4 321 lukukertaa ·
23 vastausta
4k lukukertaa
23 vastausta
Miten rapata rikkinäistä rappausta
Ensimmäinen ja viimeinen kuva näyttävät vanhan toimenpiteen, joka on epäonnistunut (huono tarttuvuus alkuperäiseen rappaukseen). Joten siellä tulisi harkita myös lopun ulomman rappauskerroksen poistamista.
Numero 2 olisi mielestäni selvittää jäljellä olevan kunto. Kaikki löysältä vaikuttava otetaan yleensä alas, ja silloin täytyy miettiä, jääkö tarpeeksi, että olisi järkevää korjata, vai pitäisikö kaikki poistaa ja aloittaa alusta.
Numero 2 olisi mielestäni selvittää jäljellä olevan kunto. Kaikki löysältä vaikuttava otetaan yleensä alas, ja silloin täytyy miettiä, jääkö tarpeeksi, että olisi järkevää korjata, vai pitäisikö kaikki poistaa ja aloittaa alusta.
Lisäksi näyttää siltä, että sinulla on mustahometta siellä seinillä... Pese se pois homepesuaineella tai kloriinilla.
Rapsuta kaikki irtonainen pois ja napauta seinää nähdäksesi missä se on "bom" (eli on irti) ja napauta sekin alas.
Sitten päälle sementtisohjo ja rappaus. B-rappaus pitäisi sopia hyvin.
Jos et ole rappaillut aiemmin, käytä rappausuria.
Riippuen siitä, kuinka hienon pinnan haluat saada, vedät sen irti laudalla (karkeasti), muovisella rappauslastalla (puolikarkeasti) tai metallilastalla hienoa pintaa varten.
Rapsuta kaikki irtonainen pois ja napauta seinää nähdäksesi missä se on "bom" (eli on irti) ja napauta sekin alas.
Sitten päälle sementtisohjo ja rappaus. B-rappaus pitäisi sopia hyvin.
Jos et ole rappaillut aiemmin, käytä rappausuria.
Riippuen siitä, kuinka hienon pinnan haluat saada, vedät sen irti laudalla (karkeasti), muovisella rappauslastalla (puolikarkeasti) tai metallilastalla hienoa pintaa varten.
Ei, mutta voi olla helpompaa asentaa kuitusementtilevyt ja sitten rapata niiden päälle... Silloin tiedät, että se kestää.N nalli sanoi:
Mielestäni rappaus näyttää liian terävältä/terävältä ollakseen kalkkilaasti, mutta vaikeaa sanoa varmasti kuvista. Se voi olla alun perin kalkkilaasti ja joku on korjannut sen sementtilaastilla, minkä vuoksi se putoaa alas.
Ja miten ajattelet, että sen jälkeen aloitetaan alusta?C cpalm sanoi:Ensimmäinen ja viimeinen kuva näyttävät ilmeisesti vanhalta korjaustyöltä, joka on epäonnistunut (huono tartunta alkuperäiseen rappaukseen). Siellä tulisi varmasti harkita myös loppujen ulkoisten rappauskerrosten poistamista.
Kohdassa 2 pitäisi mielestäni arvioida jäljellä olevan kunto. Kaikki irtonainen otetaan yleensä pois, ja silloin täytyy miettiä, jääkö jäljelle tarpeeksi, jotta korjaus kannattaa, vai pitäisikö kaikki purkaa ja aloittaa alusta alkaen.
Kyllä, ulompi kerros on ehkä potentiaalisesti KC-laastia, mutta tuon sanomalehden perusteella näyttää sekin melko vanhalta. Kalkkisementtilaasti alkoi käyttöön joskus 40-luvulla.anders07 sanoi:
Tarkoitatko, jos päätät hakata jonkin seinän kokonaan alas?N nalli sanoi:
Kyllä, silloin sinulla on hieman enemmän valinnanvaraa totta kai. Itse rakentaisin sen samalla perinteisellä tekniikalla/materiaaleilla – 4 mm ilmakovettuva kalkkilaasti 1:2, jota levitetään tai levitetään ehkä 3 cm:n paksuisina kerroksina. Viimeinen kerros tasataan rimojen avulla, jotka voi järjestää usealla eri tavalla, ja hierretään sileäksi. Riippuen siitä, mitä aiot tehdä seinän kanssa, ei välttämättä tarvitse rappauksen jälkeen hienolaastia laittaa.
Onko alusta läpikotaisin muurattu vai onko sinulla rappausta puun päällä jossain?
Tiedän, että halusit yksityiskohtaisen työjärjestyksen, mutta on melko laaja yrittää kirjoittaa jonkinlainen rappauskoulu täällä. Valitettavasti lempimuurarini näyttää kadonneen YouTubesta, muuten olisin linkannut hänen kanavalleen.
On vanha mökki, joten varmaan teen kuten sanot. Kohta, jonka olen koputtanut pois, näyttää olevan jauhoisempaa sisältä (vähän keltaisempaa?) ja ulkopuoli on harmaampaa ja kovempaa. Onko täysin kokemattoman mahdollista rapata kalkkilaastilla?C cpalm sanoi:Kyllä, ulkokerros saattaa olla mahdollisesti KC-laastia, mutta sanomalehtipaperista päätellen se näyttää myös melko vanhalta. Kalkkisementtilaasti alkoi yleistyä 40-luvulta alkaen.
Tarkoitatko, jos päätät purkaa jonkin seinän kokonaan?
Kyllä, silloin sinulla on hieman enemmän valinnanvaraa. Itse rakentaisin sen samalla perinteisellä tekniikalla/materiaaleilla - 4 mm ilmakuiva kalkkilaasti 1:2, joka levitetään 3 cm paksuina kerroksina. Viimeinen kerros vedetään tasaiseksi tietyllä tavalla ja silotetaan. Riippuen siitä, mitä aiot tehdä seinälle, ei välttämättä tarvitse käyttää hienoa laastia lopuksi.
Onko alusta kauttaaltaan muurausta, vai onko sinulla kalkkilaastia puupinnalla jossain?
Tiedän, että halusit yksityiskohtaiset ohjeet, mutta on melko laaja yrittää kirjoittaa jonkinlaista rappausopasta täällä. Valitettavasti suosikkimuurarini näyttää kadonneen YouTubesta, muuten olisin linkittänyt hänen kanavalleen.
Kalkkikipsi ei ole sen vaikeampaa kuin mikään muu rappauslaasti, jos niin voi sanoa. Mutta jos aiot rappata koko seinäosan hyvällä lopputuloksella, ei ole itsestään selvää, että onnistut, jos minulta kysytään. Itse olen palkannut ammattilaisia sellaiseen.N nalli sanoi:
Minä
Mutta ajattelen, että ei ole vaarallista kokeilla, jos kaikki kaatuu niin voi palkata jonkun myöhemmin 😊C cpalm sanoi:





