Viimeinen kommentti vain:
Jos voit, pienennä kattopalkkien jänneväliä kahdella-kolmella desimetrillä, niin taipuminen vähenee huomattavasti. Voisi olla syytä testata laskentaohjelmassa, jos B = 4500 mm ei ole kiveen hakattu.
 
S
G Granngubben sanoi:
Toivottavasti et ajattele poistaa kantavanrajan leveyttä niin, että se on alle 45x170.
45x170:llä on 99% käyttöaste, (ilman valaistusta ja vastaavaa).
Se riippuu siitä, onko käyttöaste taipumamurtolujuuden vai leikkauskestävyyden perusteella. Jos se on esimerkiksi paine kohtisuoraan palkin kohdalla tuettuna, silloin tulisi välttää liikaa poistamista (ja oikeastaan laskelma pitäisi tehdä huomioiden tämä, mihin laskentaohjelman on epäilemättä vaikea tehdä valintaa). Jos taas on kyseessä taipumamurtolujuus palkin keskellä (mikä on todennäköisempää), niin se ei vaikuta sen poistamiseen tukikohdissa.
 
AXS
Tai asettaa pieniä kulmia nurkkiin. Googlaa pergola niin näet, miten monet muut ovat tehneet.
 
Nyt olen valmis ja olen melko tyytyväinen! Siitä tuli 45x220 läpimenevät ja 95x95 tolpat. 😃

Ainoa mikä vähän häiritsee on, että se ei ole täysin tukeva sivusuunnassa, mutta sillä pituudella talosta ulospäin epäilen, että on vaikea saavuttaa ilman tolppia myös pitkällä sivulla.

Olen kiinnittänyt tolpat kunnolla tukevilla palkeilla terassin alapuolella heti pilareiden yläpuolella, joten liike ei johdu sieltä alhaalta, vaan itse tolppa huojuu hieman ylempänä jos siihen tarttuu ja yrittää heiluttaa sitä.

Auttaisivatko vinotukia etureunassa vakauteen sivusuunnassa? En oikeastaan usko, että se on ongelma, kun se on niin vähäistä, mutta hieman ärsyttävää 😋

Kiitos kaikesta avusta ja hyvistä ehdotuksista aiemmin tässä ketjussa!
 
  • Puuterassi, jossa on puinen pergola ja tuoleja talon vieressä, ympäröitynä nurmikolla ja puilla taustalla.
P
Kyllä, sinun tulisi pyrkiä tolppien yläreunaan, vaikka ne liikkuisivatkin vain vähän nyt, niin tuulen ja sään voimien myötä se tulee pahenemaan..
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Kyllä sinun pitäisi pyrkiä tolppien yläosaan, vaikka se nyt liikkuu vain vähän, niin tuulessa ja sään voimissa se tulee pahennemaan..
Ok, sitten teen niin! Tukipuut tekevät siitä joka tapauksessa siistimmän, joten ei haittaa. Onko hyvä laittaa 2 tukipuuta per osasto, eli yhteensä 4? Ajattelin käyttää ehkä 45x45 puutavaraa, jolloin se sopii yhteen kehysten kanssa.
 
P
berisen berisen sanoi:
Ok då kör jag på det! Blir ändå snyggare med strävor så det gör ingenting. Blir det bra med 2 strävor per sektion, alltså 4 totalt? Tänkte mig kanske med 45x45 virke isåfall så att det passar med reglarna.
Joo kaksi per osio kuulostaa hyvältä, mutta ottaisin vähän tukevamman säännön, sillä 45x45 on vähän heiveröinen...
 
Rejäl sanoi:
Kaksi per osasto kuulostaa hyvältä, mutta olisin ottanut vähän vahvemman säännön, koska 45x45 on vähän heikko..
Se oli 45x70 ja nyt se tuntuu paljon vakaammalta. Kiitos vinkistä. 👍
 
  • Pihalla oleva pergola terassilla, taustalla metsä, aurinkoinen sää.
  • Tykkään
Granngubben ja 3 muuta
  • Laddar…
P
berisen berisen sanoi:
Se päätyi olemaan 45x70 ja nyt se tuntuu paljon vakaammalta. Kiitos vinkistä. 👍
Siistiä..
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.