Hei,
Meillä on hevosille pihatto, jossa on vain yksi avaus. Haluaisin tehdä toisen avauksen. Silloin olisi kaksi avausta samalla seinällä, jättäen seinän osan aukkojen väliin.
Olen epävarma siitä, miten tuuli vaikuttaa. Nykytilassa katto ja seinät kolisevat ja heiluvat kovasti myrskyllä.

Nykytilanne pihattossa:
* Nykyinen avaus on noin 2,2 m leveä ja noin 2,5 m korkea (tietääkseni mitat ovat hyväksytyt), uusi avaus tulee olemaan samat mitat.

* Pihatossa on varmasti 5 m korkea katto.

* Toisessa seinässä on noin 1 m rako, joka johtaa ladolle.

* Pihaton katto on pelkkää peltiä eli se on vain kiinnitetty kehikkoihin.
* Aukot ovat länteen päin, asumme länsirannikolla ja meri on noin 1,5 km päässä. Joten tuuli voi olla todella kova. Tämä ei ole jotain mitä voimme muuttaa, koska pihatto on tehty navetan jo rakennetusta osasta.
* Olen liittänyt hienon piirustuksen😅🤗

Kysymykseni:
Miten tiedän, kuinka tuulen voima muuttuu ja vaikuttaa toisen avauksen myötä?

Jos teen toisen saman kokoisen avauksen lisäämättä seinää ladan suuntaan, tuleeko ilman paineesta niin suuri, että katto altistuu sisäpuoliselle paineelle ja voi lentää pois?

Jos laitamme seinän siihen, missä on avoin kohta ladolle, niin ettei ilma pääse eteenpäin pihatosta kuin kahden avauksen kautta, vähentääkö se katon painetta?
Ajattelen, ettei sisään pääse ilmaa yhtä paljon, koska pihatossa oleva ilma vastustaa.
Vai tarvitseeko aukot ja sisäkattorakenne olla samassa tasossa silloin?

Voi hyvänen aika, näen kyllä itsekin että kuvaus on sekava eikä minulla ole hyvä käsitys termeistä. Olen yrittänyt lukea ja ymmärtää voimia, mutta en oikein ymmärrä.
Liitän vielä erittäin yksityiskohtaisen ja selkeän luonnoksen 🫣
Voiko joku auttaa minua, neuvoa minne kääntyä, lukea? Olen kiitollinen kaikesta. 👍

Kyllä, minun täytyy muuttaa kahdeksi aukoksi, koska pari hevosista ei uskalla mennä sisälle, jos arvovaltaisempi seisoo aukossa.

• Käsin piirretty avosuojauksen luonnos kahdella aukolla, mitat 2,2 m, 4,5 m ja 6,5 m merkitty vihreällä ja punaisella.
J JuliaKH sanoi:
Hei,
Meillä on hevosille pihatto, jossa on vain yksi aukko. Haluaisin tehdä siihen toisen aukon. Näin ollen samalle seinälle tulisi kaksi aukkoa, ja niiden väliin jäisi osa seinää.
Olen epävarma siitä, miten käy, kun tuulee. Nykyisellään katto ja seinät rämisevät ja rasittuvat kunnolla myrskysäällä.

Nykyinen pihatto:
*Nykyinen aukko on noin 2,2 metriä leveä ja noin 2,5 metriä korkea (tiedän ainakin, että se täyttää vaatimukset), uusi aukko olisi samankokoinen.

*Pihaton sisällä on varmasti 5 metriä korkeutta kattoon asti.

*Toisen päädyn seinä ei yletä kattoon asti, vaan siinä on noin 1 metrin rako, joka johtaa latoon.
*Pihaton katto on pelkästään peltiä, eli se ei ole minkään sisäkaton päällä, vaan vain ruuvattu kiinni koolauksiin.
*Aukot ovat länteen päin, asumme länsirannikolla ja meri on noin 1,5 km päässä. Joten tuuli voi olla hyvinkin voimakas. Tälle emme voi mitään, sillä pihatto rakennettiin navettaan jo rakennetusta osasta.
*Olen liittänyt mukaan erittäin hienon piirustuksen😅🤗

Kysymykseni:
Miten tiedän, miten tuulen voimakkuus muuttuu ja vaikuttaa toisen aukon myötä?

Jos avaan toisen samankokoisen aukon, ilman että suljen seinää, joka on auki kohti latoa, eikö aika paljon voimaa tule, kun ilma puristetaan ladolle, ja aiheuttaako se suurempaa painetta katolle sisältä päin, jolloin katto voi lentää irti?

Jos sen sijaan asettaa seinän siihen, missä se on auki kohti latoa, niin että ilma ei pääse liikumaan pihaton sisältä muualle kuin kahden aukon kautta, vähentääkö se painetta katolle?
Ajattelen, että niin paljon ilmaa ei pääse sisään, kun pihattoon jää sisäänpäin suuntautuvaa vastapainetta.
Vai pitäisikö aukkojen ja sisäkaton olla samassa korkeudessa?

Voi hyvänen aika, huomaan että tämä on sekavasti kuvattu, enkä oikein tunne termejä..
Olen yrittänyt lukea, miten voimat toimivat, mutta en oikein ymmärrä.
Liitän mukaan myös erittäin perusteellisen ja selkeän luonnoksen 🫣
Voisiko joku auttaa minua, antaa vinkkejä minne kääntyä, lukea? Olen kiitollinen kaikesta. 👍

Ja kyllä, tarvitsen muuttaa kahteen aukkoon, koska osa hevosista ei uskalla mennä sisään, jos johtajahevonen seisoo aukossa.
Ei pitäisi tuulla paljon enempää. Jos sinulla olisi toinen aukko toisella seinällä, ilma virtaisi läpi. Esimerkiksi eläinten suojat aitauksissa ovat kolmiseinäisiä.

• Tykkään
JuliaKH
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.