Olen purkanut 1920-luvun torpan yläkerran. Poistin myös väliseinän voidakseni rakentaa säilytystilaa siihen tilaan. Toisella puolella kissatuuli oli jo poistettu. Silloin paljastui kaksi palkkia, joiden merkitystä en ymmärrä. Voisiko joku viisas ja asiantunteva ihminen antaa vastauksen?
Kattotuolien hanpalkkien alla kulkee palkki (80x160) talon pituussuunnassa. Kattotuolit kantautuvat ulkoseinällä ja joissain kohdin on väli kattotuolien hanpalkkien alla. Mikä tämän tarkoitus on?
Aiemman väliseinän alalaidassa on myös palkki (80x200), joka on lattiapalkiston päällä ja näyttää olevan kiinnitetty läpivienneillä kierretangoilla ja pulteilla. Haluaisin mieluiten poistaa sen, mutta olen erittäin epäröivä. Toisella puolella ei ole vastaavaa palkkia, oletan, että se on poistettu, kun joku poisti kissatuulen. Mitä tämä palkki tuo mukanaan?
Onko teillä vinkkejä, jotka voisivat auttaa minua eteenpäin?
Vanhan torpan yläkerran seinät purettu, paljastaen puurakenteet katosta ja lattiaa. Tilassa näkyy pölynimuri. Vanhan torpan yläkerran purettu seinä ja paljastetut kattopalkit. Lattialla on harja ja rakennusjätettä. Vanha ullakkohuone, jossa on puiset kattopalkit, ikkuna, lapio, luuta ja lattialla vanhoja rakennusmateriaaleja.
 
Palkki hanpalkkien alla tukee ja estää pystypalkkeja työntämästä ulkoseiniä ulospäin sekä estää pystypalkkien taittumisen kulmassa, jossa hanpalkki kohtaa niitä. Lattiahirsien päällä olevaa palkkia kutsutaan varmasti eri tavoin, mutta minä kutsun sitä rimapuuksi, eli se on tarkoitettu asennettavaksi tukijalkana kattotuoleille. Kuten kuvista näkyy, sinun korotettu seinärakenne on pylväsrakenne, joka seisoo ylimmän hirren päällä. Tämä rakenne on melko herkkä sille, että kattotuolit yrittävät työntää seinää ulospäin. Onko olemassa jokin väliseinä, joka voisi estää koko rakenteen hajoamisen? Muuten en uskaltaisi poistaa palkkia miten tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi ollut kiinnostavaa nähdä kuva toiselta puolelta, jossa sanotaan, että hirsi on jo poistettu.
 
Ö öringen sanoi:
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuva siltä toiselta puolelta, missä sanotaan, että palkki on jo poistettu.
Viimeinen kuva?
 
Jep, viimeinen kuva.
 
Ja lattialaudan liitosta en näe, että se löytyy sieltä, mutta palkki hanbjälkarnas alla on siellä. Ymmärsin, että myös se oli poistettu toiselta puolelta, mikä tuntui oudolta, mutta niin ei ollutkaan. Joka tapauksessa kattoristikoiden tukipalkki on jatkettu, kuten näkyy, ja siinä täytyy olla tolppa. Jos tolppa voidaan saada suoraan lattiapalkin päälle välipohjassa tai mieluiten hirsi- tai kantavan seinän päälle alakerrassa, niin voidaan varmaan poistaa remstycket. Muussa tapauksessa täytyy vaihtaa kattopalkki esimerkiksi liimapuun, joka kestää pidempiä jännevälejä lähimpään tukeen asti (näyttää siltä, että seinä tulee oikealle ensimmäisessä kuvassa?).
 
Ö öringen sanoi:
Palkki hanpalkkien alapuolella tukee ja estää korkeitten jalkojen taivutuspisteen painautumista ulospäin sekä pitää ne yhdessä ja tukee korkeiden jalkojen taivutusta kun hanpalkki kohtaa ne kulmassa. Lattian palkkien päällä oleva palkki kutsutaan eri tavoin, mutta minä kutsun sitä kaidepuuksi, eli se on tarkoitettu kattotuolien tukijalkojen asettamiseen. Kuten kuvista näkyy, sinun korotettu seinärakennelma on tolpparakennelma, joka seisoo ylimmän hirren päällä. Tämä rakenne on suhteellisen herkkä, koska kattotuolit haluavat painaa seinää ulospäin. Onko siellä sisäseinä, joka voi täyttää tehtävän pitää kaiken yhdessä? Muuten en uskaltaisi poistaa palkkia miten sattuu.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Nyt uskon ymmärtäväni, enkä aio koskea näihin palkkeihin, paitsi vahvistaa aikaisemmin tehtyä liitosta, joka ei tunnu sataprosenttiselle. Olen tilapäisesti tukenut sitä nyt. Pitäisikö minun siis laittaa myös kunnon tolppa palkkien väliin keskelle, vai mitä mieltä olet? (nyt on väliaikainen tuki liitoksen alla).
 
