Hei,
tässä ei ollut kyse talon rakentamisesta, vaan veneen, mutta ajattelin, että kysymys voisi olla jonkin verran samankaltainen:

Onko sinulla neuvoja, mistä voin löytää massiivisen mäntyparrun?
Paras koko olisi 115 x 105 mm höylättynä - mutta voimme ostaa suuremman ja höylätä itse.
Tarvitsemme vähintään 3 metriä, tarvittaessa se voi olla jaettu lyhyempiin osiin.

Pieni paniikki on syntynyt, joten olen ensisijaisesti kiinnostunut paikoista, joissa asia voidaan ratkaista 1-2 päivän kuluessa Länsi-Götanmaassa, jotta voimme itse tulla hakemaan.

Mistä te muut metsästätte paniikkimateriaalinne? ;)

Vene! Kun ottaa huomioon sumun, niin se kuulostaa enemmän laivalta.

Puulaivaväki veneilykerhossani jahtaa puutavaraa koko ajan. Sitten he pinoavat sen avomaalle, jota käytämme, ja peittävät sateelta. Mieluiten he haluaisivat, että puutavara lepää jonkin aikaa ennen käyttöä. Siksi muutama sata m3 tammea ja mäntyä makaa siellä, missä minulla on laituripaikkani. Se on kuivattu laivanrakennukseen ja valmiina käytettäväksi.

Väärässä maankolkassa kuitenkin. Mutta jos satutte kulkemaan ohi, voitte saada apua hieman ennakointia vastaan.

Terveisin Findus

findus42 findus42 sanoi:
Vene! Miettiessäni dim, se kuulostaa enemmän kuin laiva.
Juu, ymmärtääkseni olemme juuri ja juuri alapuolella rajojen, jotta meidät lasketaan laivaksi. Mutta melkein siellä...
Palkin pituus, jonka aiomme ostaa, ei ole täysi 3 metriä yhdessä kohdassa, vaan se on kolmessa eri osassa.
(Kestävä vuoto, jossa on lahoamisvaurio, juuri siellä missä palkit kohtaavat.)

findus42 findus42 sanoi:
Puulaivaihmiset veneseurassani etsivät koko ajan puutavaraa. Sitten he pinovat sen vapaassa käytössä olevalle maa-alueelle ja peittävät sateelta. Mieluiten he haluavat, että se makaa vuoden ennen käyttöä. Siksi siellä, missä minun laituri on, on satoja m3 tammea ja mäntyä. Se on kuivattu laivanrakennukseen ja valmis käytettäväksi.

Väärällä puolella maata kuitenkin. Mutta jos olette ohikulkumatkalla, voimme auttaa vähän etukäteen sopimalla.

Terveisin Findus
Hmm... Luulen, että aikaa on liian vähän, mutta olisiko mahdollista järjestää jotain jo tänä iltana?
Jos tulkitsen sinua oikein, oletko Tukholman alueella?

Potentiaalisesti voisimme myös tarkastella tammea, jos on kiinnostusta myydä (olemme ostamassa sitä laivassa olevan seinän rakentamiseen), mutta juuri palkista minulla on hieman paniikkia, suunnitelmana oli alun perin mänty.

Meillä on henkilö, joka on ottanut pari viikkoa vapaata töistä tehdääkseen töitä laivassa, mutta myöhään huomasi, että suunniteltu toimittajamme kohtasi ongelmia mittojen kanssa...

Onko mahdollista liimata yhteen 3 kpl 2x6 tuumaa epoksiliimalla? Lujuus kasvaa, halkeilun riski vähenee.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Onko vaihtoehto liimata yhteen 3 kpl 2x6 tuumaa epoksiliimalla? Kestävyys lisääntyy, halkeilun väheneminen.
Se ei olisi yhtä siistiä, mutta se on silti mahdollinen vaihtoehto. Se tarkoittaa myös pari mm ohuempi kuin nykyinen, mutta siitä voi selvitä...

Ei ensisijainen valinta, mutta kuulostaa järkevältä pelastukselta. Kiitos! :)

Edit: Ei ehkä ollenkaan liian ohut, vain omat laskelmat ovat väärin...
Joten tuo virhe poistuu, mutta se olisi silti kauniimpi massiivisena, koska suuri osa vaihdettavasta kappaleesta on näkyvällä paikalla.
Pohdimme sitä silti! :)

Viimeksi muokattu:
Onhan myös valmiita liimapuupylväitä ostettavissa, jotka ovat 115x115x3000. Laita se läpi tasohöylästä muutaman kerran, niin olet valmiissa mitassa.

• Tykkään
Leif i Skåne
  • Laddar…
Saanko kysyä miksi mänty eikä kuusi?
Ostin sahattuja tukkeja käytettäväksi näkyvinä parruina, mutta ne olivatkin kuusta.

