ottotorsten ottotorsten sanoi:
Ymmärrän. Ei eristettä sylen ja saven välillä, vaan savi on suorassa kosketuksessa puuhun?
Joskus kevytsorasta on hyötyä, ja kalkkikivi pinnassa kuulostaa varmasti kauniilta.

Meillä on todella ohut kerros sepeliä. Kuulostaa siltä, että olosuhteet ovat erilaiset. Hienoa, että teillä on kuivaa!

Ajattelin myös, että laitamme kerroksen savilaastia päälle, kuten kuvailet.
Oletteko nostaneet salaojaputken lattiatasolle ja muuraanneet sen savilaastiin?
Paljon kysymyksiä, mutta olen kiitollinen kaikista vastauksista, jotka selventävät kuvaani :)
Juuri niin, suora kosketus syllin/saven/perustuksen välillä, kuten kuvassasi. Vaikea arvioida etäisyyksiä kuvasta, kuinka pitkä matka on sepelin ja syllin välillä kuvassasi? Onko se puoli, jolle olet asettanut salaojituksen?
Olen laittanut salaojaputken vaahtolasin pohjalle, sitten vien sen kellarin seinän läpi ja tukkoin sen siellä. Ilman kellaria olisi ehkä parempi päästä käsiksi tarkastusluukun kautta perustuksissa? Jos aiot joskus liittää tuulettimen radonia tai kosteutta varten, et varmaan halua sitä olohuoneeseen.

Mietin, johtuisiko kostea makadami ilman kosteuden kondensoitumisesta kylmemmälle maaperälle...

Avaan yleensä tallin ja muut lämmittämättömät talousrakennukset keväällä, kun on aurinkoista ja lämmintä, jotta rakennukset lämpenisivät hieman nopeammin. Eristämättömät betonilattiat ja kiviseinät pysyvät hyvin kylminä. Ei ole harvinaista, että lattiat muuttuvat aivan tummiksi ja kosteiksi oviaukkojen sisäpuolella. Tämä ilmiö johtuu siitä, että ilman kosteus tiivistyy kylmemmille lattiapinnoille, erityisesti ovisuissa, joissa on eniten vetoa.

Sama juttu halkoliiterissä, vaikka siellä on soralattia.

Meillä on myös savimaata. Se on aina kylmä ja kostea.

On myös hyvä muistaa, että kosteusolosuhteet ovat radikaalisti erilaiset, jos rakennus on lämmitetty tai jatkuvasti lämmitetään asuinstandardin mukaiseksi. Jos maassa on eristystä ja tila sen yllä pidetään noin +20 °C:ssa, niin eristeen yläpuolella oleva ilma on huomattavasti kuivempaa kuin alapuolella. Jos ilma voi liikkua maanpinnalta ylöspäin, se on maanpinnalla 100 % RH, mutta huoneenlämmössä alle 50 % RH. Toisin sanoen mahdolliset lattialaudat eivät vaurioitu kosteudesta, koska ne ovat kuivassa ja lämpimässä tilassa eristeen yläpuolella.

Jos taas yläpuolinen tila ei ole lämmitetty, ilman kosteus ei vähene merkittävästi matkallaan ylöspäin ja lattialaudat voivat vaurioitua kosteudesta.

• Tykkään
Norrtull
  • Laddar…
Hienoa, että haluat(te) huolehtia vanhasta talosta! Teemme samoin ja olemme päivittäneet vanhan mullakiveyksen hasoporilla.

Ajatukseni selkeni, kun kaivoin vanhan pois. Aloitin kaivamisen heinäkuun lopulla (pari vuotta sitten) ja vaikka mullassa (maa, murskatut kaakeliuunit, hiiren luurangot jne.) oli jonkin verran kosteutta, kaikki lattianiskat olivat täysin terveitä. Tämä yhdessä sen kanssa, että kellari (tyyppi puolitalo on kellari) oli kuiva huolimatta olemattomasta salaojituksesta, sai minut päättämään käyttää hasoporia täysin ilman kankaita. Voidaan lisätä, että perus on melko korkea, joten minulla on melko hyvä etäisyys maanpinnan ja lattianiskojen alareunan välillä.

Nyt se on ollut paikallaan tyypillisesti vuoden, joten ei voi sanoa mitään kestävyydestä ajan myötä vielä moneen vuoteen.

Yritän sanoa, että ainoa ohje, johon voit todella luottaa, on talon historia ja kunto. Se kertoo enemmän kuin muiden kokemukset.

