Pidä yllä oleva, älä tee siitä monimutkaisempaa kuin on tarpeen.

Noh, 100% ei tarvitse ehkä olla, järkevä epäilys riittää hyvin! :rolleyes: Se näyttääkin siltä, että mennään sillä mitä sanot MaxPax, eli C-muurauslaasti. Uskon kuten sanoin, että talo on erittäin paljon standardi, suurin osa korttelin taloista on saman modulaarirakenteen mukaan tehtyjä (vaikka ne eroavat hieman pohjaratkaisuiltaan ym.), rakennettu samalla aikakaudella ja tietääkseni saman rakennuttajan toimesta. Talot ovat ns. Skandiahus mitä se sitten tarkoittaakaan.

Minulle, joka siis en tiedä tästä mitään, tuntuu siltä, että kalkkilaasti olisi hienojakoisempaa, kipsin tyylistä, kun taas sementtilaasti on karkeampaa, hiekkamaisempaa niin sanoakseni... mutta ehkä se on ihan väärin...? Minun rappaukseni on hiekkamainen, mutta ongelmana on, että Finjan ukko kirjoitti, että kalkkilaastilla "on vaalea sävy"... mikä mielestäni rappauksellani on... vai onko se enemmän harmaata? :x (Retorinen kysymys!)

M
Paxman sanoi:
Minusta, joka siis en tiedä tästä mitään, tuntuu siltä, että kalkkirappaus olisi hienojakoisempaa, gipsin tapaan, kun taas sementtilaasti on karkeampaa, hiekkaisempaa niin sanoakseni...vaikka se ehkä on täysin väärin...?
Kyllä, se on täysin väärin. Kalkki, hydraulinen kalkki ja sementti ovat käytettyjä sideaineita, "hiekka" on kiviaineista, siis tavallista hiekkaa, jossa raekoko on yleensä 0-3 mm. Karkeutta karheudessa ei voida käyttää sideaineen tunnistamiseen.

"Valkohtava väri" olen samaa mieltä, että se on melko mitäänsanomaton, verrattuna mihin kuin? verrattuna tummanvihreään norsuun betonilla on melko valkohtava väri. Mutta sanoisin, näkemykseni ja muistoni perusteella, että kalkkilaasti on usein kriittovalkoisempaa kuin kc-laasti, joskus kermainen valkoisuus (verrattuna sementtilaastin harmahtavaan valkoisuuteen), ja joissakin tapauksissa pieniä tummia jyviä on hajallaan noin 2 kpl neliösenttimetriä kohden. Juuri samalla tavalla sekaannuttaa sinua, koska meillä ei ole samoja silmiä/värinäköä/muistoja/aivoja/käsitteitä jne...

Onnea c-laastille! :cool:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se oli juuri sellaista tietoa, jota etsin...jotain vertailtavaa ja joka selventää käsitteitä. Juuri kuten kirjoitat, näköaistimukset ovat subjektiivisia, lisäksi riippuu myös siitä, missä valossa esinettä tarkastelee, mutta uskon silti, että voin nähdä, kallistuuko se kohti lumivalkoista/kermanvalkoista tai harmaanvalkoista. Aion katsoa huolellisemmin huomenna ja nähdä, mihin suuntaan se kallistuu, mutta toistaiseksi se näyttää kääntyvän c-käyttöön.

Kiitos avusta! :thumbup:

No niin, tänään reiät ja epätasaisuudet tasoitettiin Webers Base 135:lla.

Huoneen seinät on tasoitettu Weber Base 135 -laastilla, keskellä lattiaa on letkukärry ja oikealla olevalla seinällä on ensiaputarvikkeita.

Kuvassa on seinän laastipaikkaus Weber Base 135:lla. Laastattu alue erottuu ympäröivästä pinnasta karkeutensa vuoksi.

Lähikuva epätasaisesta seinäpinnasta, joka on rapattu Weber Base 135:lla, karkea pinta.

Kuvassa sininen seinä, jossa on tasoitetut epätasaisuudet. Seinää koristavat putket ylhäällä, ja valkoinen lattia osa kuvasta.

Mielestäni pinta on vähän liian karkea tällä tasoitteella, vähän kuin 40-paperia kun toivoisin 180-paperia, mutta minun on elettävä sen kanssa. Nyt tasoitteen täytyy kuivua kolme päivää ennen kuin on aika maalata jollain väriaineella (katso mielellään minun toinen ketju) valkoisessa sävyssä. Toivottavasti maali tasoittaa hieman.

Myös katto maalataan valkoiseksi, jonka jälkeen asennetaan kunnollinen ELFA-hyllyjärjestelmä, jotta saan tilaa kaikille tavaroilleni. Tiskipöytä asetetaan paikalleen parin alakaapin päälle, jotta minulla on paikka, jossa sählätä sellaisten juttujen kanssa, mitä en halua tuoda sisälle taloon. Valitettavasti ei ole yhteyttä viemäriin, mutta siihen asti kunnes ehkä halkasen lattian ja liitän sen lattiakaivoon, minun on käytettävä irtonaisella putkella.

• Tykkään
olzon
  • Laddar…
Kiitos, että esität kysymykset, joiden kanssa olen juuri ollut. Teen samaa ja vähän enemmän autotallissani.
Nyt tiedän, miten edetä tänään :)
Määrään itse väritykseni, tummanharmaa 60% vaaleanharmaa 35% valkoinen yläraita 5%
Sitten valkoiseksi maalattu katto ja käsittelemätön lattia toistaiseksi.

Kivaa, että ketju voi auttaa jotakuta muuta! :) Tämä on foorumin ehdottomasti suurin etu, joku aloittaa ketjun saadakseen apua/inspiraatiota tai vain jakaakseen kokemuksiaan, ja sitten joku muu lukee sen ja saa edistystä omassa projektissaan.

Ihanaa on se, että ketju pysyy niin kauan kuin foorumi elää, joten voi olla, että joku lukee tätä ketjua useita vuosia myöhemmin (tervehdys sinulle! :p) haettuaan tietoa aiheesta spackla hålbetong!

• Tykkään
TickyNucker
  • Laddar…
Sanon myös kiitos, aion tasoittaa suuria reikiä pannuhuoneessa, josta tulee kodinhoitohuone ☺

Jos reiät ovat todella suuria, olen oppinut GDS-lehdestä, että niihin voi laittaa paloja vanhaa sementtiä tai kiviä täyttämään. Ei pitäisi käyttää rappausta liian suurille määrille kerrallaan.

olzon,

Huomasin nyt, että aiot jättää lattian käsittelemättömäksi toistaiseksi. Kun sen aika tulee, voin todella suositella, että laitat epoksia lattialle, siis diffuusioavoimella tavalla.

Se oli ensimmäinen asia, jonka tein talossa, itse asiassa jo ennen kuin pääsimme muuttamaan sisään vuosi sitten (miinus noin viikko!). Minulle, joka kasvoin autotallin lattiassa, jonka piti maalata "myöhemmin", mitä ei ole tehty vielä, on lähes uskonnollinen kokemus voida kävellä sukkasillaan hakemaan vasaraa tai jotain muuta autotallista! Ihana tunne vain pyyhkäistä kevyesti harjalla, niin se on puhdas sahattua jotain, autoa rassatessa niin vähän tienpölyä tippunut alas tai pyyhkäistyä wettex-liinalla jotain kaatunutta ja lattia on kiiltävän puhdas! :D

• Tykkään
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.