Koska on alkanut kertyä liikaa sekalaisia puukasakkoja, on aika rakentaa puuteline saadaksemme kaikki järjestykseen.
Kuten monissa muissakin asioissa, puutelineen voi rakentaa yksinkertaisesti ja nopeasti tai monimutkaisesti ja kalliisti. Minun tapauksessani se tulee olemaan ensinnä mainittua, koska käytän puretun terassin puutavaraa.
Suunnitelmana on, että se on 5 metriä pitkä ja noin 2 metriä leveä ja koostuu viidestä pystysuorasta osasta, jotka yhdistetään viistotuilla ja niillä lankuilla, joihin katto kiinnitetään.
Mietin, miten osiot pitäisi suunnitella.
Vaihtoehdot, joita pohdin, näkyvät alla olevassa kuvassa.
A - pulpettikatto lyhyillä ulkonemilla hyllytasoilla korkealla puolella
B - harjakatto lyhyillä ulkonemilla hyllytasoilla molemmilla puolilla.
Joten kysymykseni on, onko jompikumpi vaihtoehto jollain tavalla parempi tai huonompi?
Pitäisikö se kiinnittää seinään? Seinää vasten pulpettikatto on ilmeinen vaihtoehto.
Olen nähnyt, että monet muuten rakentavat "A"-runkoja, jotta siitä ei tulisi niin huojuva ottaen huomioon, että ei mielellään haluta mitään vinotukia hyllyjen läpi. Ja se puolestaan puhuu harjakaton puolesta.
Tarkalleen niin. En ole koskaan rakentanut sellaista itse, joten minulla ei ole konkreettista käsitystä siitä, mitä se voi tarkoittaa vakauden kannalta, mutta on selvää, että "horjuvuus" on haaste itsenäiselle telineelle.
Minun täytyy päättää itselleni eräänlainen profiili ja sitten kirjoittaa osio, jonka jälkeen heiluttaen ja kääntäen sitä kaikkiin suuntiin nähdäkseni kuinka kestävä se vaikuttaa olevan.
Ajattelin ruuvata levyt kiinni yläkerroksen lokeroihin niin, että lyhyempiä paloja voi laittaa jonnekin ilman, että ne putoavat alas. Ehkä se antaa enemmän vakautta koko rakenteelle, niin ettei vinotukia tarvita.
Minulla on teline ilman lisätukia ja se pysyy pystyssä, vaikka se kallistuukin, koska maa on vajonnut. Olisin voinut panostaa pitkäaikaissäilytykseen, jos olisin käyttänyt enemmän aikaa varmistaakseni sen. Nyt olen tyhjentänyt sen kesän aikana, joten se vähä, mitä on jäljellä, ei kuormita mitään.
Kesti muutaman kuukauden, mutta nyt olen vihdoin alkanut rakentaa telineen.
Täytyy myöntää, että silmämääräinen arviointikykyni oli todella huono, mikä kävi ilmi, kun ensimmäinen osio nostettiin pystyyn. Olin ajatellut jotain pienempää.
Paljon puutavaraa mahtuu kuitenkin sisään.
Huomenna aion laittaa 12 laattaa ja yrittää saada ne samaan tasoon, jotta osiot ovat vaakasuorassa.
Miten peite kiinnitetään päälle, on vielä ratkaisematta. Koko kattoharjaan tulikin 2,5 metriä.
Kuinka pressun pitäisi kiinnittää yläpuolelle, on vielä ratkaisematon.
Voin vahvasti suositella suunnittelemaan kattopellin käyttöä alusta alkaen. Mieluiten käytettynä. Presennings tähän tarkoitukseen ovat pirun keksintö ja johtavat vain ongelmiin. Repeävät tuulessa, vuotavat, kuluvat loppuun, ja on mahdotonta välttää notkoja, joissa vesi kerääntyy, ellei rakenna täydellistä aluskattoa. Oikea kumisuoja kestää kyllä pidempään, mutta on kalliimpi kuin pelti.
180 g/m2 pressu, joka kiristetään ja kiinnitetään ruuveilla ruuvipaloilla, riittää toistaiseksi. Kun on aika siirtää teline uuteen paikkaan jonkin vuoden kuluttua, siitä voi tulla peltikatto.
Vielä yksi päivitys myrsky Johanneksen ja lumisade Annan jälkeen.
Peite on edelleen ehjä, mutta olin odottanut, että lumi olisi liukunut pois. Riski on, että peite repeää, jos sataa lisää lunta eikä kaikki liuku pois.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.