5 238 lukukertaa ·
9 vastausta
5k lukukertaa
9 vastausta
Mitoitusapu teräsristikolle
Hei, olen rakentamassa teräksistä välipohjaa, tarkemmin sanottuna VKR (suorakaiteinen onteloprofiili), joka maalataan valkoiseksi ja päällystetään muun muassa lasilla.
5 x 5 metriä ja tuettuna kolmelta sivulta, ei kantavia väliseiniä ylä- tai alapuolella.
3 sivua, koska neljättä seinää pitkin kulkee portaikko.
(Todelliset mitat ovat hieman pienemmät, enimmäispituus on 4,8 metriä ja rombimuotoiset, mutta pyöristin yksinkertaisuuden vuoksi ylöspäin)
Olen tehnyt yksinkertaisen laskelman, mutta olen vain amatööri.
Ajattelin, että sen ei pitäisi olla alimitoitettu kaiken lasin vuoksi, ja visuaalisesti se ei saa näyttää liian heikolta.
Tulin siihen tulokseen, että
VKR 140x70x5 S355J2H ja pistekuormalla (tapaus 4) 1000N taipuma on ~9 mm
Kuitenkin olen epävarma, olenko aliarvioinut painon (voiman).
Palkkien etäisyys keskeltä keskelle tulee olemaan noin 1000 mm
Onko joku, joka spontaanisti voi sanoa "Kyllä, se on ylimitoitettu ja toimii hienosti"
Tai ehkä jotain muuta suositusta?
5 x 5 metriä ja tuettuna kolmelta sivulta, ei kantavia väliseiniä ylä- tai alapuolella.
3 sivua, koska neljättä seinää pitkin kulkee portaikko.
(Todelliset mitat ovat hieman pienemmät, enimmäispituus on 4,8 metriä ja rombimuotoiset, mutta pyöristin yksinkertaisuuden vuoksi ylöspäin)
Olen tehnyt yksinkertaisen laskelman, mutta olen vain amatööri.
Ajattelin, että sen ei pitäisi olla alimitoitettu kaiken lasin vuoksi, ja visuaalisesti se ei saa näyttää liian heikolta.
Tulin siihen tulokseen, että
VKR 140x70x5 S355J2H ja pistekuormalla (tapaus 4) 1000N taipuma on ~9 mm
Kuitenkin olen epävarma, olenko aliarvioinut painon (voiman).
Palkkien etäisyys keskeltä keskelle tulee olemaan noin 1000 mm
Onko joku, joka spontaanisti voi sanoa "Kyllä, se on ylimitoitettu ja toimii hienosti"
Tai ehkä jotain muuta suositusta?
Palkki tarvitsee tuet päissään, palkkikattorakennetta ei voida kannatella kolmelta sivulta. Silloin siitä tulee vahva palkki, joka kannattelee kaikkia muita portaiden puolella, mutta on parempi, että asetat palkkeja portaiden viereen, jolloin niillä on tuet kahdelta sivulta.
Tuntuu siltä, että 140mm 5mm vapaasti tuettuna 5 metrin matkalla on heikko, ja saat suuremman taipuman kuin 9 mm. Aiotko laittaa lasia lattiaan? mitä lasi painaa? aiotaanko tämän päällä sitten kävellä? huonekalut. Yleensä lasketaan palkki kaikkien voimien ja tukireaktioiden kanssa, jotta saadaan selville taipuma. Sinulla on kiinteä kuorma (palkki, lattia) ja vapaa kuorma (ihmiset, huonekalut). Kun kaikki nämä sijoitetaan erilaisiin kaavoihin, saat tulokset sekä siitä, mitä tukien tulee kestää ja kuinka suuria niiden tulisi olla, että taipumasta.
Tähän on liian vaikea vastata ilman piirustuksia tai suunnitelmia, joihin viitata.
