vgg.gifvgg.gifhttp://imageshack.us/photo/my-images/715/vgg.gif/

Olen asentamassa jalkalistoja ja kattolistoja. Minulla on ongelmia, koska melkein joka kerta minun täytyy säätää kulmia nurkissa, luulin että 45 asteen leikkaus riittäisi, mutta joissakin tapauksissa minun täytyy leikata 42-44 asteen kulma listoihin.

Ongelma on sekä ärsyttävä että taloudellisesti epäedullinen, koska joudun joskus leikkaamaan uuden ja heittämään pois pätkät, joita en voi käyttää muualla huoneessa. Joten kysymys on, miten minun pitäisi ajatella, kun leikkaan jiirisahalla?

Kuten kuvasta näkyy, huone ei ole aivan suorakulmainen, vaan jotkut seinät eivät ole täysin suoria. Jos seinä on 45 astetta, jossa asetan jalkalistan, ja sitä kohtaavan jalkalistan seinä on 41 astetta, pitäisikö minun leikata lista 41+41? Vai onko joku laskutapa, jolla kulma pitäisi olla esimerkiksi 43 astetta?

Kiitollinen vinkeistä!

Yleensä kokeilen laudan pätkällä. Ostelen 22x70 -laudan (joka riittää yhteen huoneeseen) ja teen mallipalat 30 - 40 cm pitkin pienillä kulmamuutoksilla sahaamalla, kunnes se näyttää hyvältä, myös puolen asteen virhe näkyy.

Kun kyseessä on kattolistat, kuten pyöristelistat ja vastaavat, opin kikan linkistä täältä foorumilta. Siitä on muutama vuosi, joten en löydä sitä enää. Mutta sisäkulmissa asetetaan yksi lista suorana ilman viistämistä. Sitten viistetään toinen 45 asteen kulmassa. Sitä ei voi asettaa, koska sen tausta työntyy ulos ja ottaa ensimmäiseen listaan. Sitten otetaan lehtisaha ja sahataan niin, että seurataan täsmälleen kohtaa, jossa sahauslinja sijaitsee. Se on yllättävän helppoa (hyvällä lehtisahalla, tein virheen valitsemalla aluksi kiinalainen vaihtoehto ennen Bacho). Ja siitä tulee hyvää. Kokeile muutamalla pätkällä ensimmäisen kerran.

Ola78
Hemmanisse, en ymmärrä edes miten tarkoitat, kun sanot, että toinen seinä on 45 ja vastakkainen 41. Suhteessa mihin? Itse mittaan sisäkulman smygvinkeln:llä ja jaan kahdella - jos se on 88 astetta, jiiraan kummankin listan 44 asteessa. Mutta jos haluaa saada sen todella siistiksi ilman lateksisaumoja ja sellaisia, ainoa varma tapa on sahata testipalasia kuten Hempularen sanoo.

Ola - en usko, että on aivan oikein kutsua tuota menetelmää "förkroppning":ksi, vaikka olen huomannut, että monet tekevät niin. Förkroppning on jotain, mitä tehdään, jotta saadaan siisti lopetus, kun lista jostain syystä täytyy päättää "avoimesti", ts. ei kulmaan. Tekniikka näkyy kuvissa 19 ja 20 hvilaro-sivulla, jonka linkkasit.

Ola78
Farzan sanoi:
Ola - en usko, että on oikein kutsua kyseistä menetelmää "förkroppning", vaikka olen huomannut monien tekevän niin. Förkroppning on jotain, mitä tehdään, jotta saataisiin siisti lopetus, kun lista jostain syystä täytyy päättää "avoinna", ts. ei kulmaan. Tekniikkaa näytetään kuvissa 19 ja 20 hvilaro-sivulla, johon linkkasit.
Ja siinäpä näkee, taas opittiin jotain uutta tänäänkin:) Onneksi en ole ainoa, joka luuli väärin, kiitos oppitunnista. Mutta mikä on sitten sen toisen menetelmän nimi, kun listat yhdistetään kulmissa?

minulla on sellainen käsitys, että sillä Amerikkalaisella sivustolla, jolla luin menetelmästä, he kutsuivat koko listojen sahausvaihetta riippumatta siitä, oliko kyseessä sisä- tai ulkokulma, "croppingiksi", kesti hetken ennen kuin (luulen) ymmärsin, mitä he sillä tarkoittivat.

• Tykkään
jgustafsson
  • Laddar…
Hm, eikö tämä ollutkaan This Old House, johon on linkitetty vanhoissa ketjuissa tuosta tekniikasta?

http://www.thisoldhouse.com/toh/how-to/intro/0,,214981,00.html

Siellä he kutsuvat itse työvaihetta, jossa viistetään pois sahaamalla, "coping", oliko tämä ehkä se, mitä tarkoitit?

Enkä minäkään keksi mitään ruotsinkielistä nimeä tuolle tekniikalle. :P

• Tykkään
Tandberg
  • Laddar…
Loistavia vinkkejä, en ollut ajatellut sitä! Kiitos siitä!
(Asun myös talossa, joka ei ole suorassa missään.)

Farzan sanoi:
Mä yleensä mittaan sisäkulman smygviivalla ja jaan sen kahdella - jos se on 88 astetta, gerataan molemmat listat 44 asteeseen.

F Farzan sanoi:
sitten?
Mä tuppaan mittaamaan sisänurkan leikkauskulmalla ja jakamaan kahdella - jos se on 88 astetta, viistän kummankin listan 44 asteeseen. Mutta jos haluaa sen saada

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.