A
Hei! Uskollinen lukija, mutta en kovin aktiivinen kirjoittamaan täällä foorumilla! Mutta tässä tulee yritys, täytyy aloittaa jostain :)

Minulla on melkein neliön muotoinen talo, 11*9m, jossa on kantava väliseinä pohjakerroksessa. Tämä kantava väliseinä pitää poistaa, jotta verstas olisi käyttökelpoisempi ja yläpuolella oleva parvi vakaampi välipohjassa. Kantava väliseinä koostuu noin 100*100mm paksuista puutolpista, jotka vaihtelevat, ja niiden väliin on muurattu jonkinlaisia kiviä/tiiliä, tolpilla on tänään väliä noin 1.5 - 2 metriä, vanha rakennus, rakennettu varmasti vähän HO-tyylillä.

Kantavan väliseinän tehtävä on tukea yläpuolella olevaa välipohjaa, talon runko on kivestä noin 3 metriä, minkä jälkeen on laitettu puukehikko, jonka päällä kattotuolit lepäävät. "Voin kuvitella, että lato näyttää samankaltaiselta.

Välipohja lepää siis kivimuurin ja kantavan väliseinän päällä. Jänneväli on 9 metriä ja kantava väliseinä on keskellä.

Toivottavasti saatte hyvän käsityksen nykytilanteesta. Välipohjan puut ovat melko ohuita, 7'20 cm rampaa ja C/C 100-120 jänneväli 4.5m.

Ajattelen auttaa välipohjaa korvaamalla kantavan väliseinän esimerkiksi HEB180 tai vaihtoehtoisesti HEA200, jossa on 3 tukipistettä, mutta en halua neljää, jänneväli on noin 11 metriä. Ajatukseni on pyrkiä kolmelle suuremmalla palkin koolla, mieluummin kuin neljällä ohuemmalla. Mutta on olemassa rajoja, joita tämä pitää käsitellä tietenkin.

Lisäksi ajattelen auttaa vanhaa välipohjaa 2 lisäpalkilla, jotta jänneväli ei olisi 4.5m syvyydessä. Teen tämän 2 IPE180:llä, joissa on 3 tukipistettä, ja vähennän näin etäisyyden 2.25 metriin.

Kysymykseni on näin ollen, mitä palkkia tarvitsen, jotta olisin varma, että ei tule liian suuria taipumia tai että välipohja ei ole käyttökelpoinen? Ymmärrän, että kaikki tulevat sanomaan, että tämä pitää laskea, palkata rakennesuunnittelija jne., ymmärrän tämän, mutta nyt ei ole mitään tietoa rakennuksesta muuta kuin mitä voi itse mitata. Välipohjan hyötykuorma on se, mitä itse varastoin siinä, ja on vaikea tietää, kuinka paljon tavaraa siihen lastataan. Tai mitä haluaa säilyttää ylhäällä "ehkä sorvia 10 tonnia" :) Toivottavasti ymmärrätte. Vain mielikuvitus asettaa rajat ja haluan vain tietää, mitä itse mitoittaisitte ja pitäisitte kohtuullisena. Tällä hetkellä siitä voi tulla juhlatilaa ylhäällä, joka kestää logitanssit 50 hengelle. :)

A
Ei kukaan, joka olisi tehnyt jotain samanlaista ja jolla olisi kokemuksia?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.