Hei,

Olen parhaillaan rakentamassa friggania ja muutaman päivän kuluttua pitäisi laittaa huopa katolle, joka on pulpettityyppiä, eli kallistuu vain yhteen suuntaan.

Kolmiorimat sivuilla ja huovan nostaminen ylös niiden päälle on itsestäänselvää ja myös vedenpoistolista taustan alla huovan alla, mutta miten kannattaisi parhaiten tehdä etureunassa? Kääntääkö huopa raakapontin ympäri? Vai pitäisikö käyttää kolmiorimaa myös etureunassa?

En ole löytänyt tästä hyvää kuvaa netistä.

Miten kannattaa tehdä?

Yst terv
Wretan

• Tykkään
Ingolainen
  • Laddar…
Mieluiten pitäisi olla askelpelti, joka naulataan ponttilautaan ja johon kattopäällyste liimataan kiinni. Jos sellaista ei ole, annetaan paperireunan ulottua tuumanmitan verran ponttilaudan ulkopuolelle.

tommib
Ei aavistustakaan, onko se oikein, mutta meidän mökissä maalla meillä on kolmiolista myös etupuolella. Tuulilaudat ja sitten tuulilautapellit, jotka ovat kattopahvin päällä aivan kuten sivuillakin. Toimii hyvin tähän asti.

• Tykkään
emilbrolin ja 2 muuta
  • Laddar…
Se riippuu tietenkin hieman katon kaltevuudesta, mutta kolmikolista etureunassa täytyy olla väärin. On tärkeää, että vesi saa vauhtia yli reunan ja tulee mahdollisimman pitkälle ulos.

• Tykkään
Larspeter ja 1 muu
  • Laddar…
Hei ja kiitos vastauksistanne, katon kaltevuus on vain 6 astetta. Luin toisen vanhan keskustelun byggahus-foorumilta, jossa joku muu oli myös asentanut räystäslautoja ja pellit myös etupuolelle. Mutta miten ratkaistaan siististi kulmissa, joissa kaksi kulmalistaa kohtaavat ja pelti niiden päällä?

Olen yrittänyt googlata språngbleck:ia, mutta löydän hyvin vähän kuvia sellaisesta pellistä.

• Tykkään
Mickethor
  • Laddar…
Språngbleck on yksinkertainen metallilevy, jota löytyy useimmista rakennustarvikeliikkeistä. Periaatteessa se on metalliliuska, jossa on taitto keskellä. Se löytyy yleensä ikkunalautojen, vesikourujen jne. vierestä. 6 asteen katon kaltevuus tekee erityisen tärkeäksi, että vesi ohjataan pois julkisivulta.

Mietin samaa. Olen kiinnittänyt kolmioprofiililistan etureunaan, pohjahuopa on paikallaan, ja huomenna asennan pintahuovan. Suunnitelmani on yrittää valmistaa kulmat itse, jos valmiita ei löydy.

Voin lisätä kuvan, kun se on valmis. Herkempiä katsojia varoitetaan kuitenkin :-)

tommib
Nytä olen tosin alueilla, joita en tunne kovin hyvin, mutta miksi olisi väärin asentaa tuulilauta myös katon eteen ja sitten vettä hylkivä pelti (juuri niin, niin se oli, ei tuulilautapelti) sen päälle? Koko asian idea on, että vesi ei valu ylöspäin, vaan kaikki vesi valuu alas katolta. Kolmiolista on oikeastaan ​​vain ylimääräinen varmistus, jos vähän vettä jäisi seisomaan lehtien tai vastaavan vuoksi.

Meidän tapauksessamme ostimme täydentämättä olevan piharakennuksen, joten etureunassa oli jo kolmiolista. Pahvin kulmat pitää taittaa vähän ylös, ja pahimmassa tapauksessa tehdä siihen pieni viilto. Pellit leikataan tavallisella peltisaksilla. Sivuilla olevat vesiesteet annoin mennä melkein koko matkan kulmaan asti, sitten limasin etureunaan kiinnitetyn kanssa ja leikkasin siihen 45 asteen kulman (ja leikkasin pois pienen taipuman). Ei mestariteos, mutta näyttää ok:lta. Ennen kaikkea sitä ei näy paikasta, josta katsoo mökkiä.

