Hei!
Ett missöy där ingången till v-rummet skulle få "avoin pohjaratkaisu" putosi katto noin 2 cm ja jäi roikkumaan sillä tavalla ennen kuin sain sen tuettua ylös ja vahvistettua T-teräspalkilla jännevälin yli, noin 1,60 m pitkä.
Vaikuttaa siltä, että elementtien päät lepäsivät jonkin päällä, joka poistettiin. Kukaan ei tarvitse kertoa minulle kuinka tyhmä olen, sillä tiedän sen jo
Olen selannut lankoja täällä foorumilla, ja oikeilla nimityksillä, johtopäätökseni on, että "elementtielämäni" ovat romahtaneet, kun etäisyys katon/lattian ja "elementtipuolan" välillä ei enää ole sama.
Tämä vika näyttää ulottuvan noin 1,50 m pituussuunnassa (en ole vielä ottanut klikkauslattiaa pois ja katsonut) niin monelle elementille kuin palkki on pitkä, eli 1,60 jaettuna 20 cm:llä eli 8 elementtiä. Pahimmin lattia kaartuu tietenkin niissä elementeissä, jotka ovat palkin keskellä, sillä ne roikkuivat enemmän kuin muut luonnollisesti.
Toisella puolella T-palkkia kohtasi elementit, jotka on asetettu pitkät sivut ylöspäin, joten siellä ei ole tapahtunut mitään.
T-palkki on nyt työnnetty alhaalta ylös liitoskohdassa, joka on lyhyen ja pitkän sivun välillä ja kantaa molempia. Palkki lepää turvallisesti tukipuilla päissä.
Mietin, kuinka tämä korjataan ilman, että tarvitaan aivan uutta palkiston, joka on "hieman laajempi" työ.
Ensimmäisenä mieleeni tulee asettaa k-plyfa lattia elementtien päälle ja siten nostaa elementtipuolat ruuvien/liiman avulla k-plyfan suuntaan. Voin elää sen kanssa, että lattia on hieman korkeampi huoneessa yläpuolella.
Onko se toivotonta?
Toinen tapa olisi, jos elementtejä voisi avata ylhäältä kirurgisin toimenpitein täällä ja siellä, ja jotenkin saada sisään palikoita, jotka palauttavat etäisyyden elementtipuolien välillä. Mutta minulla ei ole hyviä ideoita siitä, kuinka se tapahtuisi - onko kenelläkään?
Voisi sanoa, että jos olisin tiennyt, kuinka mysteerinen rakennelma minulla oli, olisin ehkä pitänyt sen suljetun pohjaratkaisun...
Oppia ikä kaikki, sanotaan. Jos ei muuta, voit ehkä lohduttautua näyttelemällä varoittavaa esimerkkiä tuleville elementtitalon remontoijille. Joka tapauksessa ei tunnu siltä, että
Yleisesti ottaen on kaksi syytä, miksi lattia voi roikkua.
1. itse elementit ovat romahtaneet jollain tavalla. Se on se vaihtoehto, jota kuvaat. Se, mitä suunnitelmassasi kutsutaan elementin sisäpuoleksi, on 3 mm masoniittilevy, ja se voi murtua (tai vesivahingon tapauksessa - liima voi irrota).
2. ilmaan ripustetut elementit ovat painuneet. Elementit (pitkulaiset laatikot) ovat pontattuja toisiinsa, joten vaikka toisen pään tuki poistettaisiin, ne voivat pysyä yhdessä ponttauksen ansiosta, mutta ne roikkuvat kuitenkin jonkin verran alaspäin.
Nyt ei ole täysin selvää kuvauksesi perusteella - sanot, että olet tukenut lattian palkiston uudelleen ja laittanut paikoilleen palkin. Onko olohuoneen katon korkeus jälleen alkuperäisellä tasolla? Vai onnistuiko sinulta tukemaan roikkuvat lattian palkistot yhtä paljon kuin ne olivat painuneet? Onko kliklattia (joka arveluni mukaan on yläkerrassa) joustava siellä, missä palkisto on painunut, vai meneekö se jäykäksi? Palauta lisätietoja (ja mielellään piirros, jos sinulla on), niin voin antaa sinulle ideoita.
Nyt ei ole täysin selvää kuvauksesi perusteella - sanot, että olet nostanut lattianpalkiston uudelleen ja laittanut palkin paikalleen.
