Olen etsinyt foorumilta, mutta en ole onnistunut löytämään kysymykseeni vastausta, johon voisin luottaa, joten aloitan uuden ketjun.
Talon autotalli on ollut todella huonossa hoidossa siitä lähtien, kun se rakennettiin, joten nyt on aika tehdä siitä talon hienoin tila! Seinät koostuvat betoniharkosta, johon on levitetty melko paksu kerros rappausta tuntemattomasta materiaalista. Siellä on täynnä vanhoja porausreikiä monien hyllyjen ja muun vastaavan jälkeen, joissain paikoissa rappaus on irronnut betoniharkosta ja kosteuden tunkeutuminen on aiheuttanut valkoisia laikkuja. Talo on nyt salaojitettu ja haluan tukkia kaikki reiät sekä maalata seinät uudelleen jollain vaalealla, miellyttävällä värillä.
Olen lukenut, että pitää käyttää samaa rappaustyyppiä kuin mikä jo on seinässä, kun korjaa, mutta miten voisin tietää, mitä rappausta se on ja miten sitä käytetään. En ole koskaan muurannut/rappannut aiemmin, joten olen täysin hukassa.
Tältä se näyttää:
Tässä näkyy joitain reikiä ja paikkaa, jossa suurin irtoaminen on tapahtunut, voi jopa nähdä betoniharkon muodot halkeamissa.
Yksityiskohtainen kuva yhdestä reiästä, vanha tappi on edelleen paikallaan. Tietenkin kaikki vanhat tapit on vedettävä ulos ja reiät imuroitava huolellisesti ennen kuin mitään toimenpidettä suoritetaan.
* irrottaa kaikki irtonainen rappaus
* hioa/kaapia pois kaikki maali
* korjata C-laastilla mihin on rikki
* kastella ja levittää ohut kerros hienolaastia (1mm C-laastia) ja huovuttaa tai laudoittaa
* maalata sisäkäyttöön tarkoitetulla silikaattimaalilla parin viikon kuluttua
Tämä on kuitenkin "pitkä tie", joka korjaa seinän kunnolla, ehkä on olemassa joku tasoite, jonka voi vain levittää kaiken päälle ja sitten hioa ja maalata, mutta jos niin on, siitä voi joku muu antaa vinkin.
Täytyykö kaikki vanha maali todella poistaa? Siinä tapauksessa rappauksen täytyy hioa melko paljon, koska pinta on melko karkea.
Oletko varma, että seinässä on nyt C-laasti? Mitä eri tyyppisiä laasteja on käytetty tällaisten seinien rappauksessa?
Silikonimaalia käytetään ulkoseinässä, joka on maan suuntaan. Seinät, jotka ovat talon sisään, sekä ulkoseinä, joka on "vapaaseen ilmaan" päin, aion luultavasti maalata normaalilla seinämaalilla.
Minulla ei ole mitään vastaan mennä "pitkää reittiä". Haluan, että siitä tulee hyvä, mieluiten yhtä hyvä kuin se oli ennen kuin kaikki reiät porattiin seiniin, mutta ymmärrän, että se ei ole mahdollista.
Anteeksi, jos tämä vaikuttaa kovalta, mutta et halua hioa pois kaikkea maalia ja ajattelit maalata tavallisella seinämaalilla sisäseinät. Se voi kyllä toimia, mutta kirjoitat, että haluat tehdä sen hyvin ja voit ottaa pitkän ja kovan tien. Yksi neuvo, tee sitten kuten Maxpax sanoo. Se antaa parhaimman tuloksen, on todennäköisesti tyylikkäin ja luultavasti kestää kauimmin.
Jos maali pysyy kiinni, eikö se voi olla niin tärkeää? Ymmärrän tietenkin, että kaikki irtonainen on poistettava, uusi maali ei voi kiinnittyä vanhaan, mutta ei seinissä ole silikonia sisältävää Hammerite-maalia.
Meillä on sama rappaus kaikilla muilla kellarin seinillä ja ne on maalattu useita kertoja ilman mitään kamalaa tapahtuneen... miksi se olisi erilaista autotallissa? Maanalaiset ulkoseinät ymmärrän, että ne ovat erityisiä ja siellä aion käyttää silikaattimaalia.