Kirjoitat, että siellä, missä ei ollut muovimattoja, on ollut kuivaa, mielestäni tämä puhuu kangasta vastaan. Onko sinulla muita merkkejä, jotka osoittavat johonkin suuntaan?

ottotorsten
E Elspet sanoi:
Aivan, suora yhteys sokkelin/maan/perustan välillä kuten kuvassasi. Vaikea arvioida etäisyyksiä kuvassa, kuinka kaukana kuvassasi sora on sokkelista? Onko se puoli, johon olet laittanut salaojituksen?
Laitoin salaojaputken vaahtolasikerroksen pohjalle, sitten vedin sen kellariseinän läpi ja tulpannut sen siellä. Ilman kellaria olisi ehkä ollut parempi, jos siihen pääsisi käsiksi jonkinlaisen tarkastusluukun kautta perustasta? Jos aiot liittää siihen radon- tai kosteuspoistopuhaltimen tulevaisuudessa, et varmaan halua sitä olohuoneeseen.
Kuvassa soran ja sokkelin väli on noin 30 cm. Sillä puolella ei ole salaojaputkea, koska talon tältä puolelta on jo luonnollinen vietto poispäin.

Kiitos kuvauksesta. Olet täysin oikeassa!
Olen miettinyt tarkastusluukun tekemistä, mutta en ole vielä keksinyt mihin se voisi sopia.

ottotorsten
Oldboy Oldboy sanoi:
Mietin, josko kostea sora johtuu ilman kosteudesta, joka tiivistyy kylmempää maata vasten...

Minulla on tapana avata tallin ja muiden lämmittämättömien talousrakennusten ovia keväällä, kun on aurinkoista ja lämmintä, jotta rakennukset lämpenisivät hieman nopeammin. Eristämättömät betonilattiat ja kiviseinät pitävät kylmän hyvin. Ei ole epätavallista, että lattiat muuttuvat aivan tummiksi ja kosteiksi oviaukkojen sisäpuolella. Tämä ilmiö johtuu siitä, että ilmankosteus tiivistyy lattian kylmemmille pinnoille, erityisesti ovien luona, missä on eniten ilmavirtausta.

Sama asia tapahtuu puuvajassa, vaikka siellä on soralattia.

Meillä on myös savimaata. Se on aina kylmä ja kostea.

On hyvä muistaa, että kosteusolosuhteissa on valtava ero riippuen siitä, onko rakennus lämmittämätön vai pysyvästi lämmitetty asuinkäyttöön. Jos maassa on eristys ja tila yläpuolella pidetään noin +20°C, niin eristyksen yläpuolinen ilma on huomattavasti kuivempaa kuin alapuolella. Jos ilma pääsee kulkemaan maanpinnalta ylöspäin, se saavuttaa 100 % RH maanpinnan kohdalla, mutta huonelämpötilassa se on alle 50 % RH. Eli lattialankut eivät vaurioidu kosteuden vuoksi, koska ne sijaitsevat eristyksen yläpuolella olevassa kuivassa ja lämpimässä tilassa.

Jos tila yläpuolella ei puolestaan ole lämmitetty, niin ilmankosteus ei vähene merkittävästi matkallaan ylöspäin, ja tällöin lattialankut voivat vahingoittua kosteudesta.
Tunnistan kuvaamasi ilmiön! Samoja ilmiöitä esiintyy navetassa, missä on betonilattia. Tummia läiskiä ovien sisäpuolella tietyllä säällä.

Kiitos kuvauksistasi. On täysin mahdollista, että ilmankosteus tiivistyy kylmään maahan. Talo on nyt kuin tuulitunneli, kun ilma kulkee vapaasti sekä perustuksissa että muissa paikoissa.

Olen ajatellut, että olosuhteet muuttuvat, kun talo on lämmitetty, mutta jotta pääsemme sinne, on tehtävä kaikki nämä päätökset, ja haluaa tehdä asiat mahdollisimman oikein.
Kiitos vielä kerran!

ottotorsten
K KMNelhas sanoi:
Hienoa, että haluatte/haluat huolehtia vanhasta talosta! Olen tekemässä samaa ja olen päivittänyt vanhan mullbankin hasoporilla.

Ajatukseni selveni, kun kaivoin vanhan esiin. Aloitin kaivamisen myöhään heinäkuussa (muutama vuosi sitten), ja vaikka maa (multa, murskatut kaakeliuunit, hiirien luurangot jne.) oli jonkin verran kostea, kaikki lattian palkit olivat täysin terveitä. Tämä, yhdessä sen kanssa, että kellari (tyyliin puolet talosta on kellarin päällä) oli kuiva, vaikka ei ollut olemassa mitään viemäröintiä, sai minut päätymään siihen, että käytän hasoporia ilman kangasta. On myös huomioitava, että perustukseni on melko korkea, joten lattian palkkien ja maan välillä on kohtalaisen hyvä etäisyys.

