Olemme ostaneet ulkovalaistuksen (Philips hue Turaco) taloomme. On aika vaihtaa 70-luvun rumat lamput. Yhteensä 8 lamppua, joista jokaisessa on kaksi reikää kiinnitettäväksi tiiliseinään. Mitä poraa ja tulppaa minun tulisi käyttää, jotta tiili ei halkea ja jotta lamput pysyvät turvallisesti kiinni?

5,5 mm kovametallipora, jota käytetään hieman hitaasti ja ei iskulla ja täydellä kierrosnopeudella, jolloin se muuttuu siniseksi. sitten punaiset muovitapit ja ehkä ruostumattomat ruuvit, jotta ei tule ruostejälkiä julkisivuun. edellyttää, että ulos tulee putkia johtoineen, jotka menevät valaisimen taustapuolelle.

J jonaserik sanoi:
5,5 mm kovametalliporanterä, jota käytetään hieman hitaasti ja ilman iskuja ja täydellä kierrosluvulla, silloin se muuttuu siniseksi. sitten punaiset plugi ja ehkä ruostumattomat ruuvit, jotta julkisivuun ei tule ruostejälkiä. edellytän, että putkia tulee ulos, joissa johdot menevät valaisimen taakse.
Ok, eli jos olen ymmärtänyt oikein, niin EI pitäisi käyttää iskuporakonetta ja käyttää matalaa kierroslukua?

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Minulla on eri näkemys. Yleensä käytän iskuporakonetta keskivaihteilla, ja poralle tulee antaa mahdollisuus jäähtyä ehkä puolivälissä reikää.
6 mm betonipora, 6 mm tulppa (väri ei ole tärkeä, mutta merkkitulppa nailonista) ja 4-4.5 mm ruostumattomat ruuvit.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
tommib
Sanon myös slagborr mutta en missään tapauksessa borrhammare, se halkaisee tiilen. Minulle on toiminut parhaiten 18 V ruuvinväännin iskuominaisuudella, eli sopivan heikko sellainen. 5,5 mm poranterä ja tavalliset punaiset tulpat. Ruostumattomat ruuvit ulkona.

Olen alkanut käyttää poraa, jossa on 4 leikkuureunaa kärjessä. Usein siinä on vain kaksi, ja mielestäni se huojuu ja heilahtelee, mikä tekee reiästä epätasaisen ja hieman liian suuren. Mutta 4 leikkuureunalla se sujuu paljon tasaisemmin, ja rei'istä tulee todella siistejä! Minulla on paketti sellaisia 4-12mm hienoporaukseen ;-)

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Iskuporakone on täydellinen, koska se ei iske kuin poravasara.
Ei tarvita jäähdytystä, ja poraaminen tiileen sujuu nopeasti.
Mikä tahansa kone tekee työn, jopa halpa, mutta valitse hyvä poranterä, ei niitä halvimpia, joista saat koko purkin 30, 40 kruunulla.

hsd
Se onnistuu erinomaisesti poravasaralla, mutta anna koneen tehdä työ ja käytä hyvälaatuista kovametalliporaa.

Kyseessä on tavallinen tiili, niin reiät syntyvät parhaiten tavallisilla metallille tarkoitetuilla kierreporilla. Kuluttaa toki poraa, mutta voi käyttää jotain huonoa poraa. Tavallinen porakone riittää, ei tarvitse ollenkaan iskua.

Osta hyvät universalplugit kuten fisher.
Tiileen voidaan käyttää melkein mitä tahansa plugia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.