Tietenkin seinät, joilla ei ole maata ulkopuolella, saattavat olla turvallisia tavallisella seinämaalilla, mutta itse en ottaisi riskiä. Kun puhutaan nykyisen maalin hiomisesta, näytät kuvaa ikkunasta, jonka alla on huomattavia kosteusvaurioita. Onko tämä kaikki irtoaminen, mitä kellarissa on? Henkilökohtaisesti uskon, että syy siihen, miksi ikkunasi alla näyttää tuolta, on se, että seinällä oleva maali on tiivis, mikä johtaa siihen, että se kuplii ja kosteus pysyy seinässä. Vai onko kyseessä alkuperäinen silikaattimaali? Sitten rappauksen osalta ei välttämättä tarvitse olla samanlaista rappausta, mutta jokaisen kerroksen, joka levitetään, tulisi olla heikompi kuin sisempi kerros!
Valitettavasti minulla ei ole aavistustakaan siitä, mikä väri on tällä hetkellä seinillä, talo on 60-luvulta enkä ole ollut se, joka sen rakensi. Piirustuksista ei myöskään käy ilmi, mitä väriä käytettiin, mutta olen täysin varma, että se on alkuperäinen väri.
En tiedä, milloin olemassa olevat vahingot ovat syntyneet, mutta todennäköisesti siitä on kauan ja varmasti ennen salaojitusta. En näe, että väri olisi kuplinut, vaan rappaus on muuttunut huokoiseksi ja irronnut vieden mukanaan värin. Kellarissa on pari muuta samanlaista irtoamispaikkaa, mutta ei lähellekään yhtä laajaa.
Jotta tietäisin, millainen rappaus on heikompaa, minun on tiedettävä, mikä siellä on tällä hetkellä...
No, onhan olemassa pieni riski, että seinissäsi on vanhaa hydraulista kalkkilaastia, ja jos korjaat ja rappaat C-laastilla ilman jälkikastelua, kovuusero ei ole kovin suuri, mutta on täysin oikein selvittää tarkalleen mitä se on ja käyttää samaa.
Irrota peukalon kokoinen palanen laastia ilman maalia ja maalin hiutale, jonka pinta-ala on yhtä suuri kuin peukalo, laita ne omiin zip-pusseihin ja lähetä Finja tai Weber analysoitavaksi. Ehkä voit soittaa jonkun näistä laastinvalmistajista asiakaspalveluun ja saada opastusta siitä, kuinka selvität, minkälaista laastia sinulla on, jos et halua lähettää ja odottaa.
Kun tiedät tarkalleen, mitä sinulla on, voidaan tehdä tarkempi arvio sopivasta toimenpiteestä.
No, onhan pieni riski, että seinissäsi on vanhaa hydraulista kalkkilaastia, jos sitten korjaat ja rappaat C-laastilla ilman jälkikastelua, kovuusero ei ole niin merkittävä, mutta totta kai on täysin oikein ja oikein selvittää tarkalleen, mitä se on, ja käyttää samaa.
Irrota peukalon kokoinen laastinpalanen ilman maalia ja maalinpalasen, jonka pinta-ala on myös peukalon kokoinen, laita ne erikseen zip-pussiin ja lähetä Finjaan tai Weberiin analysoitavaksi. Ehkä voit soittaa jollekin näiden laastinvalmistajien asiakaspalveluun ja saada ohjeita siitä, kuinka voit selvittää, minkä tyyppistä laastia sinulla on, jos et halua lähettää ja odottaa.
Kun sitten tiedät tarkalleen, mitä sinulla on, voidaan tehdä tarkempi arvio sopivasta toimenpiteestä.