Nyt se on ollut siinä noin vuoden ajan, joten kestävyyden suhteen ei voi sanoa vielä paljon mitään moneen vuoteen.

Se, mitä yritän sanoa, on, että ainoa opas, johon todella voit luottaa, on talon historia ja kunto. Tämä kertoo enemmän kuin muiden kokemukset.

Kirjoitat, että se on ollut kuivaa siellä, missä ei ole ollut muovimattoja, minun silmissäni se puhuu kangasta vastaan. Onko sinulla muita merkkejä, jotka osoittavat johonkin suuntaan?
Kiitos samoin!
Erinomainen tunnistus kaikesta, mitä on löydetty perustuksesta.
On hienoa, että se oli kuivaa ja hyvää sinulla ja se kuulostaa järkevältä ajattelulta.
Oletko asettanut viemäröintiputken hasoporiin, kuten aiemmin ketjussa on kuvattu, tai tehnyt tarkastusluukun?

Juuri niin, yli puolet alakerrasta oli kuiva ja hieno, mutta alue on sellainen, että maan taso on ollut erittäin korkea ja talon kulmassa lähes kalteva sisäänpäin päätyä kohti. Eikyylä, puu oli paikoitellen huonoa siellä ja osia lattiasta oli oikein huonoa muovimattojen alla.

Olemme nyt kaivaneet pois osan ja laskeneet maan tasoa siellä ulkopuolella (se on edelleen korkeampi kuin takana, mutta tontti on sellainen) ja asettaneet viemäröintiputken ja johtaneet sadeveden pois. Kuvittelen ja toivon, että se auttaa paljon.
Mutta olen silti hieman hermostunut tästä sivusta, jossa suunnittelemme myös vessaa ja pesutupaa.

Kiitos samoin!
Korkea tunnistus kaikesta, mitä pohjasta on löytynyt.
Mikä helpotus, että sinulla oli kuivaa ja siistiä, ja kuulostaa järkevältä purkamalta.
Oletko laittanut mitään salaojaputkea hasoporeen, kuten ketjussa aiemmin kuvattiin, tai tehnyt jonkin tarkastusluukun?
Ei, ei letkua eikä luukkua. Minulla on antureita pohjalla, mutta en ole saanut niitä toimimaan ja nyt ehkä käy ilmi, että olen vetänyt niille liian heikon kaapelin, joten ehkä niitä ei koskaan saada käyttöön.

ottotorsten
K KMNelhas sanoi:
Ei, ei letkuja eikä luukkua. Minulla on antureita perusosassa, mutta en ole saanut niitä toimimaan ja nyt voi käydä ilmi, että olen vetänyt niille liian heikon kaapelin, joten niitä ei ehkä koskaan voi saada käyttöön.
Harmillista! Toivottavasti se ratkeaa!

miten kävi? Muovi tai ei hasoporien alle? Olen itse saman dilemman edessä viikon sisällä ja pähkäilen edestakaisin.

ottotorsten
G Gurra_Science sanoi:
miten kävi? Muovia tai ei hasoporeiden alle? Olen itse tämän dilemman edessä viikon sisällä ja epäröin edestakaisin.
Me käytimme ilman muovia. Oikein tai väärin, en tiedä, mutta se tuntui parhaalta!

• Tykkään
kashieda
  • Laddar…
Ajoimme ilman muovia. Oikein tai väärin en tiedä, mutta se tuntui parhaalta!
Ok! Kiitos vastauksesta. Selaamalla ketjua, näyttikin siltä, että teillä oli aika kosteaa maata. Jatkuiko tämä, vai oliko kyseessä mahdollisesti kondenssi, kuten joku uskoi? Mikä sai teidät valitsemaan ilman muovia? Oliko kyseessä jokin erityinen syy, vai laajemmin se, että yleensä on suositeltavaa käyttää diffuusiolle avointa vanhemmissa taloissa?

Maaperäni tuntuu todella kostealta, ja se koostuu suurelta osin savesta. Salaojitus on tehty parhaan kykyni mukaan. Jos maaperäolosuhteet olisivat kuivia, en epäröisi, mutta nyt se on kosteampaan suuntaan.

