Naapuri ja minä aiomme rakentaa yhteisen aidan tontin rajalle, ja pohdin, kuinka paksuja tolppia meidän tulisi käyttää. Olemme poranneet reiät peruspilareille cc 120, joten tolppien väliin tulee melko tiukat välit. Aidan kokonaiskorkeus on noin 180 cm. Luuletteko, että 70x70 tolppa riittää, vai pitäisikö harkita 95x95?
Puhtaasti esteettisistä syistä haluaisimme pysyä 70x70:ssa, mutta emme halua, että aita huojuu tai, mikä pahempaa, murtuu tuulessa.
Koska aitaasi ei ole tarkoitus peittää kokonaan, en näe mitään ongelmaa 70x70 tolpan käytössä. Omassa aidassani (katso kuva) käytin 95x95 (luulisin), mutta se on käytännössä täysin peitetty. Jos olet huolissasi siitä, että tolppa heiluu, on tärkeämpää, että kiinnität ne hyvin, anturoiden ei saa liikkua!
Hyvä. Sitten jatkamme 70-tolpilla. Plintjärn ajattelimme käyttää juuri vakauden vuoksi.
Ehkä voin seurata kysymyksellä.
Ajattelimme valaa pilarit lauantaina ja naapurini haluaa aloittaa aidan rakentamisen jo sunnuntaina. Spontaanisti tuntuu, että betonin pitäisi antaa kuivua hieman kauemmin, jotta siitä tulee todella vahva eikä riskiä halkeilulle ole. Onko teillä mielipidettä siitä?
Koska aitaasi ei ole tarkoitus peittää, en näe mitään ongelmaa rakentaa se 70x70 tolppien avulla. Minun aitani (katso kuva) on rakennettu 95x95 (luulisin) tolpilla, mutta se on käytännössä täysin peitetty. Jos olet huolissasi siitä, että se huojuu, on tärkeämpää, että ankkuroit ne hyvin, niin että perustukset eivät pääse liikkumaan![kuva]
Hei
Aion rakentaa aidan samankaltaiseksi kuin teillä.
Miksi siinä on sekoitettu maalattua ja painekyllästettyä?
Olisitteko halunnut ottaa lisää kuvia ja laittaa niitä esille?
Ystävällisin terveisin
Johan
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.