Vi har ett litet problem.
Min sambo vill ha öppet till nock i en del av vårt hus vi bygger nu. För enkelhetens skull så byggdes taket först med traditionella fackverkstakstolar som nu ska ersättas av limträbalk.

Detta har jag nu fått ritningar på med dimensioneringar, förstärkningar och allt, men en sak dom sade sej inte kunna göra är ta fram spikningsmönster på en sak. Detta gäller sammanfogning av de 170mm som idag sitter snett från hammarbandet till taknocken som på undersidan måste förstärkas med 220mm. Dom säger att det bara går med att pressa ihop med deras plåtar, men det säger sej ju själv att det bara är en ursäkt för att slippa räkna fram det!

Hur gör jag i detta läge? För att få huset godkänt måste jag ju påvisa att konstruktion håller och uppvisa ritningar...
Att beställa dessa ben sammanpressade från nån tillverkare vill jag inte då jag har massa K24 virke liggandes. Att ersätta detta med limträbalk vill jag inte heller av kostnadsskälet.

Sitter jag med skägget i brevlådan nu och måste välja nån av de dyrare vägarna eller finns det någon som kan det här med spikningsmönster? Eller ska jag bara köpa plåtar med samma dimension som deras hullinghistorier och smacka i massa ankarspik sen och låtsas som det regnar?

Nyt en ymmärrä mitään. Spikningsmönster? Kuvio, johon naulat pitäisi asettaa spikplåten läpi? :)

Etkö voi antaa heidän puristaa kasaan omilla plåtarillaan?

dogen sanoi:
Nytä en ymmärrä mitään. Naulauskuvio? Kuvio, jossa naulojen tulisi olla naulalevyn läpi? :)

Ettekö voi antaa heidän puristaa ne yhteen heidän levyillään?
Juuri niin. Naulojen on oltava oikeassa kuviossa, jotta ne ottavat voimat oikein, se ei ole niin yksinkertaista kuin vain iskeä naula sisään valitettavasti...
Antaa heidän puristaa tulisi liian kalliiksi, ei voi lähettää alas sitä K24 puutavaraa, joka minulla on, vaan he joutuvat siis myymään minulle lisää puutavaraa jne...

Onko se todella niin uskomattoman kriittistä? En ole insinööri, mutta se kuulostaa hieman liioitellulta.

Ajattelen lähinnä kattoa, joka minulla on pajassa. Se on melko suuri rakennus, ja siellä on liitetty 6"'rejä naulaamalla ne siistiin kuvioon, täysin varmasti ilman minkäänlaista syvällistä laskentaa.

Mutta ehkä onkin niin, että esimerkiksi kattoristikkovalmistajat tekevät erityisen levyn jokaiselle kattoristikolle. Ymmärrän sen, mutta silloin on kyse niin suuresta mittakaavasta, että olisi tuhoisaa jättää huomiotta se pieni lisä.

Muuten minun on vaikea uskoa, että joku istuisi arvioimassa, onko kyseessä turvallinen rakenne vai ei, tarkastelemalla niin tarkasti, että he menevät naulakuvioiden läpi liitoslevyissä. Siinä tapauksessa kannattaa vain kysyä sellaiselta henkilöltä. Jos hän voi hylätä satunnaisen kuviosi, hänen täytyy pystyä sanomaan, mikä on oikea kuvio juuri siihen ratkaisuun. Mutta kuten sanottu, minun on vaikea uskoa, että piirustukset olisivat niin tarkkoja. Saatan hyvinkin olla väärässä, mutta keneltä kuulit sen? Muuten luulin, että levyt, jotka ne painavat, perustuvat teoriaan hajautetusta kuviosta, joka ei hajota puuta, ts. monia pieniä piikkejä tasaisesti suurelle alueelle tasatun kuormituksen vuoksi. Liimaus vs iso pulttivertaus.

Kaikki kuulostaa yksinkertaisesti enemmän hokus pokus -keksinnöltä, jotta he voivat tehdä kaiken itse.

Laatuvastaavan tehtävänä on tarkistaa, että kantavat rakenteet on tehty rakennesuunnitelmien ja piirustusten mukaisesti. Kuten esimerkiksi minun tavalliset ristikkokattotuolit, ne ovat käsintehtyjä naulalevyillä ja ankkurinauloilla. Naulat on naulattu tarkalleen tietokoneohjelman laskeman kaavan mukaisesti, ja naulat ovat siis vain satunnaisissa paikoissa. En usko, että hän tarkistaa jokaista naulaa, mutta jos sanotaan näin: JOS jotain menee vikaan, katto romahtaa ja paljastuu, etten ole rakentanut rakennesuunnitelmien mukaan, mitä sitten tapahtuu?