Tuntuu siltä, että 140mm 5mm vapaasti tuettuna 5 metrin matkalla on heikko, ja saat suuremman taipuman kuin 9 mm. Aiotko laittaa lasia lattiaan? mitä lasi painaa? aiotaanko tämän päällä sitten kävellä? huonekalut. Yleensä lasketaan palkki kaikkien voimien ja tukireaktioiden kanssa, jotta saadaan selville taipuma. Sinulla on kiinteä kuorma (palkki, lattia) ja vapaa kuorma (ihmiset, huonekalut). Kun kaikki nämä sijoitetaan erilaisiin kaavoihin, saat tulokset sekä siitä, mitä tukien tulee kestää ja kuinka suuria niiden tulisi olla, että taipumasta.
Tähän on liian vaikea vastata ilman piirustuksia tai suunnitelmia, joihin viitata.
Mielestäni 1000N vaikuttaa vähäiseltä. Kun mitoitetaan lattiaa tai vastaavaa, oma paino lisäksi yleensä käytetään tasaisesti jakautunut kuorma ja pistemäinen voimakkuus pahimmassa kohdassa. En muista kuinka suuria kuormat ovat, mutta ne ovat suuruusluokkaa 1000 N/m2 ja 1500 N pistemäinen kuorma. Kuormat tulee sitten painottaa erilaisilla turvallisuuskertoimilla tai osakertoimilla. Tämä arvioidaan romahtamisen ja maksimitaipuman suhteen. En ole koskaan laskenut talojen osalta, joten en tiedä tarkasti, mitä koskee. Olen vain käyttänyt osia Eurocode-turvallisuuden varmistamiseen koneissa. Mutta tunteeni on, että 1000N on liian vähän.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
VKR 140x70x5 c/c 600 mm ja 5 m jänneväli taipuu L/300 laajalle jakautuneella kuormalla, joka on hieman yli 3 kN/m², mikä on luultavasti OK. Kuitenkin, tällä mitoituksella taipuma on liian suuri. Ehdotan VKR 160x90x5. Sitten kysymys kuuluu, mitä lasi kestää liikkeiden muodossa?
Mitä käytät kriteerinä taipumalle? Olen utelias ja olen aina miettinyt, kuinka se tulisi arvioida. Taipumakriteeri L/250, jos muistan oikein, vaikuttaa minusta melko oudolta ja melko merkityksettömältä. En ymmärrä, miksi taipuma tulisi suhteuttaa jänneväliin.J justusandersson sanoi:
pjapen sanoi:
Palkki tarvitsee tuet päissä, palkistorakennetta ei voi tukea kolmelle sivulle.
Silloin tulee vahva palkki, joka tukee kaikki muut portaiden puolelle, mutta parempi on laittaa palkit portaiden viereen niin että ne saavat tueksi kaksi sivua.
Tuntuu siltä, että 140mm 5mm vapaasti 5 metrin saralla on heikko ja saat suuremman notkahduksen kuin 9 mm.
Aiotko laittaa lasia lattiaan? mitä lasi painaa? aikovatko henkilöitä kävellä tämän päällä? huonekalut.
Normaalisti lasketaan palkki kaikkien voimien ja tukireaktioiden kanssa, jotta saadaan notkahdus.
Sinulla on kiinteä kuormitus (palkki, lattia) ja vapaa kuormitus (henkilöt, huonekalut). Kun laitat kaikki nämä erilaisiin kaavoihin, saat tulokset sekä mitä tuet pitää kestää että kuinka suuria niiden pitäisi olla sekä notkahduksen.
Tähän on liian vaikea vastata, kun ei ole mitään hahmotelmaa tai piirustusta, johon voisi perustua.
pjapen sanoi:
Silloin tulee vahva palkki, joka tukee kaikki muut portaiden puolelle, mutta parempi on laittaa palkit portaiden viereen niin että ne saavat tueksi kaksi sivua.
Tuntuu siltä, että 140mm 5mm vapaasti 5 metrin saralla on heikko ja saat suuremman notkahduksen kuin 9 mm.
Aiotko laittaa lasia lattiaan? mitä lasi painaa? aikovatko henkilöitä kävellä tämän päällä? huonekalut.
Normaalisti lasketaan palkki kaikkien voimien ja tukireaktioiden kanssa, jotta saadaan notkahdus.