Projektini on sisäänkäynnin/eteisen laajennus, jossa teen modernin multapenkin, joten minulla ei ole aiempaa perustilanneilmaa, mihin voisi perustaa päätöksiä.

ottotorsten
G Gurra_Science sanoi:
Ok! Kiitos vastauksesta. Selasin ketjun läpi ja vaikuttaa siltä, että teillä oli melko kostea maa. Jäikö tämä vai oliko se kondenssia, kuten joku ehkä ajatteli? Mikä ratkaisi, että valitsitte ilman muovia? Oliko se jotain erityistä vai yleisesti, että vanhemmissa taloissa on suositeltavaa olla diffuusioavoin?

Minun maapohja tuntuu hyvin kostealta, jossa maaperä koostuu suurelta osin savesta. Salaojitus on tehty parhaan kykymme mukaan. Jos maaperän olosuhteet olisivat olleet kuivat, en olisi luultavasti epäröinyt asiassa, mutta nyt se on kosteampaan suuntaan.

Projektini on kuistin/laajennuksen rakentaminen, jossa teen modernin multapenkin, joten minulla ei ole aikaisempaa perusilmastoa, johon nojata.
Se voisi olla osittain kondenssia, mutta myös maankosteutta. En oikeastaan tiedä. Nyt murske on peitetty vaahtolasilla, eikä näe, onko se kostea.
Satoi sinä päivänä kun kaadoimme, joten vaahtolasi oli itsessään kosteaa. Olemme jyränneet alimmat kerrokset maantiivistimellä ja olemme nyt kehystäneet lattiaa varten. Koska se oli kosteaa, kun laitoimme sen, emme ole vielä täyttäneet kammioita, vaan halusimme sen "kuivuvan" hieman ennen.

Lopullinen valinta ilman muovia perustui luultavasti eniten siihen, että se olisi mahdollisimman diffuusioavoin. Pohjalla ei ollut aiemmin muovia ja talo on seissyt paikallaan yli 300 vuotta.
Toki muutamme nyt joitakin edellytyksiä, mutta lattian vauriot liittyivät luultavasti enemmänkin muovimattoihin lattian päällä ja huonoon ylläpitoon. Nyt emme peitä lattioita sillä tavalla ja toivon, että mahdollinen kosteus voi kulkea läpi.

Minusta tuntuu paremmalta, vaikka tietysti voi tuntua vähän pelottavalta, kun ei tiedä mikä on oikein :)

Mikä perustus sinulla on muussa talossa?
Mitä suunnittelet lattiaksi laajennukseen?

• Tykkään
kashieda
  • Laddar…
Laitoitko valvontaletkun hasoporeeseen?

Se saattoi olla hieman kondensaatiota, mutta myös maaperän kosteus. En oikeastaan tiedä. Nyt makadami on peitetty vaahtolasilla, eikä sitä näe, jos se on kostea.
Satoi sinä päivänä kun täytimme, joten vaahtolasi itsessään oli kostea. Olemme tiivistäneet alimmat kerrokset maantiivistäjällä ja olemme nyt laittaneet lattianraot. Koska se oli kosteaa kun laitoimme sen, emme ole vielä täyttäneet vakoja, vaan halusimme sen hieman ”kuivuvan” ensin.

Päätös olla käyttämättä muovia perustui siihen, että se olisi mahdollisimman diffuusioavoin. Pohjalla ei ollut aiemmin muovia ja talo on seissyt paikoillaan yli 300 vuotta.
Totta kai muutamme nyt joitain edellytyksiä, mutta lattian ongelmat johtuivat luultavasti enemmän muovimatoista lattialla ja huonosta ylläpidosta. Emme nyt peitä lattioita samalla tavalla ja toivon, että mahdollinen kosteus voi kulkea läpi.

Musta tuntuu paremmalta, vaikka totta kai se voi tuntua hieman pelottavalta, kun ei tiedä mikä on oikein :)

Millainen perusta sinulla on muualla talossa?
Mitä lattiaa suunnittelet laajennukseen?
Kiitos vastauksesta!
Meillä on kellari suurimman osan taloa alla ja torppaperusta pienellä osalla. Kellarissa vesi tihkuu sateen jälkeen, mutta kuivuu nopeasti, kun sää paranee. Joten alueen maaperä on selvästi kostea.
Talo on 102 vuotta vanha ja paljon alkuperäisistä materiaaleista on edelleen hyvässä kunnossa.

Uskon, että se tulee olemaan hyvä riippumatta siitä, miten teen, mutta haluaa tehdä sen niin oikein kuin mahdollista. Lataan kuvan nykyisestä perustasta.

• Vanhan talon kivijalka, johon on lisätty salaojitusputki ja sorapohja, viittaa meneillään olevaan korjausprojektiin kosteuden hallitsemiseksi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.