796 lukukertaa ·
8 vastausta
796 lukukertaa
8 vastausta
Miten minun pitäisi oikeastaan porata?
Hei!
Olen jo liian kauan arvannut, miten porata parhaiten seinään, joka on ensin rappaus ja sitten tiili. Toivon nyt saavani hyviä vinkkejä, jotka helpottavat tulevaa poraamista!
Meillä on siis tiiliseinät, jotka on päällystetty rappauksella (noin 2 cm). Joka kerta kun poraan, syntyy suuri reikä rappaukseen ja sen jälkeen onnistun aina liukumaan poralla tiilien väliseen saumaan. On siis hyvin harvinaista, että onnistun saamaan aikaan hyvän porausreiän. Miten voin tehdä sen toisin?
Kysyn myös, pitäisikö minun porata syvemmälle kuin tulppa (koska ruuvi pitäisi mennä pidemmälle kuin tulppa)? Entä haittaako, jos ruuvi ei kiinnity rappaukseen, vaan riittää, että tulppa menee tiileen?
Kysyn myös, onko suurta eroa eri poranterillä, joita voi ostaa. Minulla on joukko yleispintoja eri kokoisina, mutta pohdin, kannattaisiko satsata hieman enemmän rahaa laadukkaisiin poranteriin.
Kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä!
Olen jo liian kauan arvannut, miten porata parhaiten seinään, joka on ensin rappaus ja sitten tiili. Toivon nyt saavani hyviä vinkkejä, jotka helpottavat tulevaa poraamista!
Meillä on siis tiiliseinät, jotka on päällystetty rappauksella (noin 2 cm). Joka kerta kun poraan, syntyy suuri reikä rappaukseen ja sen jälkeen onnistun aina liukumaan poralla tiilien väliseen saumaan. On siis hyvin harvinaista, että onnistun saamaan aikaan hyvän porausreiän. Miten voin tehdä sen toisin?
Kysyn myös, pitäisikö minun porata syvemmälle kuin tulppa (koska ruuvi pitäisi mennä pidemmälle kuin tulppa)? Entä haittaako, jos ruuvi ei kiinnity rappaukseen, vaan riittää, että tulppa menee tiileen?
Kysyn myös, onko suurta eroa eri poranterillä, joita voi ostaa. Minulla on joukko yleispintoja eri kokoisina, mutta pohdin, kannattaisiko satsata hieman enemmän rahaa laadukkaisiin poranteriin.
Aina poraa, joka on tarkoitukseen sopiva ja hyvälaatuinen, on mielipiteeni,
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 566 viestiä
Oletettavasti sinulla on iskuporakone? Aloita pienimmällä poranterällä, joka sinulla on, ja siirry sitten haluttuun lopulliseen kokoon.
ja että kun käytössä on oikein hyvä iskuporakone, joka yhdessä hyvän poranterän kanssa tekee melkein niin, että hyvä kone on tärkeämpi kuin terä..
Minulla on vanha hilti, jonka ostin käytettynä yli 10 vuotta sitten ja joka saa useimmat kilpailijat häpeämään. Veljeni osti jonkin hitachi/hikoki, mutta tulee silti lainaamaan omaani, kun hänen pitää porata talossaan, jota on rapattu laajasti sekä sisä- että ulkopuolelta. Eikä hän ole ainoa naapureista ja ystävistäni...
On suuri ero eri iskuporakoneiden välillä ja monet ovat roskaa..
Hiltini toimii paremmin loppuun käytetyllä terällä kuin monet muut uudella terällä... niin suuri on luokkavero.
Minulla on vanha hilti, jonka ostin käytettynä yli 10 vuotta sitten ja joka saa useimmat kilpailijat häpeämään. Veljeni osti jonkin hitachi/hikoki, mutta tulee silti lainaamaan omaani, kun hänen pitää porata talossaan, jota on rapattu laajasti sekä sisä- että ulkopuolelta. Eikä hän ole ainoa naapureista ja ystävistäni...
On suuri ero eri iskuporakoneiden välillä ja monet ovat roskaa..
Hiltini toimii paremmin loppuun käytetyllä terällä kuin monet muut uudella terällä... niin suuri on luokkavero.
Käytätkö poravasaraa vai iskuporakonetta? Poravasara lyö paljon voimakkaammin kuin iskuporakone, mikä on melkein aina hyvä asia. Se voi kuitenkin johtaa tiilen halkeamiseen ja huonosti kiinni olevan/erittäin huokoisen laastin irtoamiseen.Jonawullt sanoi:
Hei!
Olen liian kauan arvannut, miten porata parhaiten seinään, joka on ensin laastia ja sen jälkeen tiiltä. Toivon nyt saavani hyviä vinkkejä helpottamaan tulevaa poraamista!
Meillä on siis seinät, jotka on peitetty noin 2 cm paksulla laastilla. Joka kerta kun poraan, tulee laastiin suuri reikä ja onnistun aina liukumaan poralla tiilen saumaan. On siis hyvin harvoin, että saan aikaan hyvän porareiän. Miten voisin tehdä sen sijaan?
