Hei, minulla on mökillä wc/suihkutila, joka tarvitsee hieman kunnostusta. Koska se tullaan purkamaan myöhemmin, en halua käyttää siihen paljon rahaa tai vaivaa. Kuitenkin minun täytyy vaihtaa sen ulkopaneeli, koska nykyinen on kuivunut niin paljon, että se alkaa irvistää.

Haluan tehdä kaiken työn ulkopuolelta, eli en koske sisäpuolelle.

Haluan lisätä hieman eristystä sekä suojaamaan vettä talvella, mutta myös estämään lämpöä pääsemästä sisään kesällä, koska se muuttuu aina saunaksi.

Näen rakojen kautta, että se koostuu nyt vain sisäpaneelista - Rimat - Ulkopaneeli. Eli ei eristystä tai tuulensuojakangasta jne.

Tämä myös tarkoittaa, että kosteus haihtuu harmaana. Suihkusta ulos, koska se on huonosti tiivistetty, joten työni täytyy säilyttää tämä toiminto ettei kosteus jää rakennukseen ja ala homehtua.

Joten miten teen tämän parhaiten, yksinkertaisesti ja edullisimmin saadakseni hieman eristystä ja uuden paneelin? Eli eri kerrokset

Kiitos etukäteen
 
Riippuu vähän siitä, kuinka kauan sen pitää seistä, mutta periaatteessa riittää laittaa asfapapp sisäpuolelle, täyttää eristeellä, sitten taas asfapapp ja paneeli.
Jos sitä ei ole, on sopivaa tehdä reikä ja asentaa tuuletusventtiili seinään.

Lähdetään siitä, että seinä/eristys ei ole yli 95 mm paksu. Tällöin kosteus voi liikkua suhteellisen helposti molempiin suuntiin ilman, että se jää liian pitkäksi aikaa jumiin ja aiheuttaa hometta.
Oletetaan lisäksi, ettei seinään suihkuteta/roisku vettä sisäpuolelta.
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Riippuu vähän siitä, kuinka kauan se aiotaan säilyttää, mutta periaatteessa on vain asetettava asfalttipaperi sisäpuolelle, sitten täyttää eristyksellä, sitten asfalttipaperi ja sitten paneeli.
Jos sitä ei ole, on tarkoituksenmukaista avata reikä ja asentaa venttiili seinään.

Oletetaan, että seinä/eristys ei ole paksumpi kuin 95 mm. Tällöin kosteus voi kulkea suhteellisen helposti molempiin suuntiin ilman, että se on liian pitkään suljettuna ja homehtuminen alkaa.
Oletetaan myös, että sisäpuolelta ei suihkussa/kastella vettä seinään.
Ei sen paksummaksi tule kuin 95 mm. Mikä on asfalttipaperin tehtävä, ja kiinnitetäänkö se vain olemassa oleviin runkoihin?

Vesi suihkusta on kabinissa, joten ei siitä vettä, ja voin asettaa venttiilejä kuten haluan.

Ajattelin mahdollisesti Hunton Nativoa eristeeksi, koska sen pitäisi päästää kosteus läpi. Mutta voiko sitten laittaa tavallisen Bison tuulensuojan eristyksen ulkopuolelle naulalevyllä ilmarakoa varten?
 
N Nygge72 sanoi:
Mitä toimintoa asfapapp täyttää ja kiinnitetäänkö se vain olemassa oleviin runkoihin?
Se tekee eristyksestä tehokkaampaa estämällä vedon. Se päästää läpi kosteuden, mutta ei tuulta/vetoa. Kiinnitys niittaamalla toimii hyvin. Tuulensuojakangas tekee saman työn kuin asfapapp, joten se on melkein sama kumpaa käyttää. (Eristys täytyy suojata tuulelta molemmilta puolilta, koska mikään puoli ei ole tuulenpitävä itsessään.)

Voit käyttää hygroskooppista selluloosaeristystä, mutta tavallinen lasivilla on halvempaa, vaikka sen kanssa on epämiellyttävä työskennellä.
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Se suojaa tuulelta, jotta eristys tekee hyötyä. Se päästää kosteuden läpi, mutta ei tuulta/vetoa. Kiinnittäminen käy hyvin.
Tuulensuojakangas tekee samaa työtä kuin tervapahvi, joten se on yhdentekevää. (Eristys on tuulitiivistettävä molemmilta puolilta, koska kumpikaan puoli ei ole itsessään tuulenpitävä.)

Voit käyttää hygroskooppista selluloosaeristystä, mutta tavallinen lasivilla on halvempaa, vaikkakin epämiellyttävämpi työskennellä.
Mutta antaako tavallinen lasivilla kosteuden kulkea läpi?
 
