Mietin yhtä asiaa, jota en tiedä miten selittää, mutta yritän.

Oletetaan – esimerkin vuoksi – että rakennan aidan, joka koostuu:
* Kaksi aitatolppaa, 70 x 70 mm.
* Kaksi vaakasuoraa puuta (45 x 45 mm)
(…sekä lukuisia aitalautoja.)

Haluan kiinnittää puut tekemällä 45 x 45 mm:n kokoiset reiät tolppiin, joihin työnnän puut. Tolppien reiät eivät mene "suoraan läpi", vaan ehkä puoliväliin saakka.

Mitä tekniikkaa ja mitä työkaluja ehdotetaan käytettäväksi?

Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan…

P.S
Kuten sanottu: Aita on vain esimerkki. Sinä päivänä, kun todella rakennan aidan, panostan toiseen tekniikkaan ja erilaisiin puun mittoihin. ;)

C
Yläjyrsin urien jyrsimiseen ja sitten todella terävä taltto pesien kulmien veistämiseen niin, että niistä tulee nelikulmaisia. Niin olisin tehnyt. Vaihtoehtoisesti porata suoraan läpi ja sahata reikä puukkosahalla ja käyttää yllä mainittua tekniikkaa vain päädyissä (koska oletan, että sinulla on lopulta enemmän kuin 2 aitatolppaa?).

Nytä tulin itse asiassa vähän epävarmaksi siitä, mitä se on suomeksi, mutta jollain leikkurilla (veikkaisin, että se voi olla jokin muu nimeltään) voi tehdä neliönmuotoisia reikiä. Ehkä pitäisi sanoa suorakulmaisia reikiä, ja sitä voi varmaan siirtää ja käyttää useita kertoja, jos haluaa suorakulmaisia reikiä johonkin suuntaan.

Mutta käsittääkseni se on vähän kalliimpi kone (en ole ainakaan nähnyt mitään suoraan halpoja) ja melko erikoistunut, ei mikään, mitä harrastaja menee ostamaan.

Itse olisin varmaan valinnut poranterän sopivassa koossa (luultavasti olisin ottanut sylinteriporan) ja sitten viimeistellyt loput terävällä taltalla, itse asiassa aika yksinkertaista ja nopeaa tehdä hyvällä taltalla, jos et työskentele tammessa tai jossain muussa todella kovassa puussa.

Bah, minun on pakko olla nopeampi kirjoittamaan :P Cheetah1:n ehdotus jyrsimen käyttöön lienee vieläkin tehokkaampi, jos satut omistamaan jo jyrsimen. (Muutenhan on aina syy ostaa yksi :D)

Viimeksi muokattu:
cheetah1 sanoi:
Käsijyrsin jyrsiäksesi pois, sitten erittäin terävä taltta leikata kulmat niin, että siitä tulee neliö. Olisin tehnyt niin. Vaihtoehtoisesti poraa suoraan läpi ja sahaa reikä kuviosahalla, ja käytä vain yllä olevaa tekniikkaa päissä (koska oletan, että sinulla on lopulta enemmän aitapylväitä kuin 2?).
Kiitos vinkistä. En ole koskaan käyttänyt käsijyrsintä, mutta voisin harkita hankintaa - jos se on hyödyllinen.

Tarkoitatko, että jyrsit pyöreitä reikiä sillä, ja sen jälkeen teet reiän nelikulmaiseksi taltalla?

mrVoodoo sanoi:
Itse olisin varmaan panostanut poraan sopivan kokoisella (arvatenkin olisin ottanut sylinteriporan) ja sitten tehnyt loput terävällä taltalla, itse asiassa melko yksinkertaista ja nopeaa tehdä hyvälaatuisella taltalla, jos et työskentele tammi- tai muun erittäin kovan puun kanssa.
Eli: Poraat pois niin paljon kuin mahdollista pyöreällä poralla, ja viimeistelet taltalla? Vai...?

Tappet sanoi:
Det vill säga: Borra bort så mycket som möjlligt med en rund borr, och snygga till med stämjärn? Eller...?
Jepp, korrekt :) Blir ju i princip samma sak som med fräsen, men du har ju möjlighet att få bort lite mer material med fräsen, lite beroende på hur pass stor/liten diamter du kör på frässtålet.

Nej, du fräser inte ett runt hål (som det skulle bli om du borrade) du fräser ett hål med de måtten du ska ha, säg 45*45mm, men sen kommer du få lite kvar i hörnen som du måste ta bort, eftersom frästålet är runt. Säg att du fräser med ett 15mm stål, då kommer ju de rundade hörnen som är kvar i kvadraten att ha en radie på 15mm. Men allt som allt lite mindre att ta bort än om du bara borrar ett runt hål. Dock är det ju inget som hindrar dig från att borra flera hål, men det kommer likväl bli lite lättare och mindre att ta bort med en fräs.