Todennäköisesti paljon ongelmia vakuutusten kanssa jne... Ehkä seuraamuksia minun KA:lle, joka on hyväksynyt kaiken, vaikka se ei ole tehty rakennesuunnitelmien mukaisesti jne.

Mutta kuten sanot, todennäköisesti se pysyy paikallaan, jos ottaa vaneriliuskoja ja sekä liimaa että lyö kiinni nauloilla, mutta järjestyksen vuoksi täytyy olla paperit siitä :(

Tehtaassa käytetään yleensä piikkilevyä (levyä, jossa on rei'itetyt hampaat), joka puristetaan puuhun. Sellaista levyä ei voi itse käyttää, silloin kyseessä on naulauslevy (reikälevy), joka käytetään yhdessä ankkurinaulojen tai ankkuriruuvien kanssa.

Mitä tulee ankkurinauloihin, standardin mukaan on vaatimuksia siitä, kuinka tiheästi ja kuinka lähellä reunaa saa naulata, jotta halkeilua ei tapahdu. Käytä 1,5 tai 2 mm paksuja levyjä yhdessä 4 mm (halkaisija) ankkurinaulojen kanssa. Jos sinulla on 35 mm pitkiä nauloja, naulat voivat kohdata toisiaan puussa, eli sama naulakuvio voidaan käyttää molemmilta puolilta. Tällainen naula kestää 0,96 kN leikkaukseen (ei ehkä sano paljon).
Vähintään 40 mm naulojen välillä kuidun suunnassa.
Vähintään 20 mm naulojen välillä poikittain kuidun suuntaan.
Vähintään 40 mm naulojen ja puun reunan välillä poikittain kuidun suuntaan.
Vähintään 60 mm naulojen ja puun reunan välillä rinnakkain kuidun suuntaan.
Boverketin verkkosivuilta löytyy BKR (rakentamismääräykset) ladattavissa ilmaiseksi pdf-muodossa. Luku 5 käsittelee puurakenteita. Kirjallisuutta voi myös tilata esimerkiksi BMF:ltä (www.bmf.dk) ilmaiseksi. Sitten vain ”tietää”, kuinka monta naulaa tarvitaan.

Jos ymmärrän oikein, kyseessä ovat palkit, jotka kulkevat harjanteen ja kurkihirren välillä. Näiden koko 170+220 on ehkä eristyksen vuoksi? Lujuuslaskelmien perusteella voisi riittää pienempi koko? Miten tiedät, että palkki kestää?

Jos 170-puu on liitettävä päähänsä, se on kriittinen liitos, joka vaatii laskemista (että palkki tarvitsee jatkoa). Sama pätee 220-puuhun. Jos on kyse vain palkin korkeuden lisäämisestä (170+220), se ei voi olla niin kriittistä. Ei ole väliä kuinka tiiviisti naulaa, ei voi saada sitä toimimaan yhtenä palkkina, vaan enintään voi saada palkin, jossa on puutteellinen yhteisvaikutus kahden osan välillä. En usko, että kukaan insinööri tai tietokoneohjelma laskee puutteellista yhteisvaikutusta (liian monimutkaista), mieluummin lasketaan kahtena erillisenä palkkina. Täydellisen yhteisvaikutuksen voi saada liimaamalla.

• Tykkään
HKJ ja 2 muuta
  • Laddar…
Nyt onkin niin, että rakenne laskelmat on kuvattu pahimman mahdollisen skenaarion X1.2 mukaan.... jossa 1.2 on turvallisuustekijä ja alkuperäinen lujuus on pienennetty... Sanotaan, että sinulla ei ole Spikplåt, koska Spikplåt ei ole sellainen, mihin nauloja isketään... Rakenne on ylimitoitettu pahimmalla tavalla vastuun vuoksi... Jos saat naulan suhteen rakenteeseen, että se tulisi suorittaa sanotaan vähintään 20% virhemarginaali, voi siinä olla ehkä 50% laskelma. Silloin laskenta perustuu pahimpaan mahdolliseen kuormitukseen perustuvaan suhteeseen. Sinun tarvitsee vain todistaa, että "Se on suoritettu ohjeiden mukaan." Sitten on virhe % suorituksessa, se ei ole KOSKAAN 100% noin yksinkertaista se on:-)

Suunnittelijana minun on vain vastattava herra Z:n viestiin ketjussa.

