8 989 lukukertaa ·
9 vastausta
9k lukukertaa
9 vastausta
Mitä tasoitetta käytetään kevytbetonilla/vanhalla laastilla ennen laatoitusta?
Hei!
Olen purkanut kaakeleita vanhasta kylpyhuoneesta. Kaakelit oli kiinnitetty kevytsoraan kiinnitysaineella (ilman vesieristystä), joten nyt jäljellä on sekoitus kevytsoraa ja vanhaa kiinnitysaineita. Jäljellä olevaa kiinnitysaineita ei saa pois.
Nyt minun tarvitsee tasoittaa se niin, että voin laittaa uuden vesieristyksen ja sitten kaakeloida päälle. Sen täytyy siis olla jotain, mikä
Beijersiltä sain ensin mukaan Webers korjauslaastia ja pohjusteen, jonka nimi oli "Floor Primer". Kun soitin varmistaa, että tarvitsenko todella lattia-pohjusteen, hän, joka vastasi, sanoi, että voisin sen sijaan vain kostuttaa seinän ja sitten käyttää Gypsum Naturgipsiä (Webersin kipsituote). Sen kanssa olisi helpompi työskennellä ja se pitää yhtä hyvin.
Koska olen saanut nyt erilaisia ohjeita, ajattelin vain varmistaa täällä,
Olen purkanut kaakeleita vanhasta kylpyhuoneesta. Kaakelit oli kiinnitetty kevytsoraan kiinnitysaineella (ilman vesieristystä), joten nyt jäljellä on sekoitus kevytsoraa ja vanhaa kiinnitysaineita. Jäljellä olevaa kiinnitysaineita ei saa pois.
Nyt minun tarvitsee tasoittaa se niin, että voin laittaa uuden vesieristyksen ja sitten kaakeloida päälle. Sen täytyy siis olla jotain, mikä
- Kestää kaakeleiden painon
- on mahdollista saada tasaiseksi ilman ammattilaista.
Beijersiltä sain ensin mukaan Webers korjauslaastia ja pohjusteen, jonka nimi oli "Floor Primer". Kun soitin varmistaa, että tarvitsenko todella lattia-pohjusteen, hän, joka vastasi, sanoi, että voisin sen sijaan vain kostuttaa seinän ja sitten käyttää Gypsum Naturgipsiä (Webersin kipsituote). Sen kanssa olisi helpompi työskennellä ja se pitää yhtä hyvin.
Koska olen saanut nyt erilaisia ohjeita, ajattelin vain varmistaa täällä,
- Kestääkö Gypsum kaakeleiden painon?
- Tarvitsenko todella pohjustetta?
- Sopiiko, että laitan vesieristyksen (aion käyttää LIPin sementtipohjaisia 2-komponenttituotteita liuskoilla) kipsipohjaiseen alustaan?
Minulla oli vähän samanlainen ongelma... Testasin ensin kipsilaastilla (Gypsum) saadakseni sileän pinnan ja se onnistui kohtuullisesti, mutta kesti todella kauan. Sitten huomasin, että seinästä tuli aaltoileva ja piti vain alkaa korjata aaltoja. Kolme jäljellä olevaa seinää korjasin "liimaamalla" kiinni Jackon-levyt kipsilaastin avulla ja sitten 8-10 kiila-ankkurit isolla aluslevyllä jokaiseen.
Käytä kukkaruiskua ja kastele kunnolla ennen kuin levität kipsilaastin. Ei mitään pohjamaalia!
Käytä kukkaruiskua ja kastele kunnolla ennen kuin levität kipsilaastin. Ei mitään pohjamaalia!
Ei siis ole niin yksinkertaista, että ensin tasoitetaan kerran poikittain ja sitten kerran pystysuunnassa, ja sitten se on kunnossa?
Onneksi on naiivi, muuten ei koskaan olisi aloittanut tällaisia kotiprojekteja.
Kiitos vinkistä, opinhan omista virheistäni, mutta ehkä en osta aluksi enempää kuin yhden säkin kipsiä. ;-)
Kiitos vinkistä, opinhan omista virheistäni, mutta ehkä en osta aluksi enempää kuin yhden säkin kipsiä. ;-)
Olin tasoittanut kaiken kaakeliliimalla, se pysyy hyvin ja on helppo työskennellä sen kanssa.
Hieman arveluttavaa kevytbetonin ja fixin kanssa. Jotkut "polttavat" kevytbetonin, kuten olen kuullut, ja se voi johtaa irtoamiseen. Kipsilaasti on turvallisempi siitä näkökulmasta, kunhan kostuttaa tarpeeksi ensin.Steinmeister sanoi:
Joo, naiivi täytyy olla... muuten olisin vienyt kaikki työkalut kierrätykseen aikoja sitten!Andreas Lundgren sanoi:Ei siis ole niin helppoa, että tasoitat ensin kerran vaakasuunnassa ja sitten kerran pystysuunnassa, ja sitten se on valmis?Onneksi on naiivi, muuten ei koskaan alottaisi tällaisia kodin projekteja.
Kiitos vinkistä, joudun oppimaan omista virheistäni, mutta ehkä en osta enempää kuin yhden säkin kipsiä aluksi. ;-)
Jos haluat saada sen tarpeeksi tasaiseksi, jotta voit laittaa laatan päälle, sinun täytyy käyttää rappausratoja. Se on vähän hankalaa vedeneristyksen (foliosta) kanssa kipsipinnalla, koska siihen tulee aika paljon ilmakuplia, huomasin... Käytin Kiiltos-järjestelmää. Kadun, etten laittanut levyjä neljännelle seinälle myös, koska vedeneristys ei kiinnittynyt siihen yhtä hyvin kuin levyihin, mutta se seinä koostuu noin 70% suuresta peilistä, joten minun ei tarvitse pelätä laatoituksen irtoavan jonkun ilmakuplan takia...
Jos saan antaa suosituksen, aseta levyt, säästät paljon aikaa ja etenkin paljon kiroilua...
Siinä näet, päinvastoin kuin olen oppinut (ja lukenut)... Olen "liimannut" paljon kipsilevyjä (ja Jackon-levyjä) kipsilaastilla kevytsoraharkkoihini (sekä Ytong että sinibetoniseiniin), ja ne pysyvät kuin liimatut ja ovat pysyneet jo lähes 3 vuotta.Steinmeister sanoi:
Uskon ehkä, että ero on enemmän siinä, että voi ehkä välttää kastelun, jos käyttää kiinnityslaastia, mutta molemmat näyttävät tarttuvan kiinni...
Vanhat laatat oli kiinnitetty kiinnityslaastilla, ja se pitää tiukemmin kuin kevytbetoni. Jos yritän poistaa sen, kevytbetoni hajoaa ennen kuin kiinnityslaasti irtoaa. En tosin tiedä, oliko siinä primer väliin vai ei.
Kiitos kaikista vinkeistä, harmittaa menettää koko sentti lattiapinta-alaa, mutta oletan, että se on enimmäkseen psykologista.
Pitäisi varmaan vain laittaa levyt suoraan ilman sähläystä!
Kiitos kaikista vinkeistä, harmittaa menettää koko sentti lattiapinta-alaa, mutta oletan, että se on enimmäkseen psykologista.
Klikkaa tästä vastataksesi