En borr är väl ett billigare alternativ än fräsen iaf, och fungerar säkert kanon det också, om du redan har en borrmaskin? Själv hade jag nog kanske fräst också vid närmare eftertanke, men då har jag också redan två fräsar...

Viimeksi muokattu:
mrVoodoo sanoi:
Jepp, oikein :) Tuloksena on periaatteessa sama asia kuin jyrsimellä, mutta voit poistaa hieman enemmän materiaalia jyrsimellä riippuen siitä, kuinka suuri tai pieni halkaisija jyrsinterällä on.

Ei, et jyrsi pyöreää reikää (kuten poratessa), vaan jyrsit reiän haluamiesi mittojen mukaisesti, sanotaan vaikka 45*45mm, mutta sitten jää vähän kulmiin, joka on poistettava, koska jyrsinterä on pyöreä. Jos jyrsit 15 mm terällä, niin nelikulmion pyöristetyt kulmat tulevat olemaan säteeltään 15 mm. Kaikkiaan poistettavaa on hieman vähemmän kuin porattaessa pyöreää reikää. Mikään ei kuitenkaan estä poraamasta useita reikiä, mutta jyrsimellä se on kuitenkin hieman helpompaa ja poistettavaa on vähemmän.

Pora on varmaankin halvempi vaihtoehto kuin jyrsin, ja toimii varmasti sekin mainiosti, jos sinulla jo on porakone? Itse olisin ehkä jyrsinyt myös tarkemmin ajateltuna, mutta omistankin jo kaksi jyrsintä...
Kiinnostavaa! :)

Uusi tietämätön kysymys: Voiko reikien syvyyden säätää, niin että kaikista reistä tulee yhtä syviä?

B
japp. en voi sanoa kuinka syvä max on, mutta sitä voi säätää.

Jyrsimessä on säädettävä syvyysrajoitin, mutta pidä mielessä, kuinka syviä reikiä aiot tehdä. Riippuen jyrsimestä ja jyrsinraudasta voi olla vaikeaa saavuttaa tiettyjä syvyyksiä jyrsimellä, en odottaisi voivani jyrsiä yli 40-50 mm syvyyteen. Se olisi jo melko syvä kyseiselle kuvitteelliselle aidalle, jonka otit esimerkkinä :)

Porakoneessa on usein syvyysrajoitin, mutta kun käytät ruuvinväännintä (jota käytän eniten poraamiseen), on se melko harvinaista. Pienemmille pora-mitoille on olemassa niin sanottuja porastoppareita, pieni rengas, jonka voit asettaa poran päälle haluttuun syvyyteen (erityisesti kun porataan ja asetetaan puutappeja). Itse käytän yleensä pari kierrosta teippiä poran ympärillä merkitsemään, mihin pitäisi pysähtyä, ja se toimii hyvin niin kauan kuin ei ole kyse absoluuttisesta millimetrin tarkkuudesta, silloin käytän poratelineen.

mrVoodoo sanoi:
Jyrsimellä sinulla on säädettävä syvyystoppari, mutta pidä mielessä kuinka syviä reikiä sinun on tehtävä. Riippuen jyrsimestä ja terästä voi olla vaikeaa saada mitattavia syvyyksiä, enemmän kuin 40-50 mm syvää en odottaisi pystyväni jyrsimään. Se olisi kuitenkin jo liian syvää siihen kuvitteelliseen aitaan, jonka otit esimerkkinä ylhäällä :)

Porakoneisiin saa usein syvyystopparin, mutta niillä, joilla käytät ruuvinväännintä (joka on se, jolla poraan eniten), se on melko harvinaista. Pienemmille poranterille on olemassa niin kutsuttuja poraustoppeja, pieni rengas, jonka asetat poraan ja lukitset haluttuun syvyyteen (ensisijaisesti, kun poraat ja pluggaat puutappeja). Itse käytän pari kierrosta teippiä poranterän ympärillä merkitäkseni, mihin lopettaa, toimii hyvin niin kauan kuin ei ole tarvetta millintarkkaan tarkkuuteen, silloin porateline otetaan esiin.
40-50 mm syvyys riittää enemmän kuin tarpeeksi.

On suunta kohti käsijyrsimen ostoa huomenna...

Jos hankit sellaisen, harjoittele ensin hieman jäännöspaloilla, voi kestää hetken ennen kuin pääset täysin sinuiksi jyrsimen kanssa. Kun olet kerran tullut "jyrsimieheksi", jyrsin otetaan esiin jatkuvasti, ainakin minulla :)

Toinen vaihtoehto on ostaa kulmarautoja, joita käytät kiinnittämään 2"2 tolppiin. Hieman halvempaa kuin käsijyrsimen ostaminen, mutta ei yhtä tyylikästä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.