4 575 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Mistä löydän hyvälaatuista kyllästettyä mäntyä?
Aion rakentaa terassin ja ajattelin käyttää painekyllästettyä mäntyä suositelluissa luokissa. Ei siis mitään outoa.
Minulle on suositeltu, että en ostaisi halvinta mitä rautakaupoista löytyy, vaan hankkisin jotain parempilaatuista. Mutta mistä löydän sellaista? Onko vinkkejä jostain erityisestä kaupasta Pohjois-Tukholman alueella?
Minulle on suositeltu, että en ostaisi halvinta mitä rautakaupoista löytyy, vaan hankkisin jotain parempilaatuista. Mutta mistä löydän sellaista? Onko vinkkejä jostain erityisestä kaupasta Pohjois-Tukholman alueella?
M
magentis
Estetty
· Västernorrland
· 478 viestiä
magentis
Estetty
- Västernorrland
- 478 viestiä
Beijer Bygg on pitänyt kaikkia luokkia, mutta en tiedä varastoivatko he niitä enää. He kuitenkin kirjoittavat siitä, mitkä luokat ovat olemassa ja miten niitä käytetään, mikä voidaan ehkä tulkita siten, että he ainakin voivat tilata niitä kotiin.
---------------------------------------
Alla leikattu: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066
Puunsuojaluokka NTR/M on pääasiassa tarkoitettu rakenteille merivedessä länsirannikolla, mutta sitä voidaan käyttää myös maassa tai vedessä, jossa on erityisen korkeat vaatimukset kestävyydelle ja lujuudelle, esimerkiksi perustuspilareissa.
Puunsuojaluokka NTR/A on tarkoitettu puutavaralle, joka on pysyvästi kosketuksissa maan tai makean veden kanssa, sekä rakenteille, myös maanpinnan yläpuolella, joissa henkilöturvallisuus edellyttää, että ne eivät heikkene tai joita voi olla vaikea tarkastaa ja vaihtaa.
Puunsuojaluokka NTR/AB on tarkoitettu puutavaralle, joka altistuu sääolosuhteille tai kondensaatiolle, mutta joka ei ole kosketuksissa maan tai veden kanssa ja jonka vaurioituneiden osien vaihtaminen tai henkilöturvallisuus ei ole ratkaisevan tärkeää.
Puunsuojaluokka NTR/B on tarkoitettu ulkokäyttöön tarkoitettuihin puusepäntuotteisiin, kuten ikkunoihin ja oviin.
---------------------------------------------------
magentis.
PS. Kuusta ei voi painekyllästää, joten kaikki myytävä puutavara on mäntyä. DS.
---------------------------------------
Alla leikattu: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066
Puunsuojaluokka NTR/M on pääasiassa tarkoitettu rakenteille merivedessä länsirannikolla, mutta sitä voidaan käyttää myös maassa tai vedessä, jossa on erityisen korkeat vaatimukset kestävyydelle ja lujuudelle, esimerkiksi perustuspilareissa.
Puunsuojaluokka NTR/A on tarkoitettu puutavaralle, joka on pysyvästi kosketuksissa maan tai makean veden kanssa, sekä rakenteille, myös maanpinnan yläpuolella, joissa henkilöturvallisuus edellyttää, että ne eivät heikkene tai joita voi olla vaikea tarkastaa ja vaihtaa.
Puunsuojaluokka NTR/AB on tarkoitettu puutavaralle, joka altistuu sääolosuhteille tai kondensaatiolle, mutta joka ei ole kosketuksissa maan tai veden kanssa ja jonka vaurioituneiden osien vaihtaminen tai henkilöturvallisuus ei ole ratkaisevan tärkeää.
Puunsuojaluokka NTR/B on tarkoitettu ulkokäyttöön tarkoitettuihin puusepäntuotteisiin, kuten ikkunoihin ja oviin.
---------------------------------------------------
magentis.
PS. Kuusta ei voi painekyllästää, joten kaikki myytävä puutavara on mäntyä. DS.
Olin hieman epäselvä. Materiaalin löytäminen oikeissa kyllästysluokissa ei näytä olevan niin vaikeaa, vaan etsin sitä hyvässä laadussa.