En tiedä myöskään, mikä on "oikein", mutta niissä kahdessa pulpettikatossa, jotka olen tehnyt (varasto ja erillinen huone), olen asettanut kolmiolistat myös eteen. 7 asteen kaltevuus katoissa. Aluskate nostettu listalle. Leikannut hieman kulmaan saadakseni taitteen nostossa ja sitten levittänyt bitumiliimaa tiivistämiseen. Sitten ruoteet ja pelti päälle. Olen asettanut räystäslaudat ja tavalliset räystäslistat sekä eteen että harjalle. Ensin harjalista etureunaan asti, sitten etupuolen pelti päälle ja pari senttiä ylitystä, joka on sitten taivutettu alaspäin.

• Tykkään
Rebban79
  • Laddar…
Aloin epäillä tiettyä kielellistä väärinkäsitystä. "Fram" on mielessäni pulpettikaton alin kohta, jossa tulisi olla hyppylevy eikä kolmiolista. Kattopinnan takareunassa (korkein kohta) on puolestaan sopivaa käyttää kolmiolistaa ja vesipeltiä. Takareunalla tulisi olla sama toteutus kuin sivuilla, mutta eri kulmalla.

Aikaisemmin oli yleistä, että ylin räystäslauta oli 90 asteen kulmassa vasten kattohuopaa. Koska nämä laudat lahosivat aina melko pian, ne on korvattu vesipellillä, joka suojaa myös ylimmän räystäslaudan yläreunaa.

• Tykkään
tommib
  • Laddar…
Hei ja kiitos vinkistä!

Joo, onhan se tietty ero, onko "etuosa" korkein vai matalin piste. Minun osaltani se on korkein kohta ja sisäänkäynnin puolella.

Suunnitelmissa on laittaa kolmiolistaa myös sinne ja asentaa vesipelti sen päälle. Asfalttiliima saa ratkaista kulman, jos ei onnistu saamaan älykästä limitystä paperille.

Ystävällisin terveisin
Wretan

tommib
justusandersson sanoi:
Aloitan epäilemään tiettyä kielellistä väärinkäsitystä. "Fram" on mielessäni pulpettikaton alin kohta, jossa pitäisi olla vedonestelista eikä kolmiolistaa. Katon takareunassa (korkein kohta) sen sijaan on sopivaa käyttää kolmiolistaa ja vesipeltiä. Takareunan tulisi olla samanlainen kuin sivut, tosin eri kulmalla.

Ennen oli yleistä, että vesilauta oli kiinnitetty 90 asteen kulmassa ylimmän tuulilaudan yli. Koska nämä laudat lahosivat aina melko nopeasti, ne on korvattu vesipellillä, joka myös suojaa ylimmän tuulilaudan yläreunaa.
Kyllä, sinulla on tietenkin aivan oikeassa. Mietin myös, jos puhuimme toistemme ohi (siksi määrittely, että vesi virtaa alas).

Minulle on itsestään selvää, että korkein kohta on etureuna, mutta se on vain siksi, että se on se puoli, josta usein mennään sisään hökötyslatoon (minun maailmassani).

Plåtövningar... (skratta ej) :-)
Tar övningen på lärokontot. Riktiga verktyg hade säkert underlättat. Nåväl, lite svart fog döljer det värsta. Metallilevy, jossa näkyy naarmuja, nojaa puupaneeliin. Peltilevyn leikkaus harjottelu, kuvassa musta pelti, leikkuri ja puinen alusta. Kokeellista työtä, työkalut eivät parhaita. Metallitaitosharjoitus: puupöydällä työkalut, metallilevy taivutettu kulmassa. Metallilevytyökalut puisella pinnalla, mukana musta levy kulmassa.

• Käsityöprojekti: musta pelti taitettuna, vierekkäin keltaisella kahvalla työkalut puualustalla. Sormi osittain peittää kuvaa.
  • Tykkään
Anders.N.Nilsson ja 10 muuta
  • Laddar…
Kiitos vinkistä. Tein jotain vastaavaa.

• Yhteenliitetyt mustat metallilevyt, työpöydällä hanskat ja työkaluja.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.