Viime syksynä tyhjensin talon ja asensin kosteussulun maton, jossa on 140 mm eristys sen ulkopuolella. Nyt olen aloittanut kellarin remontoinnin, purkanut sisäseiniä, poistanut hyllyt ja muun rojun, joka on ollut siellä 70-luvulta lähtien.
Seinä on osittain rapattu ja osittain paljas. Aion käyttää tätä huonetta omana askarteluhuoneenani. Huoneessa on putket lämpöpattereita varten, joten ne tulee asentaa. Huone on täysin maan alla. Lattialaatta ei ole eristetty.
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, ja ne ovat rappaus ja maalaus. Mutta koska aion käyttää tätä askarteluhuoneenani, aion kiinnittää joitakin asioita seiniin ja haluan tilasta lämpimän ja viihtyisän
Joten haluaisin mieluiten verhoilla seinät, jos mahdollista. Olen yrittänyt selvittää, miten tätä tehdään parhaiten, mutta useimmat keskustelut päättyvät ennen kuin kaikkiin kysymyksiin on saatu vastauksia.
Onko joku, joka voisi kirjoittaa vähän tarkemmin, kuinka edetä tässä asiassa?
Tässä on useita kysymyksiä, joita luulen monien pohtivan, mukaan lukien minä itse.
Kuten olen ymmärtänyt, seinälle ruuvataan teräskoolaukset pienellä etäisyydellä, kuinka pitkä etäisyys tulisi olla koolauksen ja seinän välillä?
Tuleeko asentaa myös vaakasuuntaisia koolauksia?
Etäisyys lattian ja seinälevyn välillä, kuinka pitkä sen tulisi olla? (logiikka edellyttää samaa etäisyyttä kuin seinän ja levyn välillä)
Etäisyys katon ja seinälevyn välillä, kuinka pitkä sen tulisi olla? (logiikka edellyttää samaa etäisyyttä kuin seinän ja levyn välillä)
Voinko eristää levyjen takana suunnilleen yhtä paksusti kuin koolaukset ja jättää ilmarako seinän ja eristeen väliin? Jos kyllä, mikä eristetyyppi sopii parhaiten?
Onko olemassa jokin tyylikäs ratkaisu ilmatilan peittämiseen katossa ja lattialla?
Orgaanista materiaalia ei tulisi käyttää kellarissa, mutta sekä kipsi (paperi) että vaneri ovat orgaanisia, mitä muuta voitaisiin käyttää?
"Varmasti ja viihtyisästi" ei kai liity seinämateriaaliin niin kauan kuin se on tyylikästä ja siistiä? Jos olet eristänyt hyvin, voi siitä tulla miten sisustettu ja viihtyisä tahansa sileällä seinäpinnalla. Arvelisin, että sileällä seinällä voi tapetoida jos haluat - totta, tapetti on orgaaninen mutta se on höyryä läpäisevä, joten jos sinulla on salaojitus ja asianmukainen ilmanvaihto, se toimii.
Tai minkälaista pintamateriaalia haluat?
Jos todella haluat päällystää seinän ja tehdä sen täysin kosteusturvalliseksi ilman orgaanisia materiaaleja, luulisin että sinun tulisi tehdä niin kuin kirjoitat (käyttäen solumuovieristystä, ei lasivillaa) sekä tehdä pintamateriaaliksi kuitusementti/kuitukipsi. Se on epäorgaaninen, mutta siihen voi ruuvata melkein kuten vaneria.
Mutta sitten pitää kuitenkin nauhoittaa ja tasoittaa se.
Kaiken kaikkiaan paljon ylimääräistä työtä, jotta välttyisi poraamasta ja kiinnittämästä seinään kun haluaa ripustaa asioita.