Aion rakentaa avoimen etukuistin ja lyhyiden sivujen ylähirret tulevat luultavasti olemaan 125x125 mm massiivipuuta, 2500 mm pitkiä.

Kannatuksille minulla on kaksi vaihtoehtoa.

1. Kiinnitys seinään ja ainoastaan pylvääseen 2500 mm päässä seinästä.
2. Sama, mutta lisäksi pylväs 1900 mm päässä seinästä.

Tapaus 1 on silloin, kuten näen sen, nivelöity tuki molemmissa päissä, kun taas tapaus 2 on kiinteästi kiinnitetty uloimmassa päässä.

Yksinkertainen kysymys on, antaako tapaus 2 24% (lineaarinen suhde) vähemmän taipumaa kuin tapaus 1, vai onko ero huomattavasti parempi?!

Onko jollain kaavat päässä, on nimittäin noin 35 vuotta :eek: siitä kun opiskelin lujuusoppia.. ?! ..

Kuva tapauksesta 1! Palkki kulkee portaan yli.

Punainen avokuisti valkoisessa rakennuksessa, katettu portaikko edessä. Kaksi henkilöä seisoo oikealla etäällä. Kuvitettu tyyli.

Jos sen pitäisi näyttää kuvan mukaiselta (se näyttää erittäin hienolta), niin ei paljon kuormaa aiheudu, voi korkeintaan olla kyseessä kuorma 1m2 viistokattoalueelta, jonka palkin täytyy kantaa.

Olisin valinnut vaihtoehto 1.

Rakensin samanlaisen, minun tolppani on kiinnitetty puuverhoiluun, jossa on 3 kpl 8 mm ruuveja, jotka menevät rungon taakse. Hammarbandet/överliggaren on sitten kiinnitetty tolppaan. Voitko/haluatko et laittaa tolppaa "lattialle"?

Kyllä, siitä tulee kuten yllä olevassa kuvassa. Vaihtoehto 2:ssa kuitenkin myös tolppa heti portaiden oikealla puolella. En voi ottaa kunniaa piirustuksesta, me vuokrasimme arkkitehdin muutamaksi tunniksi useita vuosia sitten.

Seinän viereen tulee aikanaan tolppa, mutta ei aluksi, koska talo pitää rapata uudelleen. Ajatuksena on siksi kiinnittää palkki olemassa oleviin reikiin seinässä ja asentaa (puoli-)tolpat seinää vasten myöhemmin rappauksen jälkeen.

Alla oleva kuva näyttää vähemmän kauniin todellisuuden, jossa näkyy aiemmin muurattujen eteisten jälkiä, jotka olen purkanut. Olisi tietysti ollut loogista rapata talo ensin, mutta se on tulevaisuudessa ja uusi ovi on suojattava mahdollisimman pian, koska se alkaa näyttää sään merkkejä.

Vanhan talon edusta, jossa on kulunut rappaus ja betoninen kuisti portaineen. Oviaukossa on ruskea pariovi, ja seinillä näkyy aiempia korjauksia.

Mitä tulee palkkiin, olen hieman huolissani siitä, että se tulee roikkumaan alas, jos en aseta ylimääräistä tolppaa portaiden oikealle puolelle, mutta te ette siis usko, että siinä on mitään riskiä?

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä muiden kanssa, 5x5" 2,5 metrin pituudelta ei taivu sen kuorman alla.

Kuulostaa hyvältä! Sitten ei tule ylimääräistä tolppaa. Kiitos kaikille neuvoista!!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.