V vectrex sanoi:
On myös valmiita liimapuupylväitä, jotka ovat kooltaan 115x115x3000. Lähetä se tasohöylän läpi muutaman kerran niin pääset lopullisiin mittoihin.
Ongelma taitaa olla enimmäkseen esteettinen, toiminnallisesti luulen, että se menisi hyvin (täytyy myöntää, että minulla on erittäin huono käsitys siitä, miten liimapuupylväät käyttäytyvät).

nimhed nimhed sanoi:
Saanko kysyä, miksi mänty eikä kuusi? Ostin sahattuja tukkeja, jotta voisin käyttää niitä näkyvinä palkkeina, mutta ne olivat kuusta.
Mitä olen oppinut, mänty on kestävämpää lahoa vastaan kuin kuusi, ja juuri laho on syy siihen, että palkki täytyy vaihtaa (ja näyttää siltä, että aikaisempi omistaja on sen vaihtanut).

Siellä näyttää olevan erittäin sitkeä vuoto. Olemme onnistuneet vähentämään vuotoa, mutta emme ole saaneet sitä kokonaan loppumaan, ja jahti jatkuu edelleen löytääksemme, mistä se oikeastaan tulee sisään.

G Gonte sanoi:
Mitä olen oppinut, on mänty kestävämpää lahoa kuin kuusi, ja juuri lahoaminen on syy siihen, miksi palkki täytyy vaihtaa (ja näyttää siltä, että aikaisempi omistaja on sen jo vaihtanut).
Tämä pitää varmasti paikkansa, samalla kun kuusi on sitkeämpää kuin mänty, joten kuusi soveltuu paremmin kantavuuden näkökulmasta.

Näyttää siltä, että olen löytänyt ratkaisun, monen sähköpostin ja puhelun jälkeen. Jää nähtäväksi huomenaamulla, meneekö kaikki suunnitelmien mukaan. :)

Kiitos vastauksista teille, jotka kirjoititte tänne!

• Tykkään
Tallguy196
  • Laddar…
Limmat puu on ilmeisesti huomattavasti alttiimpi laholle kuin massiivinen. Niin sanovat ainakin ne, jotka yrittivät kunnostaa kolmimastokuunaria Vega. Hänet on rakennettu liimatuilla kaarilla ja ilmeisesti kosteus oli jäänyt vangiksi liimasaumojen väliin sisälamelleissa niin, että kaaret, jotka näyttivät terveiltä pinnalta, olivat sisältä läpimätiä. Kunnostajat alkoivat kaaria korjaten koko rungon, mutta kun olivat tehneet kolmanneksen pituudesta, rahat loppuivat ja siinä hän seisoo jättimäisessä puoliväliaikaisessa suojassa.

Nyt vaikuttaa siltä, että keskustelun aloittaja on saanut asian järjestykseen, mutta ajattelin vain lisätä kommentin, koska asiaa käsiteltiin.

Minulla on muuten varastossa melko paljon 6 tuuman mäntypalkkeja ja 5x5 tuuman kuusipalkkeja.

H heimlaga sanoi:
Limmat virke oppii olevan huomattavasti alttiimpi mädälle kuin massiivinen. Näin sanovat ainakin ne, jotka yrittivät kunnostaa kolmemastoaluksen Vegaa. Se on rakennettu liimatuilla kaarilla ja ilmeisesti kosteus oli jäänyt jumiin liimasaumojen väliin sisimpien lamellien kohdalla, joten kaaret, jotka näyttivät terveiltä pinnalta, olivat läpimätiä sisältä.

Kunnostajat aloittivat koko rungon kaarien vaihtamisen, mutta kun he olivat saavuttaneet kolmanneksen pituudesta, rahat loppuivat ja hän seisoo nyt valtavassa puoliksi väliaikaisessa vajassa.

Nyt näyttää siltä, että langan aloittajalle on järjestetty, mutta ajattelin vain lisätä kommentin, koska asiaa keskusteltiin.

Minulla on muuten varastossa paljon 6 tuuman mäntypalkkeja ja 5x5 tuuman kuusta.
Hieman myöhäinen vastaus (en ole kotona ja puhelimeni ei ole kovin halukas kirjoittamaan vastauksia täällä), mutta kyllä, asia on ratkaistu! Saimme käsiimme melko ylidimensionoidun mäntypalkin telakalta, joka työskentelee juuri puulaivojen ja -veneiden kanssa. Se oli hidas matka erittäin matalan Skoda Fabian kanssa :D

Tuloksena on, että uusi palkki on massiivimäntyä, joten vältämme kosteusriskin liimasaumoissa. Kiitos panoksestasi joka tapauksessa, osittain hyödyllistä kuulla, ja osittain aina mielenkiintoista, kun joku mainitsee puulaivaprojekteja, joista en ole aiemmin kuullut. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.