Sinulla on kiinteä kuormitus (palkki, lattia) ja vapaa kuormitus (henkilöt, huonekalut). Kun laitat kaikki nämä erilaisiin kaavoihin, saat tulokset sekä mitä tuet pitää kestää että kuinka suuria niiden pitäisi olla sekä notkahduksen.
Tähän on liian vaikea vastata, kun ei ole mitään hahmotelmaa tai piirustusta, johon voisi perustua.
pjapen sanoi:
Hei Pjapen, kyllä olet oikeassa. Vain tukia kahdelle puolelle on kiinnostavaa. Se, että on myös seinä yhdellä puolella ja portaikko toisella, on täysin yhdentekevää.pjapen sanoi:
Ok, googlasin nopeasti enkä löytänyt normaalia kuormitusta välipalkistolle, mutta näin, että 3000 käytetään usein lisäkuormituksen kanssa kuten seinä jne., mutta täällä ei ole seinää.
Mutta tajuan, että minun pitäisi siis yhdistää jakautunut kuormitus ja pistekuormitus.
Ajattelin, että pistekuorma on pahin tapaus ja olisi riittävä, jos ottaa huomioon reilusti.
Tulee siis kotitehtäväksi tämä.
Kiitos avusta
Kuulostaa järkevältä, ja kyllä, voi olla, että minun on mentävä vielä isompaan mitoitukseen.J justusandersson sanoi:
Kiitos!
Ok, joo se on varmasti liian vähän, kuten sanot. Täytyy lisätä voimaa ja suurentaa kokoa. Kiitoshlph sanoi:
Mielestäni 1000N vaikuttaa hieman vähäiseltä. Kun mitoitetaan lattiaa tai vastaavaa, niin oman painon lisäksi yleensä otetaan huomioon tasaisesti jakautunut kuorma ja pistekuorma pahimmassa paikassa. En muista tarkasti, kuinka suuria kuormat ovat, mutta ne ovat suuruusluokkaa 1000 N/m2 ja 1500 N pistekuorma. Sitten kuormat tulee painottaa eri turvallisuustekijöillä tai osakertoimilla. Tämä arvioidaan romahduksen ja maksimitaivutuksen kannalta. En ole koskaan laskenut taloja, joten en tiedä tarkasti, mitä siellä vaaditaan. Olen vain käyttänyt osia Eurocode-standardista koneiden turvallisuustarkasteluun. Mutta tuntemukseni on, että 1000N on liian vähän.
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Lähden siitä oletuksesta, että 1 kN pistekuorma ei saa aiheuttaa suurempaa taipumaa kuin 1,5 mm riippumatta jännevälistä. Sitten on yritettävä arvioida, kuinka suuri osa pistekuormasta vaikuttaa viereisiin palkkeihin, rakenteesta riippuen. Taipuma jännevälin suhteen on ollut mukana suomalaisissa normeissa lähtien BABS 46:sta, hieman erilaisin arvoin ja laskentatavin. Sen tietopohja voidaan kyseenalaistaa. Samoin kuin 4,5 m tontin rajaan, mikä on jäänne Valtionkaupunkien Rakennusjärjestyksestä (§34).
Kiinnostavaa! Minulla ei ole kokemusta talojen tai välipohjien laskemisesta, mutta joskus (muutaman vuoden välein) lasken koneiden alustoja. Kysymys on tullut esille juuri taipumasta, eikä ohjeita ole löytynyt.J justusandersson sanoi:Oletan, että pistekuormitus 1 kN ei saa aiheuttaa suurempaa taipumista kuin 1,5 mm riippumatta jännevälistä. Sitten on pyrittävä arvioimaan, kuinka suuri osa pistekuormituksesta vaikuttaa viereisiin palkkeihin, riippuen rakenteesta. Taipuma jännevälin osuutena on ollut mukana suomalaisissa normeissa BABS 46:sta lähtien, hieman erilaisilla arvoilla ja laskentatavoilla. Tietoperusta sille voidaan varmaan kyseenalaistaa. Samoin kuin 4,5 m tontin rajalle, joka on jäänne Kaupunkirakennussäännön (§34) ajoilta.
Klikkaa tästä vastataksesi