Hei, minulla on talo, jossa on hirsirunko ja nyt haluaisin "lyhentää seinää (avata ylös) kuvissa ja tiedän, että tämä tukee myös sivusuunnassa, mikä on kyseessä. Tiedän myös, että tästä aiheesta on ketjuja täällä, mutta en ole löytänyt suoraa vastausta, vaan vain väitteitä juuri sivuttaisvoimista ja siitä, että seinä auttaa päätyä olemaan "notkahtamatta"

Kuvassa 1 näkyy keltaisella merkitty "tuki", joka on kiilattu koko hirren yläpuolelle, mikä kertoo minulle, ettei se liiku sivusuunnassa ja siten estää "notkahtamisen". Tämän haluan siirtää punaisella merkittyyn paikkaan ja poistaa hirret sinisellä rastilla.

Kuvassa 2 näkyy "lovestaus", josta puhun.

Kuva 3 näyttää koko hirsien yhteyden pystysuoraan hirteen savupiipun kohdalla, nämä ovat (kuten näkyy) vain naulattu pystyhirteen ja niillä on ohut tuki alla.

Mietin sitten, että jos siirrän tuen kuvan 1 mukaan (voimakkaampi tuki tosin), lohkon hirsessä ylös niin ettei se liiku ja varmistan sen lattialle ja yhdistän takana olevat makuuasennossa olevat hirret raudankiinnityksellä ja pultilla jokaiseen (vihreä merkki) sekä raudankiinnitys siirretyn tuen ympäri, niin tämän pitäisi pysyä paikoillaan sivusuunnassa.

Myös ylemmissä hirsissä kiinnitetään rauta pultilla hirsien läpi sekä pystysuoraan tukee.

Oman näkemykseni mukaan tämän ei pitäisi liikkua sivusuunnassa eikä ole riskiä siitä, että seinä notkahtaa, mutta mitä mieltä ovat muut viisaat, jotka tietävät tämän paremmin kuin minä?? Kiitollinen vakavista vastauksista :)

//Ystävällisesti Rakennusamatööri Kuvassa hirsiseinän kulma, jossa on keltainen merkintä. Näkyvissä on johtoja ja kulunut puupinta. Kuva talon hirsiseinästä, jossa on keltainen ympyrä korostamassa kiilattua puupalkkia; korjausprojekti käynnissä. Oikealla näkyy paljas hirsiovi, jossa on värimerkintöjä: keltainen tukipuu, joka siirretään, ja siniset, punaiset ja vihreät ohjeet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.