Olen ajatellut valaa perusta aurinkovarjon sijasta käyttää mukana tulleita jalkoja. Kuvassa näkyy aurinkovarjon pohja, jonka aion kiinnittää perustaan.

Nyt pohdin, miten teen sen parhaiten. Tein aluksi kokeen valaa jalka pikacementillä ja valoin sisään 4 kierteytettyä tankoa, joihin kiinnitin aurinkovarjon. Valitettavasti se ei onnistunut hyvin, koska kierteytetyt tangot alkoivat nopeasti löystyä. Luulen, että syynä on, että painoin ne alas sementtimassaan hieman liian myöhään, mikä varmaankin teki, ettei sementti sulkenut niitä täysin tiiviisti. Lisäksi näyttää siltä, että pikacementti oli suhteellisen heikkoa, mikä varmasti vaikutti siihen, että tangot alkoivat löystyä. Lopuksi huomasin, että kierteytetyt tangot itsessään ovat melko pehmeät, toisin kuin ne cementtiruuvit, jotka olen nyt ostanut ja jotka ovat täysin jäykkiä. Ehkä sekin vaikutti.

Aurinkovarjo on malli, joka roikkuu sivulle (https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/sol-och-insynsskydd/parasoller/parasoll-021503/) ja sitä voidaan kääntää painamalla kuvassa näkyvää jalkapoljinta, joten aurinkovarjon pyöreän pohjan täytyy pystyä pyörimään vapaasti (jalkapoljin ei liiku, vain alhaalla oleva pyöreä lautanen). Jotta saisin hieman vakautta, hakkasin muutamia raudoitustankoja ympäröivään maahan, jotka toimivat "pinnaina" ja estävät itse perustan kallistumista sivulle, sillä aurinkovarjo vetää jonkin verran jalkaansa vaikka tuuli olisi heikko.

Nyt teen uuden yrityksen ja pyydän neuvoja kuinka saan jotain, joka kestää pitkään. Haluaisin pystyä irrottamaan ja vaihtamaan aurinkovarjon tarvittaessa tulevaisuudessa, joten haluan mieluiten kiinnittää sen muttereilla. Onko kierteytetty tanko järkevä valinta kaikesta huolimatta? Edellyttäen, että valan ne paremmin tällä kertaa. Siinä tapauksessa asettaisin muutaman mutterin valettuun osaan tankoa ankkuriksi, minkä unohdin ensimmäisellä kerralla. Vai onko vahvempaa valaa laatta ja sitten porata reiät jälkikäteen ja käyttää esimerkiksi näitä: https://www.bauhaus.se/betongskruv-...34383&indexName=nordic_production_sv_products

Edit: pitäisikö pikacemente, kuten Finja Gjuta Enkelt, kestää vai tarvitsenko esimerkiksi karkeabetonia, jonka sekoitan etukäteen?

• Parasolijalustan pyöreä pohja ja poljin nurmikolla, jossa kiinnitysjalka näkyy lähikuvassa.
Viimeksi muokattu:

Paras vastaus

T
Ne painot, joita Jula itse myy tälle tuotteelle, pitäisi sijoittaa niille teräsprofiiliristeille, jotka olet ilmeisesti poistanut, ja ne painavat 15 kg kappale, joten sinun täytyy tehdä melko laajalle levinnyt jalka, joka painaa vähintään 60 kg.

Kierretanko voi toimia, mutta se on todennäköisesti hitsattava kiinni raudoitustankoon, jonka sinun tulee asentaa valuun käytettävään betonilevyyn. Levy tarvitsee olla riittävän suuri vastaamaan alkuperäisen jalan kokoa, eikä se saa olla liian ohut, jos aiot kiinnittää siihen ruuveja.

Toisena vaihtoehtona on valaa levy ja asentaa läpimenevä ruuvi, jossa on suuri prikka alapuolella ja mutteri yläpuolella. Silloin voit tehdä pieniä puupaloja muottiin, jotka jättävät tilaa prikalle ja ruuvin kannalle, kun poistat muotin. Mahdollisesti voit valaa ruuvin ja prikan alusta alkaen, jos haluat, se voisi toimia.

Se, mikä pitää valaa, täytyy asettaa paikalleen heti, jotta betoni saadaan kiinnittymään tiukasti prikan ja ruuvin ympärille.

En käyttäisi "Gjuta Enkelt" vaan ostaisin säkissä Finbetonia, jonka sekoitat veden kanssa ennen kuin kaadat sen muottiin. En ole käyttänyt Gjuta Enkelt, mutta se ei näytä olevan tarkoitettu valamiseen, kuten ajattelit tehdä.

• Tykkään
Jkwon
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

Olen nyt kaivanut reiän voidakseni täyttää sen niin paljon betonilla, että pääsen 60 kg painoon, se oli hyvä huomio. Valitettavasti minulla ei ole hitsauskonetta kiinnittääkseni kierretankoja, mutta jos valan tangot useilla muttereilla ja prikoilla niiden välissä, siitä pitäisi silti tulla riittävän hyvä ankkuri, ajattelen. Ja kun nyt teen perustasta paljon syvemmän, voin, jos kierretangot kuitenkin irtoavat, porata uudet reiät sementtiruuveille suunnitelma B:nä.

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
T
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Onnea!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.