5 106 lukukertaa ·
23 vastausta
5k lukukertaa
23 vastausta
Mitoitus pergolan/terassin palkki pitkällä pituudella
Viimeinen kommentti vain:
Jos voit, pienennä kattopalkkien jänneväliä kahdella-kolmella desimetrillä, niin taipuminen vähenee huomattavasti. Voisi olla syytä testata laskentaohjelmassa, jos B = 4500 mm ei ole kiveen hakattu.
Jos voit, pienennä kattopalkkien jänneväliä kahdella-kolmella desimetrillä, niin taipuminen vähenee huomattavasti. Voisi olla syytä testata laskentaohjelmassa, jos B = 4500 mm ei ole kiveen hakattu.
Se riippuu siitä, onko käyttöaste taipumamurtolujuuden vai leikkauskestävyyden perusteella. Jos se on esimerkiksi paine kohtisuoraan palkin kohdalla tuettuna, silloin tulisi välttää liikaa poistamista (ja oikeastaan laskelma pitäisi tehdä huomioiden tämä, mihin laskentaohjelman on epäilemättä vaikea tehdä valintaa). Jos taas on kyseessä taipumamurtolujuus palkin keskellä (mikä on todennäköisempää), niin se ei vaikuta sen poistamiseen tukikohdissa.G Granngubben sanoi:
Nyt olen valmis ja olen melko tyytyväinen! Siitä tuli 45x220 läpimenevät ja 95x95 tolpat. 😃
Ainoa mikä vähän häiritsee on, että se ei ole täysin tukeva sivusuunnassa, mutta sillä pituudella talosta ulospäin epäilen, että on vaikea saavuttaa ilman tolppia myös pitkällä sivulla.
Olen kiinnittänyt tolpat kunnolla tukevilla palkeilla terassin alapuolella heti pilareiden yläpuolella, joten liike ei johdu sieltä alhaalta, vaan itse tolppa huojuu hieman ylempänä jos siihen tarttuu ja yrittää heiluttaa sitä.
Auttaisivatko vinotukia etureunassa vakauteen sivusuunnassa? En oikeastaan usko, että se on ongelma, kun se on niin vähäistä, mutta hieman ärsyttävää 😋
Kiitos kaikesta avusta ja hyvistä ehdotuksista aiemmin tässä ketjussa!
Ainoa mikä vähän häiritsee on, että se ei ole täysin tukeva sivusuunnassa, mutta sillä pituudella talosta ulospäin epäilen, että on vaikea saavuttaa ilman tolppia myös pitkällä sivulla.
Olen kiinnittänyt tolpat kunnolla tukevilla palkeilla terassin alapuolella heti pilareiden yläpuolella, joten liike ei johdu sieltä alhaalta, vaan itse tolppa huojuu hieman ylempänä jos siihen tarttuu ja yrittää heiluttaa sitä.
Auttaisivatko vinotukia etureunassa vakauteen sivusuunnassa? En oikeastaan usko, että se on ongelma, kun se on niin vähäistä, mutta hieman ärsyttävää 😋
Kiitos kaikesta avusta ja hyvistä ehdotuksista aiemmin tässä ketjussa!
Ok, sitten teen niin! Tukipuut tekevät siitä joka tapauksessa siistimmän, joten ei haittaa. Onko hyvä laittaa 2 tukipuuta per osasto, eli yhteensä 4? Ajattelin käyttää ehkä 45x45 puutavaraa, jolloin se sopii yhteen kehysten kanssa.Rejäl sanoi:
Joo kaksi per osio kuulostaa hyvältä, mutta ottaisin vähän tukevamman säännön, sillä 45x45 on vähän heiveröinen...berisen sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi

