Olen muurannut seinän, joka jatkaa olemassa olevaa seinää, ja mietin, miten ratkaista uuden seinäosan rappaus. Täytyykö minun piikata kaikki rappaus pois vanhasta seinästä ja rapata koko seinä yhtenäisesti, vai riittääkö, että rappaan uuden osan samalle tasolle vanhan kanssa? Epävarma, mitä tapahtuu siinä tapauksessa, missä uusi rappaus kohtaa vanhan.
Toinen kysymys on, millainen rappaus mielestänne näyttäisi eniten vanhalle seinälle maalauksen jälkeen. Luultavasti erittäin vaikea vastata kuvien perusteella, mutta ehkä oli olemassa jokin standardiratkaisu kellareille, jotka rapattiin noin vuonna 1976?
Joten.... jos käytän laastia b ja vain tasoitan uutta ja yhdistän sen vanhaan... mitä luulette, mitä voi tapahtua?
Halkeaako sauma uuden ja vanhan välillä?
Kutistuuko tasoite, eli... uppoaako uusi tasoite hieman vai säilyykö se paksuutensa kuivuessaan?
Näyttääkö se typerältä?
En haluaisi poistaa vanhaa tasoitetta, koska se on erittäin tiukasti kiinni, mutta ehkä se on paras ratkaisu?
Se tulee näkymään miten ikinä teetkin, paitsi jos otat rappauksen alas kulmaan asti. Minä luultavasti rappaisin uuden muurauksen kaistoina ja vanhan rappauksen päätykaistana (pidät vastaan suorakulmalla) ja sitten tasoittamisessa huopaisin sauman hieman 1 mm laastilla. Maalauksen jälkeen se ei varmastikaan näy niin paljon... Riippuu siitä kuinka täydellistä haluat sen olevan...
Valitettavasti se todennäköisesti halkeaa saumassa, sinun täytyy verkottaa ja tasoittaa koko pinta... Saattaa olla, että selviydyt, koska se on samalla lattialla...
Yleensä laitetaan halkeamissaumaan joustosauma, jos haluaa olla varma...
Jos se olisi minun kellarissani, olisin hakannut pois vanhan tasoitteen kulmaan asti tai ainakin poistanut maalin, sitten verkottanut ja tasoittanut koko...
/Peter
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.