Kyllä, rakenne on useimmissa tapauksissa ylimitoitettu, mutta tämä ei johdu "vastuusuhteista" vaan siitä, että Ruotsin lait näin edellyttävät. "Tarkka" mitoittaminen johtaisi huomattavasti useampiin talojen sortumisiin ja vahinkoihin kuin mitä meillä on nykyään, koska sekä kuormat että materiaalien lujuusparametrit vaihtelevat todennäköisyyskäyrän mukaisesti. Sahalla lajiteltu K24-puumateriaali omaa lujuuden, joka vaihtelee tietyissä rajoissa - se on elävää materiaalia, eikä mikään puu ole täsmälleen samanlainen. Lisäksi on vastaavaa epävarmuutta esim. lumen ja tuulikuormien suhteen. Vuoden 1969 myrskyn aikana monet katot lensivät tuulen mukana, ja tämän jälkeen tuulikuorma-arvot on tarkistettu ja hienosäädetty useaan kertaan. Tämän vuoden suuressa myrskyssä Etelä-Ruotsissa kaatui monia puita, mutta vauriot rakennuksiin eivät olleet suuria. Tätä voisi kenties tulkita siten, että ne ovat ylimitoitettuja, mutta tuskin kuitenkaan talonomistaja, joka sai pitää kattonsa, on samaa mieltä. Jotta tämä järjestelmä toimisi, kaikkien rakenteen osien on täytettävä samat kuormitusarvot – siis myös kattotuolin liitospisteiden. Ei ole mitään järkeä rakentaa K24-puumateriaalilla, jos liitosten lujuus vastaa vain luokittelematonta puutavaraa...

Lisäksi toteutus ei myöskään ole koskaan 100 % oikeaa, kuten herraZ aivan oikein huomauttaa. Myös tämä otetaan huomioon suunnittelijan mitoittamissa arvoissa.

Kunnia mokenille, joka haluaa noudattaa sääntöjä. Ohjeet Stefan_E:n viestissä ovat erinomaisia, ja jos et itse keksi sitä, voit julkaista piirustuksen rakenteesta ja sinulla olevista kuormitustiedoista, niin voimme todennäköisesti auttaa sinua.

/Insinööri

Kyllä, minun täytyy olla samaa mieltä insinöörin kanssa siitä, että munkille kuuluu kunnia siitä, että hän noudattaa sääntöjä. En tiedä, johtuiko se tietämättömyydestäni (ja siitä, että halusin oppia lisää) vai hämmästyksestäni siitä, että todellakin on ihmisiä, jotka todella noudattavat sääntöjä, miksi kiinnostuin tästä keskustelusta.

On todella mukavaa nähdä, että on ihmisiä, jotka ovat perusteellisia, ja kaikki tieto, mitä kirjoittajilla täällä on.

Mutta jäljelle jää vain pohdintani: jos haluaa olla perinpohjainen 100-prosenttisesti, ei pitäisi koskaan ryhtyä tekemään mitään itse, ellei ole ammattilainen. Tässä tapauksessa yrityksen pitäisi antaa käyttää omaa puutavaraa ja puristaa se itse, vaikka se tuntuisikin turhalta, jos omistaa omaa k24-luokiteltua. En sano, että olisin tehnyt niin, mutta huijaan melko vapaasti ja ylimitoitan niin pitkälle kuin varaa on.

Hehe, mukava saada vähän apua:)
Jos minun pitäisi aloittaa näin:
Stefan E kirjoittaa: Jos ymmärrän oikein, ne ovat palkkeja, jotka menevät harjan ja vasapalkin välillä. Se, että niiden pitäisi olla 170+220, on ehkä siksi, että eristys mahtuu? Kestävyysmielessä ehkä riittäisi vähemmän? Mistä tiedät, että palkki kestää?

On totta, että ne ovat harjan ja vasapalkin välillä kuvattuja, ja saamissani piirustuksissa niiden rakentamiseksi kuvaillaan, että minun pitäisi liittää 220mm 170 säännön alle. Tämä on se kuvio, jonka haluan toteuttaa.
Syynä on, että saavutetaan kestävyys kokonaisuudessaan, voin halutessani korvata nämä 170+220 liimapalkilla, joka on 360 korkea, mutta ongelmat ovat seuraavat:

Nykyään talossa on ristikko-ristikot, joten en halua purkaa kaikkea ja naulata lautaa uudestaan mukaan lukien. Siellä on jo vinotukia 170 K24 puutavarasta. Tätä vahvistetaan siis alapuolelta 220mm K24:llä.

insinööri: Kunnia ja kunnia, haluan saada taloni hyväksyttyä ja tietää, ettei katto tule sisään :)

Dogen kirjoittaa: Mutta sitten jää jäljelle vain minun pohdintani: jos pitäisi olla 100% huolellinen, ei koskaan pitäisi ryhtyä mihinkään itse, edellyttäen ettei ole ammattilainen.