Kyllä.
Ainoa ero on, että lasivilla ei ota itse kosteutta. Hygroskooppinen eristys kuten selluloosapohjainen tekee sen. Mutta kosteus voi kulkea vapaasti läpi.
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Kyllä.
Ainoa ero on, että lasivilla ei itse ime kosteutta. Sen tekevät hygroskooppiset eristeet, kuten selluloosapohjaiset. Mutta kosteus voi liikkua vapaasti suoraan läpi.
Oldboy Oldboy sanoi:
Kyllä.
Ainoa ero on, että lasivilla ei itse ime kosteutta. Sen tekevät hygroskooppiset eristeet, kuten selluloosapohjaiset. Mutta kosteus voi liikkua vapaasti suoraan läpi.
Aha, en tiennyt siitä. Luulin, että vain "luonnolliset" päästävät kosteuden läpi.
 
N Nygge72 sanoi:
Aha, sitä en tiennyt. Luulin, että vain "luonnolliset" päästivät kosteuden läpi
Mineraalivilla ei ole tiivis, mikä on syy siihen, miksi mineraalivillaa käyttävät talot rakennetaan myös sisäpuolisella höyrysululla (muovi), jotta vältetään kosteuden tunkeutuminen seinään ja kondensoituminen sen jäähdyttyä.

Hygroskooppinen tarkoittaa kykyä imeä ja luovuttaa kosteutta. Sen pitäisi antaa samankaltaisen kyvyn kuin puu runko- ja paneelimateriaalina käsitellä kosteutta; jos se kostuu, sen pitäisi voida kuivua uudelleen. Mineraalivilla on huonompi ominaisuus kuivua, jos se on kerran kostunut (mikä, kuten sanottu, yritetään välttää muovin avulla).

Tämän sanottuani on täysin mahdollista, että mineraalivilla toimii sinun tapauksessasi. Erityisesti lyhytaikaisena, halvempana ratkaisuna. Ilmanvaihto on todennäköisesti tärkeää joka tapauksessa, suihkutila ilman vedeneristystä kuulostaa korkealta riskiltä kosteuden aiheuttamille ongelmille.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Mietin, pitäisikö pientä taloa relgoida. Koska se on rakennettu heikommilla lankuilla eikä siinä ole nykyään käytettyjä standardi cc-mittoja, ja koska myös vanhat ikkunat aiotaan vaihtaa, pohdin, pitäisikö asentaa uudet paksummat lankut mahdollisesti. Voiko ne silloin ruuvata kiinni kulmaraudoilla/viistosruuvaamalla ja sitten vain sahata vanhat pois, kun uudet ovat paikoillaan, vai onko siinä jokin riski?
 
Periaatteessa pitäisi mennä hyvin, mutta tarkista, että kattokannattimet ovat yläpuolella eivätkä välillä, ellei ole olemassa paksua pystysuuntaista tukipuuta, joka toimii vasarakiskona. (Sama asia perustuksen kanssa, jos se on plinttiperustus.)
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Periaatteessa sen pitäisi mennä hyvin, mutta tarkista, että kattopalkit/kattotuolit osuvat palkkien päälle eikä niiden väliin, ellei ole olemassa karkeaa seisovaa palkkia kuin hammaspuu. (Sama asia perustuksen kanssa, jos se on pilari.)
Tämä on vain pieni ”kuutio” noin 2x3,5m tai vastaava, jossa on erittäin vähän kaltevuutta katolla. Tukee 6 pilaria (3 kummallakin puolella)
 
Riippuu kuitenkin siitä, miten hammarband ja syll/kantavat palkit on toteutettu/mitoitettu. Mutta toki, se on pieni (kevyt?) katto, joka ei edes Dalarnas lumivyöhykkeellä saisi olla liian raskas. Kuitenkin tulee hieman epäileväinen rakenne, kun haluat parantaa seinää harvalla ja heikolla seinärungolla?
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Beror ändå på hur hammarband och syll/bärlina är utförda/dimensionerade. Men visst, det är ett litet (lätt?) tak som även med Dalarnas snözon inte bör bli så tungt. Dock blir man lite skeptisk till konstruktionen då du vill bättra på väggen pga glesa och klena väggreglar?
Det är mer för att jag vill ha nuvarande standard Det har stått stadigt de 15 år jag haft det trots ibland stora snömängder. Så egentligen pengar i sjön om jag byter reglar troligen. Men isolering och ny panel behövs
 
Kuinka tärkeä on tuulensuojapaperi tämän sisäpuolella? Olen hieman tarkastellut takana olevia rankoja ja talo on rakennettu kaksinkertaisilla rungoilla, joilla ei ole enempää kuin 5-10 cm väliä, eli ei ole mahdollisuutta naulata paperia näihin, sitten tulee noin 50 cm väli ja taas nämä kaksoisrungot.

Vaikuttaa siltä, että joko täytyy jättää paperi pois, jos se ei ole niin tärkeä, tai asentaa uudet rungot, jos se on pakollinen.
 
Leikkaat 5-10 cm eristenauhat, leikkaat 15-20 cm leveät kaistaleet asfapapp, jotka taitat eristeen "etureunan" ympärille ja sitten painat kaistaleet reguleiden väliin. Olemassa olevissa taloissa on tehtävä paras mahdollinen sen mukaan, mikä on käytännössä mahdollista/kohtuullista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.