1 976 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Miten tietää, onko seinä kantava?
Minulla on satoja vuosia vanha tila. Kyseessä oleva seinä on sisäseinä ja siinä on kulma ulkoseinään nähden, eli huoneessa on kaksi ulkoseinää ja kaksi sisäseinää, joista tämä on yksi. Seinällä on jo kaksi oviaukkoa ja niiden yläpuolella on vain ohut, noin 1,5 cm, lauta, joka lepää parin senttimetrin päässä tiilestä. Seinä on osittain tiiltä, mutta enimmäkseen jonkinlaisia savi-möhkäleitä, jotka voi suurelta osin repiä rikki sormin. Seinä on yhden tiilen paksuinen, joten siinä ei ole tilaa minkäänlaiselle raudoitukselle ym. En voi uskoa, että seinä voisi olla kantava. Olenko oikeassa?
Kokemukseni mukaan sydänseinä, eli se, joka kulkee talon keskellä pituussuunnassa, on tärkein. Kaiken muun voi korvata palkeilla, jos tarvitaan. Toivottavasti saat paremman vastauksen joltakulta, joka tietää... mutta joskus ei saa vastausta ollenkaan, joten silloin minun vastaukseni on parempi kuin ei mitään!
Olen kiitollinen kaikesta tiedosta, jonka saan, joten vastauksesi oli tervetullut Returia. Ja lisäksi se antoi minulle ajatuksen. Yläkerrassa on valtava hirsi, ja se lepää seinäpalalla, joka kulkee talon keskellä. Joten olet täysin oikeassa siinä, kun tarkemmin ajattelen. Mulpac:ille niin yläkerrassa on seinä, mutta se on vain pari metriä pitkä kattolaskun ja kahden oviaukon vuoksi. Joten se ei paina niin paljon. Pohdin edelleen ja olen kiitollinen lisää mielipiteitä.
Klikkaa tästä vastataksesi