Tietenkin pitää ryhtyä asioihin itse, mutta kuten sanoit, ehkä pitäisi unohtaa se, jos ei ole ammattilainen, mutta jos työ suoritetaan ammattimaisesti! Et ehkä tarkoittanut käyttää sanaa ammattilainen sillä tavalla kuin ymmärsin sen, ehkä tarkoitit, jos ei ole alalla; minun mielestäni, kun vain on tarkka ja vakava, siitä tulee vähintään yhtä hyvä kuin maallikolta kuin ammattilaiselta, juuri siksi, että maallikko ei uskalla hutiloida tai halua hutiloida, kun hän tekee omaa taloaan :)

moken: ok, mutta silloin saat kaksi lisäpistettä kahdesta mahdollisesta. Se on se tyyppi ihmisiä, joista vaikuttunut eniten. On hauskaa tavata ihmisiä, jotka tekevät kaiken itse (se on myös vaikuttavaa), mutta ne, jotka tekevät itse ja tekevät sen lisäksi oikein, nostan hattua heille :)

Istuin eilen ja katselin vähän lisää siitä, miten korvata kaikki liimapuulla.
45x360 ei ollut varastotavaraa AKB:llä, mutta heillä oli 66x315 sen sijaan. Jos käyttäisin tätä, materiaalikustannukset olisivat 9458 euroa kaikelle tarvittavalle liimapuulle.
Vain vinotukien hinnaksi tulisi 6600 euroa liimapuusta, mikä varmasti on kaksinkertainen hinta verrattuna K24-luokan 220:n ja naulalevyjen ostamiseen näille. K24 170 sitä minulla on yllin kyllin.

Joka tapauksessa, latasin myös moelvenin sivuilta mitoitusohjelman liimapuulle ja tein laskelman vinotukien käyttämisestä liimapuulla, ja juuri tämä 66x315 tuli esiin yhtenä varastoituna vaihtoehtona, kun taas 45x360 löytyi vain, jos näytettiin kaikki mahdolliset koot.

Samaan aikaan minun on otettava huomioon, että valitsemani palkin pitäisi olla riittävän korkea, jotta se voi levätä hirren päällä ja myös liimapuupalkin, jonka aion asettaa harjaan, jotta minun on varmaan mitattava tämä vähän.

Mutta tämä pitäisi olla yksinkertaisin vaihtoehto, jos se toimii, vaikka menettääkin noin 3000 euroa.

Kysymys on nyt vain siitä, miten operaatio suoritetaan helpoimmin...

Kattoristikko, joka tällä hetkellä on päädyssä, minun ei tarvitse välitä, ainoa mitä siellä pitää tehdä, on asettaa pilari perustuksesta hirteen ja sitten hirrestä ylös niin, että liimapuupalkki voi levätä sen päällä.
Sitten minulla on kolme ristikkokattoristikkoa, jotka pitää poistaa, tai oikeammin sanottuna ristikot ja alempi sääntö, joka menee seinästä seinään, pitää poistaa. Seuraava kattoristikko, joka on talon keskiosan suuntaan, saa kaksi pystysuoraa 170 sääntöä leikkuilla liimapuupalkille samalla kun uusi kattoristikko valmistetaan, joka on tämän vieressä, myös siinä tulisi olla nämä pystysuorat säädöt leikkuilla liimapuussa.

Kun minulla on kolme kattoristikkoa, jotka on purettava, olisi loistavaa käyttää ristikkomateriaalia ja alempaa pitkää sääntöä sekä naulalevyjä jostain ja koota uusi kattoristikko niillä, ainoat asiat, jotka pitää täydentää, ovat vinotukset 170 materiaalista ja kuten sanottu, nämä kaksi uutta pystysuoraa asiaa, mutta tähän minulla on paljon materiaalia.

Sitten 66x315 liimapuuta on nostettava hirren päälle ja harjaa vasten, ja niiden on oltava sahattuina niin, että harjaan asennettava liimapuupalkki sopii hyvin niihin. Mietin kuitenkin, riittääkö 315 korkeudeksi, koska alun perin se on piirretty 170+220 eli 390 mm korkeaksi.

No, kysymys on, uskaltaako aivan yksinkertaisesti ottaa alla oleva sääntö ja ristikot alas ja sitten nostaa liimapuupalkki harjaan ja kiinnittää se, vai antaako katto periksi silloin?
Tällä hetkellä ei ole tiiliä katolla, vain raakapontti ja huopa...
170 vinotukset pysyvät joka tapauksessa kuten ne ovat nyt, ja ajattelin asentaa uudet vinotukset niiden viereen ja kiinnittää ne 170 materiaaliin, joten en tarvitse poistaa huopaa ja kiinnittää raakaponttia uudelleen, mutta nämä roikkuvat myös painollaan kattoa, kun ristikot poistetaan.

