Minulla on autotalli, joka on rakennettu melko kauan sitten. Sisäpuoli ja sisäkatto on päällystetty siniharmailla, noin 3 mm paksuilla, kovilla levyillä, jotka arvelen olevan eterniittiä ja siten asbestia.

Nyt ajattelin eristää autotallin ja suunnittelin eristämistä sisäpuolelta, koska paneeli on todella hieno.

Miten minun pitäisi menetellä? Pitäisikö minun säilyttää eterniitti ja rakentaa sen päälle uusilla kiskoilla ja eristeillä vai purkaa kaikki pois?

Eternit ei ole vaarallista, kun se on paikallaan, vaara syntyy vasta, kun sitä aletaan pölyttää eli kun se puretaan. Jos voit runkoja ja eristää rikkomatta jokaista levyä tai ilman, että tarvitsee kajota niihin muulla tavoin, antaisin sen olla. Lisäksi asbestin vaara on siinä, että hengittää pölyä päivittäin, erityisesti yhdessä tupakoinnin kanssa. Jos purkaa eterniittiä kerran tai kaksi elämänsä aikana ja käyttää hengityssuojainta, väittäisin, ettei se aiheuta vaaraa.

Fotografen sanoi:
Eterniitti ei ole vaarallinen siellä missä se on, vaara syntyy vasta kun sitä aletaan pölyttää eli kun se revitään alas. Jos voit asentaa kehyksiä ja eristää murtamatta jokaista levyä tai joutumatta kaivelemaan niitä muulla tavalla, jättäisin sen paikalleen. Lisäksi asbestin vaara on hengittää pölyä joka päivä, erityisesti yhdessä tupakoinnin kanssa. Jos revit eterniittiä kerran tai kaksi elinaikanasi ja käytät hengityssuojainta, väittäisin ettei siinä ole riskiä.
Ei, en ole niin huolestunut asbestista myöskään, se on enemmänkin kauhea työ repiä alas.

Oletan, että eterniitti halkeaa, jos siihen naulaa tai sahaa???

Se halkeaa joka tapauksessa, jos naulaat siihen
Mutta Eternit sisäpuolella ?? Ehkä se on yleistä, mutta en ole koskaan ollut mukana siinä..

Mäster sanoi:
Se halkeilee joka tapauksessa, jos naulaat siihen.
Mutta eternit sisäpuolella ?? Ehkä se on yleistä, mutta en ole koskaan kuullut siitä.
En ole varma, onko se yleistä vai ei. En ole kuitenkaan 100% varma, että se on eternit, mutta se on paras arvaukseni.
Levyt, jotka ovat ehkä 60x60cm, siniharmaita, 3mm paksuja ja kovia.

Naulaaminen ei onnistu eterniittiin, sillä se särkyy varmasti. Sen sijaan poraaminen ja ruuvaaminen onnistuvat hyvin. Poraaminen aiheuttaa jonkin verran pölyä, joten hengityssuojainta ja/tai imuria suositellaan. Sahata voi, mutta se pölyää runsaasti, joten vältä sahaamista, jos voit! Minun oli kerran pakko leikata aaltomuotoinen eterniittikattolevy. Kun tuuli oli suotuisa ja tuli oikeasta suunnasta, käytimme pyörösahaa. Tämä siksi, että leikkaus sujui nopeasti. Suuri, harmaa asbestisementtipilvi kulki pois, ja terä oli käytännössä käyttökelvoton 1000 mm sahauksen jälkeen.

Jos voit olla koskematta liikaa eterniittiin, olisin jättänyt senkin paikoilleen. Jos aiot hävittää eterniittiä, säännöt ja kustannukset vaikuttavat vaihtelevan paljon eri puolilla maata. Muistelen, että tästä on keskusteltu jossain ketjussa täällä foorumilla. Paikallisella kaatopaikallani Höganäsissa eterniitin heittäminen oli ilmaista, mutta vain jos heitettiin enintään puoli kuutiometriä kerrallaan. Siitä tuli useita kertoja...

Olin repinyt sen, mutta minulla on taipumus tavallaan menettää hallinnan projekteistani..

Mutta Eternit sisäpuolella ?? Ehkä on yleistä, mutta en ole koskaan kokenut sitä..
Ehkä ei yleistä, mutta olen nähnyt sen ainakin kahdessa eri autotallissa. (1930-40 luvuilta) En tiedä onko näissä tapauksissa mahdollisesti ajateltu jonkinlaisena palosuojauksena?

Tässä on ilmainen heittää, mutta kuten sanottu, pienestä remontistani tuli heti paljon suurempi... :-)

Ehkä pitäisi purkaa katossa seinän viertä ja kiinnittää koolaukset lattiaan ja kattoon ja sitten vain vähän siellä täällä seiniin. Silloin ei tarvitse purkaa niin paljon, ei tarvitse porata niin paljon ja seinät pysyvät kuitenkin melko hyvin paikoillaan.

Ähh, Ajattele lattialämmitystä, nelipilarinostinta ja lakkaboksia niin se on hyvä...

Mäster sanoi:
Ähh, ajattele lattialämmitystä, nelipilarinostinta ja maaliruiskutuskammio sen sijaan niin se on hyvä...
Kun katon korkeus on 2,30, siitä tulee haastavaa, mutta kai se on vain kaivaa pari metriä ja tehdä kunnon rasvamonttu sen sijaan... :-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.