Ö öringen sanoi:
Alapalkkien alla oleva pelkkä tukee ja estää kattotuoleja työntämästä ulkoseiniä ulospäin sekä pitää yhdessä ja tukee kattotuolien taipumaa, kun kulmassa alapalkki kohtaa. Lattiapalkkien pelkää kutsutaan ehkä eri nimillä, mutta minä kutsun sitä remstyckeksi, eli se on tarkoitettu kattotuolien tukijaloille. Kuten kuvista näkyy, korotettu seinärakenne on pilari, joka seisoo ylimmällä hirsikerralla. Tämä rakenne on melko herkkä sille, että kattotuolit haluavat työntää seinää ulospäin. Onko olemassa mitään välikattoa, joka voisi täyttää tehtävänsä pitää kaiken yhdessä? Muuten en uskaltaisi poistaa pelkkiä miten kuten.
Väliseinä? Eli huoneessa ei ole muita seiniä. Kuvissa 2 ja 3 on otettu oviaukosta, jossa on savupiippu ja sitten väliseinä vasemmalla puolellani. Takana minulla on yhtä suuri alue (ilman vinokattoja). Sitä aluetta en ole purkanut (vielä :-)).
 
Voisi luulla, että siellä on ollut jopa enemmän tukipuita palkkien alla. Todennäköisesti siksi palkki on taipunut ja syntynyt rakoja ylös kuni palkkien väliin. Tämä on varmasti helppo nostaa takaisin ylös tunkilla ennen kuin laitat tukipylvään alle. Vaihtoehtoisesti voit vain laittaa palikoita rakoihin, jos sinua ei kiinnosta saada koko asia suoraksi.
 
Ö öringen sanoi:
Kyllä, lattian remstycket puuttuu, mutta hanbjälkarna alla oleva palkki on olemassa. Ymmärsin, että sekin oli poistettu yhdeltä puolelta, mikä vaikutti oudolta, mutta näin ei ollutkaan. Joka tapauksessa, katon tukeva palkki on liitetty, kuten näkee, ja siellä täytyy olla pylväs. Jos pylvään voi sijoittaa suoraan välipohjan lattia-palkin päälle tai mieluiten alakerran hirsiseinän tai kantavan seinän yläpuolelle, niin remstycket voidaan varmasti poistaa. Muuten täytyy vaihtaa katon palkki esimerkiksi liimapuuhun, joka kestää pidemmän jännevälin lähimpään tukipisteeseen (näyttäisi siltä, että oikealla on seinä ensimmäisessä kuvassa?)
Kiitos, sainkin vastaukset jatkokysymyksiini ennen kuin ehdin lähettää ne... :-)
 
Ö öringen sanoi:
Skulle tro att det t.o.m stått fler stöttor under bjälkarna. Troligen därför bjälken hängt sig och det uppstått mellanrum upp till hanbjälkarna. Detta går säkert enkelt att trycka upp med domkraft igen innan du sätter stolpe under. Alternativt bara lägga klossar i mellanrummen om du inte bryr dig om att få det hela rakt.
(y). Ja hela innerväggen var ju rejäl, det är en av de plankorna som står kvar som stötta nu. klossar finns på vissa redan innan. Men jag får prova trycka upp först.
 
R RaggeB sanoi:
Väliseinä? Siis siellä huoneessa ei ole enempää seiniä. Kuvissa 2 ja 3 on otettu oviaukosta, savupiippu ja sitten väliseinä vasemmalla puolellani. Takana minulla on yhtä suuri tila (ilman kissanvinttejä). Sitä aluetta en ole vielä purkanut (vielä :)).
Joo, oletan, että sivun palkki, jossa ei ole pohjalautaa lattiassa, on asennettu/liitetty seinään savupiipun vieressä (sitä kutsun väliseinäksi). Tai mikä seinä se on, jonka näkee oikealla ensimmäisessä kuvassa?
 
Yleisin tapa, kun on kyse katosta, jossa on taitos, on että pystysuora tukijalka sijaitsee juuri "taitteessa" tehtävänä siirtää katon kuorma alas. Koska katon tukirakenteet ja ullakon lattian palkit eivät usein ole samalla c/c-etäisyydellä, auttaa alempi pitkin menevä palkki jakamaan katon kuormia lattian palkeille. Tapauksessasi ylempi pitkin menevä palkki korvaa tukijalat. Pylväs keskellä (tai missä se sitten sijaitseekaan) keventää ylemmän palkin kuormaa.

Talossa, jossa on taitoskatto, suurin osa lumikuormista päätyy yläosaan. Kattorakenteen jyrkemmillä osilla on usein sellainen kallistus, että lumikuormaa ei tarvitse huomioida. Näiden rakenteiden poistaminen johtaa pitkällä aikavälillä siihen, että katto laskeutuu. Kuinka nopeasti se tapahtuu, riippuu mm. siitä, millä lumivyöhykkeellä talo sijaitsee. Lumikuormat lasketaan 50 vuoden välein. Skånessa voi kestää ennen kuin rakennetta testataan.
 
  • Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.