Olen tekemässä salapoliisityötä 50-luvulta peräisin olevassa talossamme.
Olen laittamassa klinkkeriä, ja kun valmistelin asennusta, huomasin mystisen pyöreän valun. Vähän koputtelun jälkeen löysin valurautaisen lattiakaivon. (Merkitty vaaleanpunaisella x:llä) Tilassa oli aiemmin hydrofori, kun kiinteistöllä oli oma kaivo, joten ymmärrän, että silloin tarvittiin lattiakaivo. Nykyisin siinä on kunnallinen vesi ja uusi vesimittari on asennettu paikalle.
Olen nyt valinnan edessä, pitäisikö piikata ylös ja korvata lattiakaivo uudella kauniilla muovisella vai valaa kaivo uudestaan ja unohtaa sen olemassaolo.
Kaikki muut kaivot, paitsi suihkussa ja pesutuvassa, ovat valuraudasta. Aiemmin ulkoisen kellarirapujen lattiakaivo oli yhdistetty talon viemäriin, mutta viime vuoden salaojituksen jälkeen se on yhdistetty hulevesijärjestelmään.
Miten luulette, että viemäriputket on tässä talossa vedetty? Onko joku yleinen tapa vai onko jokainen tapaus 100% yksilöllinen? Olen piirtänyt suunnilleen, miten uskon niiden menevän nyt
Eroaa varmasti kuntien välillä, mutta asennuksen yhteydessä ei yleensä vaadita lattiakaivoa, mutta sanotaan, että se "mieluiten" pitäisi olla.
Kuitenkin täytyy varmistaa, että lattia ja seinät mittarin kohdalla "kestävät roiskeita ja läikkyvää vettä".
Mitä tulee jo asennettuun ja hyväksyttyyn, sinun on luultavasti itse päätettävä, mikä tuntuu sopivimmalta.
Minä todennäköisesti laittaisin lattiakaivon toimimaan, ellei se olisi liian hankalaa, hieman riippuen siitä, mihin muualla lattia-alaa käytetään...
Tältä se näyttää tänään. Se on portaiden alla. Vesimittari ja saapuva PEM-letku tulevat tähän tilaan.
Kaadoin vähän vettä kaivoon, mutta se oli täysin tukossa ruostemassasta.
Jos runkoputki menee aivan alapuolella, pelkään, että rikon sen ja aiheutan ison ongelman sen sijaan, että jättäisin sen huomiotta (kuten he ovat tehneet 70-luvulta lähtien).
Hmm, mietin miten se on kytketty. Koska kaivo on ruostunut puhki, on melko suuri riski, että loputkaan eivät ole kunnossa... Voisin kyllä käyttää kameratutkimuksen tarkistaakseni tilanteen ennen kuin laitan klinkkereitä lattialle.