Rakennuksen pohjapiirustus suunnitelmapiirustuksina, käsi pitelee paperia oikeassa alakulmassa, esitettynä on huoneita ja ulkonäkymiä.

Pohjapiirustus, jossa asunnon seinät on merkitty vihreällä. Kysyjä haluaa tietää, ovatko merkatut seinät kantavia ennen niiden purkamista.

Kysymys kantavista seinistä!

Emme pysty erottamaan, mitkä seinät ovat kantavia ja aiomme remontoida taloa, jonka olemme juuri ostaneet.

Laitan tähän kaksi kuvaa pohjapiirustuksesta.
Kuvassa, johon olen merkinnyt vihreällä, ovat ne seinät, jotka haluamme purkaa, mutta meidän on ensin selvitettävä, ovatko ne kantavia!

Normaalisti kantavat seinät ovat katonharjan alla tai rinnakkain sen kanssa. Eli ei mitään vihreistä.

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Luulen, ettei sinulla ole kantavia sisäseiniä, mutta sinun täytyy katsoa kattoristikon piirustusta tietääksesi.

Minulla on myös vaikutelma, että talossa ei saisi olla kantavia seiniä. Pitäisi olla sydänseinä, joka kulkee vaakasuorassa harjun suuntaisesti, eli olohuoneen ja makuuhuoneiden välillä, mutta silloin se on ongelmallista toisessa päässä.

Kuitenkin, joissakin tämän tyyppisissä taloissa osoittautuu joskus, että ne ovat asettuneet niin, että tietyistä seinistä on vuosien mittaan tullut käytännössä kantavia. Sen huomaa, jos sahaat varovasti käsisahalla poikki koolaukset. Jos saha jää kiinni, seinä on kantava tai ainakin "jännittynyt". Tämä ei kuitenkaan päde yhteenkään vihreällä merkityistä seinistä.

Nämä oranssit ovat todennäköisesti ainoat kantavat jossain muodossa
Rakennuspiirustus, jossa on oranssilla merkityt mahdollisesti kantavat seinät.

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.