Finja !!! Erittäin avuliaita, ei koskaan idioottiselityksiä, vaan vastaavat erittäin hyvin myös silloin, kun soitan yksityishenkilönä. Muussa tapauksessa ota C-laasti, pahinta, mitä voi tapahtua, on että se irtoaa ja joudut tekemään sen uudelleen. Olen ilmaissut mielipiteeni värikysymyksessä, mutta se on sinun päätettävissäsi, miten teet, toiminee varmasti miten vain, ehkä 😊
Voin jo olla samaa mieltä ang. Finja. Lähetin sähköpostia sekä Weberille että Finjalle, mutta toistaiseksi olen saanut vastauksen vain Finjalta. Sain erittäin informatiivisen pdf:n ja arvauksen, että minulla on sementtipohjaista rappausta, mutta en saanut oikein vastausta siihen, mitä tuotetta minun pitäisi käyttää projektiini. Vastaukseni tuli luultavasti liian myöhään perjantaina, jotta ehtisin saada vastauksen, joten katsotaan mitä tapahtuu ensi viikolla.
Valitettavasti yhteydenotto Finjaan johti ei mihinkään, joten minulla ei ole vieläkään aavistustakaan, miten saisin autotallin seinät kuntoon. Finjan vastaus oli kuten sanottu ensin, että koska talo on rakennettu vuoden 1950 jälkeen, se on usein sementtipohjaista laastia. Kun kysyin, miten voisin vahvistaa tämän paikkansapitävyyden, ja liitin mukaan yllä olevat kuvat, vastaus oli, että jos se on puhdasta kalkkilaastia, sillä on usein valkeahko sävy...:screwy: Toisin sanoen täysin mitäänsanomaton vastaus.
Minusta on kummallista, että on vaikeaa saada selviä tietoja tästä asiasta. On oltava kymmeniätuhansia taloja, jotka on rakennettu samalla tavalla, tämä ei ole mikään erityistalo, jonka joku kotinikkari on rakentanut, vaan standarditalo 60-luvun lopulta. En halua ottaa riskejä, koska kun olen saanut seinät valmiiksi aion asentaa todella paljon hyllyjä ja muita juttuja. Jos myöhemmin käy ilmi, että olen käyttänyt väärää laastia, tulee siitä älyttömästi ylimääräistä työtä turhaan.
Naputa pois betonilastu, joka on peukalon kokoinen...
MaxPax sanoi:
...laita zip-pussiin ja lähetä analyysiä varten finjaan tai weberille.
Jos sinun täytyy tappaa se viimeinen promille mahdollisuus siitä, että se ei ole sementtipohjaista laastia, niin tämä on luultavasti ainoa vaihtoehto...
Joo, olen hieman yllättynyt, että Finjan ukko ei ehdottanut sitä...
Mikä tekee siitä, että on vain promillen mahdollisuus, ettei se ole sementtipohjaista? Tämä on juuri se, mitä olen täällä hakemassa... miten tämä määritellään? Onko se siksi, että sementtipohjainen on yleisin, rakenne/konsistenssi, väri? Tuntuu hieman liioittelulta pyytää laboratoriota tekemään analyysi. Onko se todella tarpeen, muurareiden on kai pystyttävä arvioimaan paikan päällä, mitä heidän on määrä tehdä, kun heidät palkataan työhön.
60-luvun lopulla rakennettu talo saa minut sanomaan, että on vain promillen mahdollisuus, ellei kyseessä ole jokin erityinen tilanne, joka on johtanut kalkkilaastin käyttöön, mutta kuten sanot, se on vakio talo. Viimeisen promillen osoitan esimerkiksi siihen, että muurareilla oli toinen projekti, jossa kalkkilaastia jäi yli, ja he päättivät käyttää sitä kc-laastin sijaan, joka oli silloin standardi.
On tilanteita, joissa voidaan 100 % varmuudella sanoa, että se on jompikumpi. Paikan päällä, kuten sanottu. Kuvien perusteella foorumilla en uskalla sanoa 100% varmuudella mitään, koska en voi arvioida sitä 100%:sti, enkä edes opastaa muita arvioimaan useista syistä. Sanot, että haluat poistaa kaikki epäilykset siitä, mitä se voisi olla, ja jos et halua soittaa muuraryritykselle, joka tulee ja tekee arvion paikan päällä, tai lähettää näytteen analysoitavaksi, et tule saavuttamaan haluamaasi tulosta.
Itse en olisi erityisen huolissani iloisena C-laastin käytöstä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.