Yes, siirtymä olohuoneen ja eteisen välillä on kaksi osaa katossa, joissa elementit ovat kohtisuorassa toisiinsa nähden, joten se, mikä roikkui olohuoneessa, kohtasi pitkittäiset elementit eteisessä. Välissä oli noin 1 cm rako, joten leikkasin voimakkaan T-palkin ja työnsin sen ylösalaisin rakoon. Tämä lepää päissä olevien palkkien päällä, joten katto näyttää hyvältä, suoralta eikä roiku enää.
Onko olohuoneen kattokorkeus palautunut alkuperäiselle tasolle?
Yes
Vai onnistuiko sinun nostaa roikkuvaa lattianpalkistoa niin paljon kuin se oli laskeutunut?
Jo, hyvä nyt
Klikkilattia (jonka arvaan olevan yläkerrassa)
yes
- joustaako se siellä, missä lattianpalkisto laskeutui, vai onko se jämäkkä?
joustaa, tuntuu että on 1 cm ilmaa klikkilattian ja oikean lattian välissä
Sitten ymmärrän vähän paremmin, myös miksi ajattelet, että laatikot olisivat voineet sortua. Hieno ratkaisu T-palkilla muuten.
Nyt kun olet tehnyt käytännössä kaiken alta päin, niin paras tapa edetä on tietysti nostaa klikkilattia ja katsoa miltä se näyttää. Ehkä pieni panostus riittää, ehkä tarvitaan jotain suurempaa.
Jos elementtielämät ovat murtuneet, ne voidaan korvata jollain muulla, mutta se vaatii jonkin verran työtä. Elementit pitää sahata auki (mielellään yksi kerrallaan elementtien suuntaisesti) ja leikata sääntö oikeaan korkeuteen, ja sitten hinkata/vasara ja ruuvata kiinni (siltä osin kuin muistan, se on 160 mm, joka on oikea korkeus). Sitten aukko elementissä on täytettävä uudelleen. Toinen vaihtoehto on, kuten ehdotat, kiinnittää vaneri lattiapalkiston päälle. Vaikka elementtien yläosa ei palaisikaan ihan alkuperäiseen korkeuteen asti, vaneri + klikkilattia pitäisi tehdä lattian melko jäykäksi joka tapauksessa.
Palaa mielellään yhden tai kahden kuvan kanssa, kun olet nostanut lattian, tai jos sinulla on lisää pohdittavaa.
Olen miettinyt sahaamista... vaikuttaa parhaalta mutta työläimmältä. Mietin tätä jonkin aikaa, mutta olen kallistumassa ylimääräiseen lattia kerrokseen, ajattelen että juuri siellä missä ongelma on, voin käyttää plyfaa kantavuuteen, pitäisi riittää kahdella levyllä 2,40x1,20 ja siellä missä on vielä hyvä täyttää ympärillä purulla oikean tason saavuttamiseksi. Ehkä 22mm varmuuden vuoksi, se tuntuu kuitenkin helpoimmalta ratkaisulta. Sitten liimata ja vetää lattia kunnolla ylös plyfaa vasten ruuveilla. Tarvitsisi melkein jonkun nerokkaan ruuvin, joka toimisi kuin mollypluggs, jotta voi vetää kunnolla, pontin elementeissä ei ole kovin paksu ja ei ehkä anna hyvää pitoa ruuville.
Ehdotuksia ruuville? Mikä liima, PU ehkä??
Mietin tai oikeastaan huolestun siitä, ovatko pontit liukuneet pois, niin ettei elementtejä enää yhdistä mikään ja voivatko ne jopa estää niiden kunnollisen nostamisen plyfaa vasten. Mutta se sitten huomataan...
Voisi kuvitella, että riittäisi, jos sahaisi elementtien uloimmat 3-5 cm poikki kahdeksasta elementistä ja korvaisi ne säännöllä, joka on sahattu sopimaan elementtipäällystysten väliin. Ja sitten laittaisi 20 mm levyn päälle "pintakerrokseksi".
Mutta on tuhat ja yksi tapaa ratkaista tällaisia ongelmia. Aloita poistamalla napsautuslattia, jotta voit tarkastella kunnolla, ja jatkamme siitä. Haluaisin uskoa, että on yksinkertaisempia tapoja kuin lisätä ylimääräinen kerros lattiaa koko huoneeseen/koko kerrokseen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.