Eli: lyhyt idea toteutuksesta.

1: poista alla oleva sääntö ja ristikot yhdestä kattoristikosta, joka pitää poistaa, ja rakenna uusi kattoristikko sen avulla, missä kaksinkertaistus tapahtuu

2: kiinnitä uudet liimapuu vinotukset hirrestä harjaan

3: ota alas jäljelle jäävät ristikot ja alaosat

4: nosta liimapuu palkki, joka pitäisi asettaa harjaan ja vie se kaksinkertaistetun kattoristikon leikkaisiin

5: aseta pilari talon päätyyn, johon liimapuu palkki voi levätä ja kiinnitä kaikki yhteen

6: valmis!?

Mitä luulette, voiko sen tehdä näin, vai antaako katto periksi? Pitäisikö minun yrittää tukea sitä tilapäisesti muutamalla säännöllä, jotka menevät lattiasta vinotuksiin? Nämä ovat kuitenkin paljon tiellä, kun yritetään nostaa painavaa palkkia neljän metrin korkeuteen ja niin edelleen...

Joka tapauksessa on aika tehdä tämä operaatio pian, haluan saada kattotiilet ennen talvea ja pystyä aloittamaan sisäseinien rakentamisen, jotka tukevat talon osaa.

Jos palkkaat yrityksen tekemään tämän, mitä luulette heidän haluavan, ja mikä voisi olla ajankäyttö suurin piirtein?

Hei, Moken

Mielenkiintoista luettavaa, mitä ketjusi on tuottanut. Itse olen, yhdessä kirvesmiehen kanssa, juuri pystyttänyt talomme, jossa on kaksi pulpettikattoa kulmassa toisiinsa nähden liimapuukonstruktiona.

Piirustukset teki arkkitehti, mutta tarkistin palkkien ja pilarien mitoituksen Moelvenilta (he auttavat ilmaiseksi yksinkertaisissa mitoituksissa), joten sain heiltä hyväksynnän.

Kun kyse oli kattokannattimien pitkistä jänneväleistä liimapuupalkista yläsidepuuhun, sain Moelvenilta myös ehdotuksen Kerto-S-materiaalista, mutta kustannussyistä päätin tehdä oman ratkaisun yhteistyössä kirvesmieheni kanssa (jolla on pitkä kokemus paikallarakentamisesta). Toteutin sen siten, että tein 45x145-levennyksen 45x220-palkkiin peltien ja ankkuriruuven avulla. Asetin pellit (100x200) tasaisin välein 8-10 ruuvilla peltiin parhaan tuen saavuttamiseksi. Pellit asennettiin vuorotellen kummallekin puolelle siten, että ylhäältä katsottuna muodostui siksak-kuvio. 70-80 cm pellit välein. 145-levennyksen saumakohdassa asetin pellit kummallekin puolelle.

Lähtökohtana oli saavuttaa riittävä eristyspaksuus sekä vahvistaa palkkia, koska 220-palkki ei täysin vastannut Puutieto-oppaassa olevaa mitoittamisohjetta kahden tuen yli kulkevalle kattopalalle. Kokemukseni mukaan mitoituksissa tarvitaan selkeyttä. Liimapuun mitoitusta en voinut laskea kokemuksen perusteella (kirvesmies), vaan rakenneinsinöörin täytyi ottaa vastuu. Olisi ollut liian riskialtista rakentaa koko kattorakenne liian heikkojen palkkien varaan. Kattokannattimien kohdalla minulla oli Puutieto-oppaan kestävyysmitta ja kirvesmies auttoi minua lisävahvistuksessa, johon luotan olevan riittävä. Emme puhu siitä, että katto romahtaisi, vaan pitkän ajan kuluessa tapahtuvista muodonmuutoksista suurimman mahdollisen lumikuorman alla lumenkuormavyöhykkeellämme (1,5).

Pohdintasi vaikuttavat siltä, että suunnittelijan on katsottava kokonaisuutta ja kokeneen ammattilaisen on arvioitava suunnittelemasi työjärjestystä. Rakennan myös paljon itse, mutta ei ole itsetarkoitus olla ottamatta apua silloin kun sitä tarvitaan. On oltava paikalla, kun puhutaan rakenteesta, jotta nähdään kokonaisuus.

Onnea matkaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.