Hei,
Meillä on suunnitelmia avata vähän talossamme, joka on rakennettu -74. Olemme kuitenkin hieman epävarmoja siitä, mitkä seinät voivat olla kantavia ja estäisivätkö ne joitain suunnitelmia. Olemme merkinneet punaisella, mitä haluaisimme poistaa, osittain vaatekaappeja, vähän oviaukkojen ympärillä ja olisimme ajatelleet asentaa lasiset liukuovet osaksi seinää klk:n ja makuuhuoneen välille.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi vastata, mitkä seinät ovat kantavia, itsekin olen epävarma siitä, voiko sen helposti nähdä piirustuksesta.

• Pohjapiirustus, johon on merkitty punaisella poistettavia seiniä ja oviaukkoja. Kolme kuvaa huoneista, joissa punaisella korostettu poistettava alue.
Lilhenk Lilhenk sanoi:
Hei,
Meillä on hieman suunnitelmia avata vähän talomme -74. Olemme kuitenkin hieman epävarmoja siitä, mitkä seinät voivat olla kantavia ja estäisikö se joitakin suunnitelmia. Olen merkinnyt punaisella sen, mitä haluaisimme poistaa, osittain vaatekomeroita, vähän oviaukkoympäristöjä, ja ajattelimme laittaa liukuovia lasista osan seinän ja makuuhuoneen väliin.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi kertoa, mitkä seinät ovat kantavia, itse olen epävarma siitä, onko piirustuksesta helppo nähdä.
Vaikea nähdä pohjapiirustuksesta. Millaisia kattoristikot sinulla on ja onko siinä vielä toinen kerros?
Yleensä seinät, jotka kulkevat kohtisuoraan kattoristikoihin tai palkistoon, ovat kantavia. Joten jos minun pitäisi arvata kuvan perusteella, vaakasuorat seinät ovat kantavia. Voi olla toinen tai molemmat. Sitten on kattoristikkotyyppejä, jotka ovat itsestään kantavia, jolloin yleensä mitkään sisäseinät eivät ole kantavia.

Vaatekomerot voit poistaa varmasti. Oviaukkojen tekeminen hieman leveämmiksi ei ole ongelma, voi vaatia hieman tukevamman puun oven yläpuolelle. Seinä klk voi kuitenkin tarvita jatkokehystä.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix sanoi:
Vaikea nähdä pohjapiirroksesta. Millaiset kattoparrut sinulla on ja onko toinen kerros? Yleensä seinät, jotka kulkevat kohtisuorasti kattoparruihin tai -palkkeihin nähden, ovat kantavia. Jos minun pitäisi arvata kuvan perusteella, vaakasuorat seinät ovat kantavia. Saattaa olla yksi tai molemmat. On myös kattotyyppisiä rakenteita, jotka ovat itsekantavia, jolloin useimmiten sisäseinät eivät ole kantavia.

Kaapit voit varmasti poistaa. Ovien avaaminen hieman laajemmiksi ei ole ongelma, voi vain vaatia hieman vahvemman palkin oven yläpuolelle. Voi olla, että klk:n seinä on tuettava.
Epävarma kattotukien tyypistä juuri nyt ja vain yksi kerros.
Hienoa, nyt tiedän sen ainakin. Kiitos vastauksesta!

BirgitS
Voitko ottaa kuvan takstolarna tai onko sinulla lisää teknisiä piirustuksia (leikkauspiirros), joissa voi nähdä miltä ne näyttävät?

BirgitS BirgitS sanoi:
Voitko ottaa kuvan kattotuoleista tai onko sinulla lisää teknisiä piirustuksia (leikkauspiirustus), joista näkyy miltä ne näyttävät?
Täytyy katsoa lisää, onko meillä sellainen, mutta en ole vielä löytänyt valitettavasti.

Lilhenk Lilhenk sanoi:
Pitää tarkistaa lisää, jos meillä on sellainen, mutta en ole vielä löytänyt valitettavasti
Jos sinulla on pääsy ullakolle, ota kuva niin saat ehkä lausunnon.

T Tompafix sanoi:
Jos sinun on mahdollista päästä ullakolle, ota kuva, niin voit ehkä saada lausunnon.
Ehkä huonoja kuvia, mutta tältä se näyttää pesuhuoneesta kohti klk

• Kuva ullakon katosta, puisista rakenteista ja pölyisestä lattiasta, joka näyttää kulkevan etäälle kohti päätyä.
  • Vinttikomeron näkymä ullakon puukatosta ja seinistä. Näkyy kattopalkkeja ja pölyistä lattiaa, katsottuna pesutupa kohti komeroa.
BirgitS
Näyttää siltä, että ne ovat ristikkokattoja ja silloin ei pitäisi olla kantavia väliseiniä.

• Tykkään
Tompafix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Se näyttää olevan ristikkokattotuolit, jolloin sisäseinien ei pitäisi olla kantavia.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Onko jänneväli noin 9-10m?

Kuulostaa huipulta. Talo on noin 10m leveä

Lilhenk Lilhenk sanoi:
Kuulostaa huipulta. Talo on noin 10m leveä
Mahdollisesti voi tapahtua, että katto alkaa roikkua hieman enemmän, jos poistatte joitakin seinistä, jotka ovat kohtisuorassa kattotuoleihin nähden.
Jos haluatte laittaa lasista liukuovet vaatehuoneeseen, voitte laittaa pystysuoran tukipuun liukuovien ylle varmuuden vuoksi. Ei maksa montaa euroa. Sitten näette myös, miten seinä on rakennettu, kun poistatte kipsilevyn.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.