Halloo!
Istun ja pohdin verstaaseen tehtävää laajennusta.

Nykyiset olosuhteet:
Minulla on 10,5x6m rakennus, joka on rakennettu isolecasta laatalle, joka on noin kaksi kertaa suurempi ja siten ei täysin hyödynnetty. Sisäkorkeus 2,8m.

Ajateltu tavoitekuva
Uusi rakennus osittain "vanhan päällä", jonka pitäisi olla 13x10,5m ja sisäkorkeudeltaan 3,9m. Sekä yläkerta kahvionurkkaan, toimistoon, varastoon jne.
Koska minulla on joitakin teräksiä, joita haluaisin hyödyntää, mietin laitan 3 kantolinjaa päädystä päätyyn keskiseinän (toinen vanha pitkä sivu) tukemana. Minulla on 300mm IPE palkki, jonka ajattelin käyttää tähän. CC seinien välillä on 5,9m ja 6,9m.
Pilarina ajattelin käyttää joko rakennuspuuta tai 160mm HEA palkkia, jos se on tarpeeksi vahva.
Palkkeihin ajattelin upottaa 2x8tuumaa palkkikenkien avulla, jotka lertegeltak ja eristys lepäävät.

Lumivyöhyke 2,5

Kysymykseni kaikille, jotka tietävät kestävyydestä enemmän kuin minä, kestääkö IPE300mm tämän melkein 7m jännevälin.
Sekä voiko 160mm HEA seisoa pystysuorassa ja kantaa kantolinjojen painon ilman murtumista

Liitteessä puolivillainen luonnos Google Sketchupista siitä, mitä olen ajatellut. Valkoiset seinät ovat olemassa olevia muurattuja ja punaiset ovat uusia puisia.

Skissi uuden työpajan laajennuksesta, jossa näkyvät olemassa oleva ja suunniteltu rakenne punavalkoisilla ulkoseinillä ja kattorakenteilla.

• Tykkään
hahe
  • Laddar…
Muuten, kaikki mielipiteet otetaan kiitollisina vastaan, vaikka ette olisikaan asiantuntijoita kantavuudessa ;)

Jos olen ymmärtänyt oikein, palkit ovat yhteensä 13 metriä pitkät. Jos teet ne yhtenä kappaleena ja asetat ne kuten kuvassasi, niin siitä tulee erittäin vahva ratkaisu. Arvioni mukaan IPE 300 kestää sen suurella marginaalilla. HEA 160 pilarit eivät myöskään pitäisi olla ongelma, ainakaan päädyissä. Keskipilarit ottavat noin kaksinkertaisen kuorman verrattuna päätypilareihin, joten näille kolmelle tulisi tehdä tarkistuslaskenta, jotta HEA 160 kestää kuorman. Riski on pettäminen heikoimmassa suunnassa.

Huomaa kuitenkin, että keskimmäisillä pilareilla on oltava vankka alusta, sillä sinne kohdistuu monta tonnia painoa.

Lopuksi haluan selventää, että yllä oleva pohdintani perustuu mututuntumaan, ja sinun on totta kai annettava pätevän suunnittelijan laskea se. Minulla ei ole osaamista laskea tämäntyyppistä kuormitustilannetta, jossa on otettava huomioon sekä lumikuormat että tuuli.

Viimeksi muokattu:
mahakutina ja maalaisjärki riittävät usein pitkälle, vaikka se usein johtaa voimakkaisiin ylidimensioihin :D

pitkällä aikavälillä yritän löytää jonkun, joka voi laskea sen myös, mutta forumilla kerätty kokemus on erittäin arvokasta saada ensin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.