kerroksessa....
sitten minulla on venttiilejä yhdessä huoneessa lisää, jotka ovat poistoilmalle ja kulkevat savuhormissa...
on tuloilmaa joka huoneessa kellarissa plus 2kpl 1. kerroksessa...
saatan avata portatiiviselle AC:lle, jonka pidän makuuhuoneessa, niin se puhaltaa ULOS kuumaa ilmaa kesällä (on päällä KAIKKIEN yöunien aikana pitkälle syksyyn ja hyvin aikaisin keväällä)
Luulevatko että auttaisi laittaa venttiilit ylös ullakolle? Niin että se menisi luonnollisella vedolla sinne ylös? sillä siellä ylhäällä on venttiilit jokaisessa talon päässä ilmanvaihdolle...?
Ei tule muovia, mutta paxfläkt/poistopuhallin minulla on kylpyhuoneessa toisessa kerroksessa....
sitten minulla on venttiilejä yhdessä huoneessa lisää, jotka ovat poistoilmalle ja kulkevat savuhormissa...
on tuloilmaa joka huoneessa kellarissa plus 2kpl 1. kerroksessa...
saatan avata portatiiviselle AC:lle, jonka pidän makuuhuoneessa, niin se puhaltaa ULOS kuumaa ilmaa kesällä (on päällä KAIKKIEN yöunien aikana pitkälle syksyyn ja hyvin aikaisin keväällä)
Luulevatko että auttaisi laittaa venttiilit ylös ullakolle? Niin että se menisi luonnollisella vedolla sinne ylös? sillä siellä ylhäällä on venttiilit jokaisessa talon päässä ilmanvaihdolle...?
Klikkaa tästä vastataksesi