Aion hakea rakennuslupaa pienemmälle kiinni rakennetulle autotallille (3,5m x 8m). Olen ollut yhteydessä kuntaan, jossa on pidetty tapaaminen rakennuslupaosastolla ja he suhtautuvat myönteisesti ehdotukseeni. Suurin rajoitukseni oli autotallin leveys, tontin rakennusalue jne. Siksi autotallista tuli niin kapea.

Autotallissa tulee olemaan kattoterassi (pulpettikatto ja 6º kattokaltevuus) ja tarvitsen hieman apua rakenne- ja mitoituslaskelmissa.

Ajatuksenani on, että rakennusluvassa määritellään tietty alue, joka on mitoitettu kylpyläaltaan asettamista varten. (Katso liitetty kuva)

Asuinpaikkani on lumivyöhyke 2,5. Violeteilla viivoilla on liimapuuta cc30:ssä, jossa kylpyallas voi seistä. Sinisillä viivoilla on liimapuuta terassipalkistossa cc60:llä.

Olen alustavasti laskenut kuorman alueelle, jossa kylpyallas tulee olemaan, 8,5kn/m2 (Kylpyallas 5kn/m2 + Palkisto 1kn/m2 + Lumi 2,5kn/m2) ja loput terassista 3,5kn/m2. Nämä ovat erittäin likimääräisiä ja korjatkaa, jos olen täysin väärässä.

Liimapuupalkkien mitoitus, pitäisi kai laskea kuten terassipalkistossa, johon lisätään ylimääräinen kuorma. Tämä minun luulisi osaavan laskea, ja siihen on valmiita laskentatyökaluja. Mutta mikä tuntuu vaikeammalta, on kuorma autotallin ja talon ulkoseinille.

Kysymykseni:
1. Luulenko, että talon ulkoseinä kestää kuorman?
Talon ulkoseinä etupuolella on 10m pitkä eikä sisällä kantavia väliseiniä. Talossa on kattotuolit. Ulkoseinän koolaukset ovat 145x45mm cc60:llä. Talo seisoo rossipohjalla leca-harkoilla.
Ajattelen, että kantolinja kiinnitetään suoraan tähän palkistoon (katso punainen viiva).
Onko talon palkisto riittävän kantava tähän painoon? Tuleeko jonkinlaista sivuttaista vetokuormitusta - ajattelen niin, ettei seinä tyypillisesti kaadu :)

2. Kantolinja
Miten lasken kantolinjan mitoituksen, joka on kiinnitetty julkisivuun? Ja mikä se voisi olla?

3. Autotallin ulkoseinä
Ajattelen tässä 120x45mm cc60:llä. Riittääkö se ja miten lasken tämän?

4. Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?

• Rakennesuunnitelma pienestä autotallista, jossa on katto terassi. Limträ palkit cc30 ja cc60, katto kallistus 6º, lumikansi 2,5kn/m2, kuorma laskettuna.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.