Hei,

Olen juuri aloittamassa hanketta lisätä kerros talomme kellarilliseen yksikerroksiseen taloon. Talo on rakennettu vuonna 1956. Alkuperäisten piirustusten leiman mukaan se on Gullringshus.

Ymmärrän, että tarvitsen suunnittelijan oikeiden laskelmien saamiseksi, mutta olen tehnyt mitä voin ainakin:) Olen huomannut, että forumilla on paljon tietotaitoa, joten kokeilen laittaa tämän tänne.

Yritän nyt selvittää, kuinka uusien kattotuolien tuki tulisi suunnitella.

Ajattelenko oikein liitteenä olevan luonnoksen perusteella? Valkoinen on olemassa oleva, punainen on suunnitellut uudet osat.

Liitteessä on myös laskelma kuormitusta kantavalle palkille, olen ajatellut 66x315 liimapuuta, joka lepää 90x90 tai 115x115 liimapuupylväiden päällä (pituus noin 2,6 m).

Muita tietoja, jotka voivat olla hyödyllisiä tietää:
Mansardikattotuolit, joiden kaltevuus on 70/30 astetta. Kysymysmerkki olemassa olevan hammarbandin kohdalla johtuu siitä, etten pääse näkemään sitä kokonaan, koska pieni 17x45 säle lepää sen päällä. Tämä sijaitsee vain nykyisten kattotuolien välissä. 45x45 säleet ulkopuolella ovat lisälämmöneristystä varten.

Kiitollinen kaikista viisaita näkemyksiä:)

Sinulla ei ole osaa koko kattorakenteen tulevaisuuden ulkonäöstä? Mielestäni on tarpeen saada kokonaiskuva, jos aiotaan lisätä jotain järkevää. Mansardikaton kanssa suurimmat kattokuormat sijoittuvat sisäänpäin ulkoseinästä. Miten ajattelit siirtää nämä alas?

J justusandersson sanoi:
Onko sinulla osio tulevasta ulkonäöstä koko kattorakenteelle? Luulen, että on tarpeen saada kokonaiskuva, jotta voi antaa jotain järkevää. Mansardikattolla suurimmat kattokuormat ovat matkalla ulkoseinästä. Miten olet ajatellut laskea nämä päähän?
Totta kai, tässä on osio rakennuslupakäsikirjasta.

Ajatuksena on tukijalkaseinä. Hyvin klassinen murtokaton muotoilu, sanoisin.

OK. Aiotko hävittää vanhat takstolar ja asettaa uudet lattiapalkit alakerran ja yläkerran väliin? Dimensionit voivat olla hieman tiukat, jos aiot samalla hoitaa pistekuorman tukijalkaseinästä. Mitä olet ajatellut? Mihin aioit sijoittaa liimapuupalkin?

J justusandersson sanoi:
OK. Aiotko hävittää vanhat takstolar (ristikkorakenne?) ja asentaa uudet lattianiskat alakerran ja yläkerran väliin? Se voi olla hieman tiukkaa mitoituksen puolesta, jos sinun täytyy ottaa huomioon myös pistekuorma tukijalan seinästä. Mitä olet suunnitellut? Mihin aiot sijoittaa liimapuupalkin?
Kiitos nopeasta vastauksesta :)

Kyllä, vanhat takstolar poistetaan ja uudet takstolar asennetaan.
Kannatinpalkki on tarkoitus säilyttää, koska sisäkatto roikkuu siinä.
Uudet takstolar sijoitetaan olemassa olevien viereen.

Takstolien mitoituksen jätän mielelläni takstolivalmistajan huoleksi :)

Liimapuupalkki on aukkoa varten kantavassa seinässä, joka näkyy poikkileikkauksessa.

Joten etsin lähinnä varmuutta siitä, kestääkö nykyinen ulkoseinä uusien takstolien kuormat (epäilen, että pannatuilla plankuseinillä on melko suuri kantavuus).
Sekä miten pystytys nykyiseen seinään tulisi toteuttaa.
Ehkä uutta kattosidettä ei edes tarvita?

Kattokuormat ulkoseinällä ovat pienet, käytännössä vain katon alapuolisen osan omapaino. Lumikuormaa ei oteta huomioon kattokaltevuuksilla yli 60°. Sen sijaan uusia kuormia syntyy lattiahaltioista. Mielestäni on hyvä idea asentaa ulkoseinälle uusi ja leveämpi hammarband. Se yhdistää myös eri seinäkerrokset. Uudet lattiahaltiat, joiden jänneväli on 3,9 metriä jokaisessa tilassa, eivät voi olla tavallisesta rakennepuusta (enimmäiskoko 45x220 mm). Ne eivät täytä taipumakriteeriä, edes ruuviliimatulla lastulevyllä. Niiden täytyy olla liimapuuta, esimerkiksi 66x225 tai 42x270. Vaikka on hieman vaikea laskea, mitä plankväggen kestää, kun en tiedä, miten se on yhdistetty runkorakenteeseen, oletan, että se kestää kuormat. Yhteensä lumikuormat ovat hieman pienemmät kuin aiemmin, ja puolet uuden yläkerran lattiahuoneista kohdistuu hjärtväggenille.

Kiitos paljon @justusandersson ! Erittäin arvostettua!

Olen yrittänyt omaksua esittämäsi ja laskenut vähän lisää,

Nykyisiä kuormia ulkoseinillä saan 13 kN/m, alla olen käyttänyt laskennan perusteena:
Katon pinta-ala (27 asteen kaltevuus) 108 m2
Oman paino ulkoinen katto 0,6 kN/m2
Lumikuorma 2 kN/m2
Ulkoseinän pituus 11,2 m
Kokonaiskuorma 281 kN
Jaksollinen kuorma ulkoseinät 13 kN/m

Uudet kuormat, jotka saan:
Oman paino lattia 0,85 kn/m2 71,4 kn
Oman paino ulkoinen katto 0,9 kn/m2 155,7 kn
Asuin kuorma lattia 2 kn/m2 145 kn
Lumikuorma ulkoinen katto 2 kn/m2 186 kn
Kantavien seinien pituus 11,2 m
Kokonaiskuorma 558 kN
Kokonaiskuorma kantava seinä 243 kN
Kokonaiskuorma ulkoseinä 315 kN
Jaksollinen kuorma kantava seinä 22 kN/m
Jaksollinen kuorma ulkoseinä 14 kN/m

Jos jaksoit lukea novellin, niin saan sen niin, että kuorma ulkoseinällä kasvaa marginaalisesti.
En ole myöskään laskenut mukaan mitään eristeen (sahanpuru) ja sisäkattovaa painoa olemassa olevassa talossa.

Luulen, että olet hyvin lähellä laskelmissasi. Erittäin pieniä eroja omiin verrattuna. Lumikuorma, 2 kN/kvm, joka löytyy Boverketsin verkkosivuilta, on arvona maassa. Sitten tulee ottaa huomioon muototekijät, jotka riippuvat katon muodosta ja kaltevuudesta. Sinun tapauksessasi se antaa marginaalisesti erilaisia arvoja. Lumikuorma lasketaan lisäksi aina horisontaalitasossa. Tällaisessa vertailussa voi jättää sen huomioimatta. Tärkeää on todeta, että linjakuorma ulkoseinillä on suurin piirtein muuttumaton.

• Tykkään
thellberg
  • Laddar…
Kiitos paljon kaikista vastauksista! Nyt tuntuu turvallisemmalta tulevaa nostoa ajatellen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.