Miten laatuero vaihtelee eri tavaratalojen välillä, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta toivon että rakennustalon asiantuntijat voivat auttaa minua tässä.
Miten laatuero vaihtelee eri tavaratalojen välillä, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta toivon että rakennustalon asiantuntijat voivat auttaa minua tässä.
M
magentis
Estetty
· Västernorrland
· 478 viestiä
magentis
Estetty
- Västernorrland
- 478 viestiä
Sen pitäisi olla eroa, koska se on luokiteltu. Valitettavasti minulla on tunne, että noudattaminen on hieman niin ja näin... Itse ostan painekyllästettyä vain ByggMaxilta, saatuaani kerran toimitettua pelkkää jätepuuta Silvanilta... Mutta ovatko he parempia tai huonompia kuin joku muu, en tiedä..., mutta se, mitä olen käyttänyt, ei ainakaan ole ollut kehnoa. Haittana on, että ByggMaxin painekyllästettyä on niin paljon liikkeessä, että se on niin äskettäin "painettua", että se on usein sekä hapanta että siksi lyijynraskasta
magentis
magentis
M
magentis
Estetty
· Västernorrland
· 478 viestiä
magentis
Estetty
- Västernorrland
- 478 viestiä
Kyllä se voi näyttää painekyllästetyltä, mutta kuusen kuidut/rakenne eivät toimi painekyllästyksessä. Siksi kuusen painekyllästäminen on käytännössä hyödytöntä, se ei ole parempaa kuin tavallinen maalattu lahonsuojaus. Varmasti voi etsiä jostain teknisemmän selityksen Internetistä.., tiedän vain, että asia on näin, enkä voi antaa parempaa vastausta.ArneTW sanoi:
Tai sitten on niin, että olen väärässä, ja että on löydetty hyvä tapa kyllästää kuusta..., ehkä täytyy tutkia asiaa kuitenkin, etten väitä asioita, jotka eivät enää ole totta..
magentis
M
magentis
Estetty
· Västernorrland
· 478 viestiä
magentis
Estetty
- Västernorrland
- 478 viestiä
Huomasin, että Falunin ulkopuolella on saha (varmasti on useampia), joka sahaa ainoastaan Lehtikuusta.., teki ainakin aiemmin. Hankkimalla pari lautaa Lehtikuusesta voit välttyä mätänemisongelmalta harjalautoihin.
magentis.
magentis.
Näyttää yhä olevan näin, päätellen seuraavasta SLU-työstä:magentis sanoi:Kyllä se näyttää siltä kuin se olisi painekyllästettyä, mutta kuusipuun kuidut/rakenne eivät sovellu painekyllästykseen. Siksi on käytännössä hyödytöntä painekyllästää kuusta, se ei ole sen parempaa kuin tavallinen maalattu lahonsuoja. Varmasti löytyy jokin teknisempi selitys Internetistä.., minä vain tiedän, että se on niin, enkä voi antaa parempaa vastausta.
Tai sitten olen väärässä, ja joku on keksinyt hyvän tavan kyllästää kuusta..., ehkä täytyy tutkia asia edelleen, jotta en väitä asioita, jotka eivät enää pidä paikkaansa..
magentis
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002766/
Sitaatti: "....kuusi saa vain pinnallisen suojan, koska sen puuaineksella on rajoitetut edellytykset ottaa vastaan kyllästysnestettä (Nilsson, T. & Björdal, C., 2006)."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 viestiä
Se on oikein. Männyn pintapuu sisältää poikittaisyhteyksiä solujen välillä, mikä sallii kyllästeen tunkeutua. Kuusen solut eivät sisällä näitä poikittaisyhteyksiä, mikä tarkoittaa, että kyllästys jää pinnalle. Vähän kuin marinoida kananfileitä öljyllä; se ei onnistu.magentis sanoi:Ja det kommer att se tryckimpregnerat ut, men granens fibrer/sammansättning fungerar inte att använda tryckimpregnering på. Därför är det i princip värdlöst att tryckimpregnera gran, det blir inte bättre än vanligt målat rötskydd. Det går säkert att leta upp nån mer teknisk förklaring på Internet.., jag bara vet att det är så, å kan inte ge ett bättre svar.