Haluaisin myös tietää, pitäisikö minun porata syvemmälle kuin ankkuri (koska ruuvi menee syvemmälle kuin ankkuri)? Ja kiinnostaa, onko sillä väliä, että ruuvi ei kiinnity laastiin, vaan riittääkö, että ankkuroi tiiliseinään?
Lisäksi haluaisin tietää, onko suurta eroa eri porien välillä, joita voi ostaa. Minulla on joukko erikokoisia universaaliporia, mutta mietin, onko kannattavaa sijoittaa hieman enemmän laadukkaisiin poriin.
Asuin aiemmin 50-luvun talossa, jossa oli joitakin laastilla päällystettyjä tiiliseiniä. Käytin aina poranterää, joka oli 0,5-1 mm pienempi kuin ankkuri, ja porasin aina ILMAN iskua tiileen asti ja sen jälkeen iskun kanssa.
Reiän syvyyden tulee periaatteessa olla aina hieman syvempi kuin ankkuri, koska ruuvi menee syvemmälle kuin ankkuri. Jos ostat kohtuullisen hyviä ankkureita, pakkauksessa ilmoitetaan poraussyvyys.
Valitettavasti en tiedä, miten voisit poistaa riskin joutua kivien väliin...
Yes. Hilti tekee kauhean hyviä koneita. Onnittelut hienosta koneesta. Itse käytän Hikoki. Toimii, kun asentaa jonkun TV:n silloin tällöin, mutta ei paljon enempää kuin se.P polaris78 sanoi:ja että sinulla on todella hyvä iskuporakone, joka yhdessä hyvän poranterän kanssa tekee melkein niin, että hyvä kone on tärkeämpi kuin poranterä..
On vanha Hilti, jonka ostin käytettynä 10++ vuotta sitten, joka saa suurimman osan kilpailijoista häpeämään..Veli osti jonkun Hitachi/Hikokin mutta tulee silti lainaamaan minun kun hän aikoo porata talossa, joka on rapattu suurimmaksi osaksi sekä sisältä että ulkoa.. Eikä hän ole ainoa naapureiden ja ystävien joukossa..
Ero eri iskuporakoneiden välillä on suuri ja monet ovat roskaa..
Hilti toimii paremmin tylsällä poranterällä kuin monet muut uudella poranterällä..niin suuri luokkaero on
Minulla on tiili- ja kuona-seinät ja tässä ovat keinoni saada jotain seinälle:
1. Naula, ohut ja kova. Hyvä tauluihin.
2. Kipsiruuvi suoraan seinään. Pysyy uskomattoman hyvin työmäärään nähden.
3. Poraus noin 4mm ilman iskua ja sitten tiiliruuvi sisään. Ei toimi saumassa...
4. Poraus ensin ilman iskua ja sitten tarvittaessa iskulla tapille kuten tavallisesti. Käytän yleensä 8-10mm, koska silloin ei ole niin väliä, onko se sauma vai ei. Hyvä tappi on tärkeä!
1. Naula, ohut ja kova. Hyvä tauluihin.
2. Kipsiruuvi suoraan seinään. Pysyy uskomattoman hyvin työmäärään nähden.
3. Poraus noin 4mm ilman iskua ja sitten tiiliruuvi sisään. Ei toimi saumassa...
4. Poraus ensin ilman iskua ja sitten tarvittaessa iskulla tapille kuten tavallisesti. Käytän yleensä 8-10mm, koska silloin ei ole niin väliä, onko se sauma vai ei. Hyvä tappi on tärkeä!
N
neo11
Talon omistaja
· Stockholm/Bromma
· 2 473 viestiä
neo11
Talon omistaja
- Stockholm/Bromma
- 2 473 viestiä
Mikä on poran koko sitten?
Tällaisten seinien kanssa käytetään 5 mm kivi poraa ja punaplugi.
Toimii useimmille ruuveille, mutta poraa syvemmälle kuin plugi.
Mutta en tiedä mitä olet laittamassa, mutta punaplugi toimii monen kanssa.
Tällaisten seinien kanssa käytetään 5 mm kivi poraa ja punaplugi.
Toimii useimmille ruuveille, mutta poraa syvemmälle kuin plugi.
Mutta en tiedä mitä olet laittamassa, mutta punaplugi toimii monen kanssa.
Hei kaikki! Kiitos vinkeistä! Kesti jonkin aikaa ennen kuin sain tilaisuuden kokeilla, mutta yritin viikonloppuna. Käytin aluksi hieman poraa ilman iskua, kunnes saavutin tiilen. Sitten porasin iskulla hieman syvemmälle kuin kiinnikkeen pituus. Onnistui loistavasti! Katsotaan, oliko minulla vain onnea vai kestääkö se.
Klikkaa tästä vastataksesi