Naapuri ja minä aiomme rakentaa yhteisen aidan tontin rajalle, ja pohdin, kuinka paksuja tolppia meidän tulisi käyttää. Olemme poranneet reiät peruspilareille cc 120, joten tolppien väliin tulee melko tiukat välit. Aidan kokonaiskorkeus on noin 180 cm. Luuletteko, että 70x70 tolppa riittää, vai pitäisikö harkita 95x95?

Puhtaasti esteettisistä syistä haluaisimme pysyä 70x70:ssa, mutta emme halua, että aita huojuu tai, mikä pahempaa, murtuu tuulessa.
 
Onko se täysin peitetty?
 
Ei, siitä tulee 28x45 aitaussatulaudat päällekkäin molemmille puolille, jotta se on läpinäkymätön. Suunnilleen kuten tässä kuvassa.

Puiset vaakasuuntaiset aidat, joissa on päällekkäisiä lautoja, jotka tekevät aidasta läpinäkymättömän. Aidassa käytetty 28x45 mm laudat.
 
Koska aitaasi ei ole tarkoitus peittää kokonaan, en näe mitään ongelmaa 70x70 tolpan käytössä. Omassa aidassani (katso kuva) käytin 95x95 (luulisin), mutta se on käytännössä täysin peitetty. Jos olet huolissasi siitä, että tolppa heiluu, on tärkeämpää, että kiinnität ne hyvin, anturoiden ei saa liikkua! Punainen aita ja vihreä nurmikko pienessä suomalaisessa pihassa, taustalla punainen puurakennus.
 
70x70 riittää ja käytä plintjärn eikä tolppakenkiä, muuten siitä tulee hutera, miten tahansa teette...
 
Hyvä. Sitten jatkamme 70-tolpilla. Plintjärn ajattelimme käyttää juuri vakauden vuoksi.

Ehkä voin seurata kysymyksellä.
Ajattelimme valaa pilarit lauantaina ja naapurini haluaa aloittaa aidan rakentamisen jo sunnuntaina. Spontaanisti tuntuu, että betonin pitäisi antaa kuivua hieman kauemmin, jotta siitä tulee todella vahva eikä riskiä halkeilulle ole. Onko teillä mielipidettä siitä?
 
  • Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
G Gizer sanoi:
Koska aitaasi ei ole tarkoitus peittää, en näe mitään ongelmaa rakentaa se 70x70 tolppien avulla. Minun aitani (katso kuva) on rakennettu 95x95 (luulisin) tolpilla, mutta se on käytännössä täysin peitetty. Jos olet huolissasi siitä, että se huojuu, on tärkeämpää, että ankkuroit ne hyvin, niin että perustukset eivät pääse liikkumaan![kuva]
Hei
Aion rakentaa aidan samankaltaiseksi kuin teillä.
Miksi siinä on sekoitettu maalattua ja painekyllästettyä?
Olisitteko halunnut ottaa lisää kuvia ja laittaa niitä esille?
Ystävällisin terveisin
Johan
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.