Eller så är det så att jag har fel, å att man hittat att bra sätt att impregnera gran..., kanske måste undersöka saken iaf, så jag inte påstår saker som inte längre är sant..
magentis
Laadukkaalla painekyllästetyllä puulla (ei siis puunsuojausluokalla) on kaksi tekijää: mistä puu on kasvanut ja minkä kokoinen dimensio siitä on otettu.
Jos löydät hitaasti kasvanutta mäntyä (mieluiten kasvatettu Norlannissa, mutta pieni tuonti pohjoisilta naapureiltamme ja Venäjältä voi myös kelvata), se on useimmissa tapauksissa parempi kuin eteläpuu, joka on kasvanut Smålannin ylängöllä. (Sopii paremmin lentokoneen potkureihin kuin rakennustarkoituksiin.)
Jos puu on otettu suuresta mäntyrungosta, jonka runkohalkaisija on suuri, se on parempi kuin pienemmän runkohalkaisijan puu. Ero näkyy vuosirenkaiden kaarevuudessa puun päässä. (Mahdollisimman suoraa.) Ja jos löydät puuta, jonka vuosirenkaat ovat kohtisuorassa puun tasopinnalle, voit lähes varmasti tietää, että kyseessä on ohut mänty, joka on sahattu rungon yli ja painekyllästetty = huonointa mahdollista puuta.
Useimmissa tapauksissa painekyllästetty puu otetaan pienestä runkohalkaisijasta. Se ei ole koskaan sydänpuuta, vain pintapuuta, koska sydänpuuta ei voi painekyllästää liian suuren hartsipitoisuuden vuoksi.
Siksi lähes yhtä hyvää on käyttää norjalaiskasvettua mäntysydänpuuta rakenteisiin, jotka eivät ole liikaa alttiina kosteudelle, kuin huonolaatuinen painekyllästetty puu.
Vaihtoehto: lämpökäsitelty puu on paljon parempi suojaus kuin painekyllästetty.
Lisäys: kysymykseesi: mistä löydän korkeampaa laatua? vastaus on: käänny puutavaraliikkeen puoleen. Jos olisit asunut täällä länsirannikolla, olisin ohjannut sinut Högströms Trä -yritykseen Svanesundissa.
Jos löydät hitaasti kasvanutta mäntyä (mieluiten kasvatettu Norlannissa, mutta pieni tuonti pohjoisilta naapureiltamme ja Venäjältä voi myös kelvata), se on useimmissa tapauksissa parempi kuin eteläpuu, joka on kasvanut Smålannin ylängöllä. (Sopii paremmin lentokoneen potkureihin kuin rakennustarkoituksiin.)
Jos puu on otettu suuresta mäntyrungosta, jonka runkohalkaisija on suuri, se on parempi kuin pienemmän runkohalkaisijan puu. Ero näkyy vuosirenkaiden kaarevuudessa puun päässä. (Mahdollisimman suoraa.) Ja jos löydät puuta, jonka vuosirenkaat ovat kohtisuorassa puun tasopinnalle, voit lähes varmasti tietää, että kyseessä on ohut mänty, joka on sahattu rungon yli ja painekyllästetty = huonointa mahdollista puuta.
Useimmissa tapauksissa painekyllästetty puu otetaan pienestä runkohalkaisijasta. Se ei ole koskaan sydänpuuta, vain pintapuuta, koska sydänpuuta ei voi painekyllästää liian suuren hartsipitoisuuden vuoksi.
Siksi lähes yhtä hyvää on käyttää norjalaiskasvettua mäntysydänpuuta rakenteisiin, jotka eivät ole liikaa alttiina kosteudelle, kuin huonolaatuinen painekyllästetty puu.
Vaihtoehto: lämpökäsitelty puu on paljon parempi suojaus kuin painekyllästetty.
Lisäys: kysymykseesi: mistä löydän korkeampaa laatua? vastaus on: käänny puutavaraliikkeen puoleen. Jos olisit asunut täällä länsirannikolla, olisin ohjannut sinut Högströms Trä -yritykseen Svanesundissa.